יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

"נדהמתי מהמחדל הבלתי נתפס"

בית המשפט המחוזי בתל אביב התיר היום לפרסום חלקים נוספים מפרשית הריגול, בה נאשמת החיילת לשעבר, ענת קם. בפרוטוקול חקירתה של קם שהותר לפרסום הסבירה קם כי סברה שיסלחו לה "משום שחשפה פשעי מלחמה". השופט נדהם ממחדל האבטחה

אהרן שיין, כ"ח בניסן תש"ע - 12/04/2010 18:57
חלקים נוספים הותרו לפרסום. "נדהמתי מהמחדל הבלתי נתפס", כך כתב שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, משה המר, שהתיר לפרסם היום פרטים נוספים מחקירת פרשית הריגול החמורה בה מעורבת החיילת לשעבר, ענת קם ועיתונאי 'הארץ', אורי בלאו.

בין הפרטים החדשים חלק מפרוטוקול חקירתה של קם, שבמהלכה טענה כי סברה שיסלחו לה על חומרת מעשיה: "כשצרבתי את החומרים חשבתי שבמבחן ההיסטוריה, האנשים שהתריעו על פשעי מלחמה, סולחים להם". בנוסף התברר כי אחד מהדיסקים שעליהם היו מסמכים שגנבה קם נעלם ומקומו אינו ידוע.

בפרוטוקולים שהותרו לפרסום צוטטה עדותה של קם: "היו היבטים בפעילות צה"ל בשטחים שחשבתי שיש להביא לידיעת הציבור" הסבירה קם בחקירתה בשב"כ. "לא הצלחתי לשנות מספיק מהדברים שהיה חשוב לי לשנות בעת שירותי הצבאי. חשבתי שלחשוף אותם יביא לשינוי, לכן היה חשוב לי להביא לידיעת הציבור את מדיניות צה"ל בשטחים", הסבירה.

השופט ציטט עוד מדברי קם בחקירתה: "היא לא חשבה שיש במעשיה סכנה לביטחון המדינה ואמרה כי הניחה שהעיתונאי לא יתמקד בדקויות של הפעילות המבצעית, אלא בעקרונות ובמדיניות שעמדו אחרי ההחלטות של האלוף ושל קציני המטה. לדבריה, היא פנתה לעיתונאים ישראלים מפני שהניחה "שהצנזורה לא תאפשר פרסום של חומרים שיש בהם סיווג גבוה במיוחד או סכנה בפרסומם".

קם הסבירה בחקירתה את מטרת איסוף המסמכים: "במחשבה שאם וכאשר יחקרו את פשעי המלחמה שביצע ומבצע צה"ל בשטחים, יהיו ברשותי עדויות שאוכל להציגן".

בחקירתה טענה קם כי נקלטה בלשכת אלוף פיקוד המרכז לאחר שהודחה מקורס קצינים. לדבריה, התקבלה לעבודה בלשכת אלוף הפיקוד ללא כל מבדק בטחוני.

איש לא שאל שאלות

"אותו מחשב", ציין השופט, "עליו עבדה יום יום וממנו העתיקה בלחיצת עכבר את המסמכים הסודיים - הוא לא מסווג והוא היה קשור גם למדפסת וממנו היה אפשר להדפיסם".

השופט הזדעזע מהקלות שבה הצליחה קם לגנוב את המסמכים המסווגים מלשכתו של אלוף פיקוד המרכז, יאיר נווה: "נדהמתי מהמחדל הבלתי נתפס וסדרי אבטחת המידע הלקויים והרשלניים", כתב השופט המר.

כשבקשה קם לצרוב לה את הדיסקים עם החומר המסווג "איש לא שאל שאלות ולא התעניין מדוע היא זקוקה לקבצים של חומר סודי על דיסקים לפני שחרורה". השופט סיפר עוד כי "קם עצמה הגדירה את הלשכה כ'לשכה ביזיונית מבחינת ביטחון מידע'. זה היה פשוט הפקרות, כל מה שהיה שם מבחינת מסמכים ביטחוניים'".

השופט אמר עוד, כי לא ברור לו מדוע קם הייתה זקוקה לגנוב 2,000 מסמכים, אם כדבריה היה לה רצון רק לחשוף את מה שלטענתה "פשעי המלחמה של צה"ל". לדעתו של השופט מעשיה של קם היו מעילה חמורה באמון שנתנו בה הצבא ומפקדיה.