יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

זהירות: משתמשים במנורת לילה? זה עלול לסרטן!

חשיפה בחיפה: שימוש באור מלאכותי בשעות הלילה משחית את המנגנון הביולוגי של התא האנושי, וגורם למחלת סרטן סופנית. המסקנות הקליניות עדיין בחקירה

איתן פריד, כ"ג בניסן תש"ע - 07/04/2010 18:35
מכת אור שמביאה למכת חושך: שימוש באור מלאכותי בשעות החשיכה הליליות, נמצא כגורם מסרטן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה, אף אם החשיפה אליו קצרה.

במחקר, אותו ערכה ד"ר רחל בן-שלמה מהחוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית של אוניברסיטת חיפה באורנים נמצא, כי האור המלאכותי בשעות הלילה, המופק בדרך כלל עבור ילדים שחוששים מן העלטה הגמורה, לרוב בידי מנורות לילה,   משבש למעשה את מנגנון חלוקת התא הביולוגי, שיבוש המהווה שלב נוסף במחלת הסרטן.

במחקר, שפורסם בכתב העת Cancer Genetics and Cytogenetic, (סרטן, גנטיקה ולוקמיה) הושמו עכברי מעבדה בסביבה שבה היו חשופים במשך 12 שעות לאור ול-12 שעות של חשיכה. במהלך שעות החשיכה הוארו העכברים באור מלאכותי למשך שעה אחת. לאחר מכן נבדקה התבטאות גנים בתאים שבמוחם של העכברים שנחשפו ל"מכת" האור לעומת עכברים שלא נחשפו לאור המלאכותי.

ממצאים קודמים במחקר דומה של ד"ר בן-שלמה העלו כי השעון הביולוגי של התא נפגע לאחר החשיפה המעטה לאור, במחקר הנוכחי התברר כי מנגנון חלוקת התא נפגע גם הוא וכי מספר רב של גנים התבטאו בצורה חריגה במוחם של העכברים שנחשפו לאור. לדברי החוקרת: "חשוב לציין כי בין הגנים שהתבטאו בצורה חריגה היו גם גנים הקשורים להיווצרות של גידולים סרטניים אולם גם גנים שמסייעים במאבק בגנים סרטניים. מה שבטוח הוא, שהחלוקה הטבעית נפגעה", ציינה.

במחקר הנוכחי התברר כי למופע אחד של אור יש השפעה תוך תאית וכעת יש לבדוק את ההשפעה של מופעי אור רבים, כפי שקורה בחיי היום-יום כמעט לכל אחד. "אין ספק שאור במהלך הלילה מסמן משהו לגוף ולכן הוא מתחיל לפעול בתגובה. בעקבות החשיבות של התופעה עלינו להמשיך ולחקור את הנושא", סיכמה ד"ר בן-שלמה.