יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בנק ישראל: עבודה לא פותרת מצוקת העוני

בנק ישראל פרסם היום דו"ח הסותר את הדעה הרווחת כי כניסה למעגל העבודה תפתור את מצוקת העוני. קיצוץ הקיצבאות הגדיל התמריץ להיכנס לעבודה. זה עזר?

ראובן שטיין, כ"ב בניסן תש"ע - 06/04/2010 19:05
בנק ישראל הנפיק היום (ג') דו"ח מיוחד לפיו אין היציאה לעבודה מבטיחה את ההיחלצות ממעגל העוני. הדעה הרווחת היא כי היציאה ממעגל העוני תתאפשר כאשר המובטלים ישתלבו במעגל העבודה, והדו"ח של בנק ישראל מפריך תיאוריה זו.

"העוני בקרב משקי בית עם לפחות מפרנס אחד התרחב מאוד בעשור האחרון"

בשל אותה דעה רווחת, מדיניות הרווחה בשנים האחרונות הייתה מתן תמריצים לתושבים כדי שישתלבו במעגל התעסוקה. לדבריהם, קיצוץ הקצבאות למובטלים נבעה מתיאוריה שגויה זו. אולם מניתוח מאפייני התעסוקה, השכר והעוני, עולה כי יותר מ-60% מהעניים בישראל - כמיליון נפשות - חיים במשפחות בהן יש לפחות מפרנס אחד.

העוני בקרב משקי בית עם מפרנס יחיד העובד במשרה מלאה, אופייני במיוחד למשקי בית ערביים. כך עולה מהדו"ח. כמחצית מהעניים הערביים חיים במשקי בית שבהם מפרנס יחיד במשרה מלאה.

בקרב האוכלוסייה החרדית, תופעת העובדים העניים נפוצה פחות. רק עשרה אחוזים מהעניים החרדים חיים במשקי בית שבהם יש מפרנס במשרה מלאה.

הגורמים לעוני בישראל הם רבים, אולם הבולטים שבהם, אשר משותפים לכל סוגי המשפחות העניות הם מספר הנפשות הגבוה במשק הבית וכושר ההשתכרות הנמוך. "מעמדם של העובדים העניים בשוק העבודה מעורער ופגיע, והם מתקשים לשמור על זכויותיהם. דבר זה מתבטא, בין היתר, בשיעורם הגבוה של עובדים עניים המשתכרים פחות משכר המינימום.

"העלייה בתחולת העוני בקרב עובדים בשנים האחרונות הושפעה גם משינוי הרכב התעסוקה. קיצוץ הקצבאות, שהגדיל את התמריץ להיכנס לשוק העבודה, הביא בין היתר לכך שעניים שלא עבדו השתלבו בתעסוקה, בתחתית סולם השכר", נאמר בבנק ישראל.