יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

פגישה קרירה - ללא עיתונות וללא צילומים

פגישתם של ראש הממשלה ונשיא ארה"ב אמש בבית הלבן, ארכה 90 דקות ולאחריהן התקיימה פגישה נוספת בת 30 דקות. הפגישה התקיימה ללא עיתונות וללא צוותי צילום. אמש פורסמה פרשיית בנייה חדשה בשכונה במזרח ירושלים

אהרן שיין, ט' בניסן תש"ע - 24/03/2010 08:24
פגישה קרירה ויחסים מתוחים – למרות הניסיון הישראלי להציג את פרשיית הבנייה בירושלים והמשבר החריף בין הממשל בוושינגטון לממשלת ישראל - כעניין שהסתיים, נראה שעד עתה האמריקנים אינם ששים לשתף פעולה עם כיוון זה. אמש התקיימה פגישתם המשותפת של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן. הפגישה ארכה 90 דקות ולאחריהן התקיימה פגישה נוספת של עוד 30 דקות.

לפי דיווח בתקשורת האמריקנית, פגישתם של נתניהו ואובמה ארכה 90 דקות ולאחריהן ביקש נתניהו להיוועץ באנשיו. לאחר שנועץ באנשיו, ביקש נתניהו לשוב לשוחח עם אובמה בשנית, והנשיא יצא ממתחם המגורים חזרה כדי להמשיך בשיחה נוספת בת 30 דקות עם ראש הממשלה.

פגישתם של שני האישים התנהלה במתכונת נדירה וחריגה בנוף הדיפלומטי האמריקני, כאשר אנשי הבית הלבן סירבו לאפשר כניסת עיתונאים וצלמים לסקר את הביקור, ואפילו מנעו צילום תמונה משותפת של שני האישים. עם זאת, גם פגישתם הקודמת של נתניהו ואובמה התקיימה במתכונת דומה.

הבוקר פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה לקונית, לפיה, "הדיונים בין צוותי היועצים של הנשיא האמריקני ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו יימשכו מחר".

משבר בנייה חדש?

אמש, במה שנראה כניסיון של גורמי שמאל להביך את ראש הממשלה לפני כניסתו לפגישה בבית הלבן - פורסמה בתקשורת בהבלטה ידיעה, לפיה, עיריית ירושלים אישרה בניית 20 יחידות דיור במתחם מלון 'שפרד' בשכונת שייח' ג'ראח במזרח ירושלים. תזמון הידיעה היה זמן קצר לפני תחילת פגישתם של נתניהו ואובמה. ראש הממשלה עצמו עודכן על הפרשייה החדשה כמחצית השעה לפני שנכנס לפגישה עם אובמה ולא ידוע אם העניין עלה על סדר יומה של הפגישה. מאז אמש, סירבה לשכת ראש הממשלה להגיב לדברים.

בעיריית ירושלים דחו בתוקף את פרסום הידיעה והאשימו את אנשי 'שלום עכשיו' בניסיון לחבל בביקורו של נתניהו בוושינגטון. בעיריית ירושלים הסבירו, כי אישורה של השכונה הושלם כבר לפני כשנה (ואז באמת עורר סערה בינלאומית – א.ש.), אולם גם לאחר מתן האישורים היה על בעלי הקרקע להשלים מצידם הליכים כלשהם כתשלומי אגרה, משבוצעו הליכים אלו, אין אפשרות למנוע את הבנייה במקום. בנוסף, הזכירו בעיריית ירושלים כי האישור נתין כבר לפני מספר ימים, דבר המחדד עוד יותר את החשד כאילו גורמים אינטרסנטים מעורבים בפרסום הפרשה.

אמש, צוטט גורם בממשל האמריקני שהגיב על פרסום פרשיית הבנייה החדשה בירושלים - לדברי אותו גורם אירועים מסוג זה הם "בדיוק מסוג הדברים שאנחנו מצפים מראש הממשלה נתניהו להשתלט עליהם". הגורם הוסיף, כי "טפטוף של פרויקטים במזרח ירושלים מסכל את ההתקדמות".

תמיכה אמריקנית חוצת מפלגות

מוקדם יותר התקבל נתניהו בחום רב על ידי מנהיגי הרוב והמיעוט בבית הנבחרים. מנהיגת הרוב הדמוקרטי, ננסי פלוסי, אמרה: "אנחנו בקונגרס עומדים לצד ישראל. זה נושא שבו יש לנו מחויבות מעבר למחלוקות המפלגתיות", אמרה פלוסי והוסיפה, "הידידות הארוכה בין ארצות הברית לישראל מבוססת על ערכים משותפים - דמוקרטיה, פלורליזם וחופש - ועל תקוות משותפות לשלום וביטחון לילדינו".

נתניהו גם נפגש עם מנהיג המיעוט הרפובליקני ג'ון ביינר, שאמר כי "על אף שמדובר ברגע קשה, הברית בין המדינות נותרה חזקה".

"המשך הדרישה להקפאת בנייה בירושלים תסכן המו"מ"

אמש התריע נתניהו במה שנתפס בתקשורת האמריקנית כהתרסה בממשל אובמה, כי המשך ההתעקשות על הקפאת הבנייה בירושלים עלולה לגרום לדחיית המו"מ בשנה. נתניהו אמר לראשי המפלגות בקונגרס: "זה 42 שנים שאנו בונים בשכונות היהודיות של ירושלים, ואף אחד לא התווכח על כך. אלה שכונות יהודיות שלא מנשלות אף ערבי. הן מחוברות למרקם העירוני בירושלים", אמר.
 
ראש הממשלה הוסיף: "עכשיו הפלסטינים מעלים דרישה חדשה - אם הדרישה הזאת תאומץ, אנו עלולים לאבד עוד שנה במשא ומתן". 

 לדברי נתניהו, "נושא זה אכן שנוי במחלוקת. גם הפלסטינים לא חושבים שמשהו יפרק את גבעת זאב או את הגבעה הצרפתית. לכן אסור להיות לכודים בדרישה בלתי הגיונית העלולה למשכן את המשא ומתן המדיני לעוד שנה".