חדשות
האם יאכלו חמץ בפסח?
אסיר מוסלמי נאבק בבג"ץ על זכותו החוקתית לאכול לחם בכלא במהלך הפסח. שירות בתי הסוהר מתנגד, משום שמדובר במחלקה פלילית המעורבת עם יהודים
הרכב של שלושה שופטים ישב אתמול לדון שסוגיה רגישה זו ואת פסק הדין יתנו לפני פסח. מגאדבה שפוט למאסר ארוך בגין עבירה פלילית, ובקשותיו לאכול לחם בפסח נענו בסירוב של שירות בתי הסוהר (שב"ס).
עו"ד מהסנגוריה הציבורית שמייצג אותו, אמר כי "לכל אסיר יש זכות בסיסית לצרוך לחם בכלא, ולשירות בתי הסוהר יש חובה לספק לו אותו. כל ניסיון למנוע זאת הוא לא חוקתי ופוגע בשוויון".
השופטים שאלו את נציגי הכלא במהלך הדיון, מדוע אסירים ביטחוניים לא יהודים הכלואים באגף נפרד, מקבלים לחם בחג הפסח, ואילו אסירים פליליים לא יהודים כמו מגאדבה, הכלואים באגף מעורב עם יהודים, מנועים מכך.
נציגי שב"ס טענו כי באגף הביטחוני אין אסירים יהודים ולכן אין כל בעיה לספק לחם לאסירים לחג. אך לדבריהם, באגף מעורב בו מוחזקים גם אסירים יהודים, אין שום אפשרות לאכול לחם, משום שהדבר יפגע באמון במערך הכשרות בכלא.
השופטת ארבל לא השתכנעה מטענות השב"ס ותהתה, "מה ההבדל בין אסירים ביטחוניים לבין אסירים פליליים, במצבו של האסיר מגאדבה, המוחזק בתא אחד, באגף המעורב, עם אסירים מוסלמים בלבד?". השופט רובינשטיין שאל אף הוא בפליאה: "האם באגף ביטחוני בכלא יש חמץ ובאגף הפלילי אין חמץ?", ואם ללמד עליו זכות, רובינשטיין התפלא על כי באגף הביטחוני יש חמץ, ולא על עצם "ההפליה".
עו"ד ורד חלאוה, שייצגה את שירות בתי הסוהר, הבהירה: "שיבוץ של אסירים מוסלמים בתא אחד באגף המעורב הוא מקרי, וייתכן שישתנה ויצורפו אסירים יהודים. היא הוסיפה כי באגף כזה אין חדר אוכל, אלא האסירים אוכלים בתאם, על שולחן. לכן, אם יש בתא גם אסירים יהודים, הימצאות חמץ עלולה לפגוע בהם".
עורכת הדין של שב"ס הסתמכה על חוות דעת של הרב הראשי האשכנזי, הרב יונה מצגר, לפיה באגף מעורב, בו יש שולחן אוכל משותף בתא, מתעוררת בעיה הלכתית לאכול חמץ בחג. היא הזהירה כי "נוכח הפערים הדתיים והתרבותיים בין האסירים השונים המוחזקים בצוותא ונוכח תנאי הצפיפות והלחץ בין כותלי בתי הסוהר, הגשת חמץ עלולה להביא לעליית המתח השורר ממילא בין האסירים ואף להתפרצויות אלימות והפרות סדר".