יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

האמריקנים דורשים הקפאה מוחלטת של הבנייה גם בירושלים

עיתון 'הארץ': בשיחת הנזיפה שקיימה אמש שרת החוץ האמריקנית, קלינטון, עם ראש הממשלה, דרשה קלינטון ביטול תכנית הבנייה ברמת שלמה והקפאת הבנייה גם בירושלים. בירושלים הובע חשש כי האמריקנים ידרשו את הארכת תכנית ההקפאה

אהרן שיין, כ"ח באדר תש"ע - 14/03/2010 07:59
ירושלים בסכנה – מסתבר ששיחת הנזיפה שתקיימה אמש בין שרת החוץ האמריקנית, קלינטון, עם ראש הממשלה, נתניהו, כללה לא רק דברי מחאה וזעם אלא גם רשימת דרישות אמריקניות. עיתון 'הארץ' מצטט גורמים מדיניים בכירים שטענו כי אחת מהדרישות של האמריקנים הייתה הקפאת בנייה מוחלטת גם בירושלים וביטול תכנית הבנייה ברמת שלמה. עוד נחשף בתקשורת, כי האמריקנים דרשו מנתניהו להאריך את תכנית ההקפאה בשטחים ללא הגבלת זמן.

בתקשורת נמסר עוד, כי בממשל האמריקאי הגיבו בזעם, בעקבות הערכה שהשמיעו אמש שלא לציטוט, גורמים בכירים בישראל - כי הממשל האמריקני מנהל כאן למעשה "משבר יזום", שמטרתו השפלת ראש הממשלה וניסיון להכריחו להקפיא את הבנייה בירושלים, דבר שעד עתה נמנע הממשל מלדרוש מישראל.

בשיחת הטלפון אמש של קלינטון עם ראש הממשלה, שארכה 43 דקות, הדגישה קלינטון באוזני ראש הממשלה את התנגדות הממשל גם לעיתוי הבנייה וגם לעצם ההחלטה על בנייה בירושלים מעבר לקו הירוק. כפי שהגדיר זאת לאחר מכן דובר משרד החוץ, פיליפ קרולי. "השרה ביקשה להבהיר שארה"ב רואה את ההכרזה כמסר שלילי ביותר לגבי גישתה של ישראל ליחסים הבילטרליים, וכן להדגיש שהמעשה פגע באמון בתהליך השלום ובאינטרסים האמריקאיים".
 

הדרישות האמריקניות החדשות מעמידות את ראש הממשלה, נתניהו, במלכוד - כשמצד אחד עומדים למבחן יחסי החוץ עם האמריקנים, ומצד שני, אם יענה לדרישות האמריקניות הוא יעמוד בפני התפרקות ממשלתו.

בראיונות שהעניקה מאוחר יותר לתקשורת האמריקנית כינתה קלינטון את התנהגות ישראל כ"מעליבה". "זה היה מעליב, והבהרתי זאת ישירות לראש הממשלה", אמרה קלינטון והוסיפה, "זו לא היתה רק תקרית של עיתוי מצער, אלא המהות - משהו שלא צריך לקרות כשאנחנו מנסים להתקדם לקראת חידוש המו"מ".

עם זאת, קלינטון ניאותה להבהיר שהיחסים עם ישראל אינם בסכנה על אף המשבר: "היחסים שלנו חזקים ומתמשכים", אמרה קלינטון ורמזה שהממשל מטיל ספק ברצונו של נתניהו בחזון שתי המדינות, "אך פתרון שתי המדינות שאנו תומכים בו וראש הממשלה נתניהו אמר שהוא תומך בו דורש צעדים בוני אמון משני הצדדים, וההכרזה על ההתנחלויות ביום שסגן הנשיא נמצא שם, זה פוגע. זה היה רגע מצער וקשה בשביל כולם, ואני מצטערת עמוקות שזה קרה".

קלינטון נשאלה אם היא רואה בנתניהו אשם באירועים האחרונים, על כך השיבה: "אין לי סיבה להאמין שהוא ידע מזה, אבל הוא ראש הממשלה. כשיש לך סמכויות מסוימות, בסוף אתה האחראי".

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר שלשום כי תכנית הבנייה ברמת שלמה מטרפדת את חזרת הפלסטינים לשולחן המשא ומתן עם ישראל.