יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

תקוע בפקק? נפלת עם מתנדב צעיר

נתקעתם במחסום חצי שעה לפני שבת? כנראה 'נפלתם' עם מתנדב חסר נסיון והמחסום מיותר, כך עולה מתחקיר שערך כתב 'טוג'. תגובת המשטרה הרשמית: "ברוב המקרים, מחסומי המשטרה אינם מיותרים" גורמים במערכת: "התופעה מוכרת, יש להתלונן עליהם"

יהודה שפיגל, כ"ה באדר תש"ע - 11/03/2010 12:07
מחסומים שמוקמים באופן פתע בידי מתנדבי המשמר האזרחי בצירים מרכזיים בזמנים לחוצים במיוחד כשעות הבוקר ואחר הצהריים, ובמיוחד - צפופים מבחינה 'דתית', כערבי שבת, פעמים רבות אינם הכרחיים כלל, ונובעים מתוך חוסר שיקול דעת, אשר פוגע קשות במאות נהגים, כך עולה מנתונים משטרתיים שהגיעו לידי כתב 'טוג'. על פי המידע שאינו ידוע לכולנו: שיחת טלפון פשוטה ל...משטרה, תביא להסרת המחסום מיידית.

בשיחה לטוג אישר איש המשטרה, אשר ביקש שלא לחשוף את פרטיו, את הגורמים להרגשה האזרחית, כי פעמים רבות המחסומים אינם נחוצים כלל, ושימו לב עד כמה אבסורדי הדבר: "מתנדבים מתייצבים למספר שעות של התנדבות, הם מקבלים תוכנית שגרתית הכוללת שעה וחצי סיור, לאחר מכן שעה וחצי מחסום פתע, ואחריו שוב שעה וחצי סיור. בימי שגרה, כאשר אין מידע קונקרטי, בוחרים המתנדבים את מסלול הסיור ואת המקום בו יוצב המחסום. לפעמים, בשל חוסר ניסיון או הכרה מספיקה של השטח, מחליטים מתנדבים להעמיד מחסום בציר מרכזי בשעות קריטיות" ללא כל סיבה. כלומר: זהירות, יש מתנדב צעיר בסביבה, כדאי לשקול שוב את היציאה לכביש... . "דבר כזה מתרחש לעיתים בשעות הבוקר, או בשעות אחה"צ עמוסות ועלול לגרום לעיכוב תנועה ממושך ". מאשרים במשטרה.

מדברי נהגים בכביש, שנתקלו במחסומים שכאלו, נראה כי המצב אבסורדי לחלוטין: "נסעתי לירושלים דרך כביש 443. הנסיעה הייתה חלקה, אך כשעברתי את צומת מכבים, מצאתי את עצמי תקוע בתוך טור ארוך של מכוניות", מספר לטוג ב.מ. אייזנקופף, אשר נתקע במחסום פתע בדרך לירושלים, כשעה לפני כניסת השבת "חשבתי שמדובר בתאונת דרכים או באירוע בטחוני, אולם כשהגעתי למחסום פגשתי שני מתנדבי המשמר האזרחי שעמדו ובדקו בקפדנות כל רכב שעבר במקום". אופן פעילותם וההססנות, הסגיר את העובדה, כי הם אינם בתפקיד מבצעי, אלא במשימת סיור שגרתית שגם כוללת מחסום פתע כחלק מחבילת ההתנדבות.
Flash 90
  [צלם]

"כמובן", מציין אייזנקופף, "לא רק אני הייתי תקוע באותו פקק תנועה. במכוניות לפני ואחרי, נסעו מאות יהודים שומרי שבת שתקעו אף הם כמוני ומי יודע אם בסופו של פקק,  הספיקו הללו להגיע למחוז חפצם בטרם כניסת השבת.

האם ההתנהלות בנושא אכן שלומיאלית שכזו, וחפה מאחריות? "לא תמיד, אבל בהחלט, קיימת תופעה כזו.", משיבים לנו, ויאשר הנתון הבא: "קורה שאנו מתוודעים לחסימתו של הציר בעקבות דיווח טלפוני של אזרח, במקרה כזה, אנו מתקשרים למתנדבים ומורים להם לשחרר את החסימה". חלם זה כאן.

פניייתנו לדוברת מחוז השפלה, הגב' ל. זוהר הניבה את התגובה הבאה: "משטרת ישראל מציבה מעת לעת מחסומים כחלק משיגרת העבודה וכפועל יוצא מהערכות מצב. אין לי ספק כי אזרחי המדינה מודעים לצורך הבטחוני/פלילי שבהפעלת מחסומים וסבלניים כלפי פעילות זו. אנו משתדלים למזער פגיעות בשיגרת חיי התושבים למינימום ההכרחי". לגבי הנקודה הספציפית - נותרנו ללא מענה.

עם זאת, יש לציין כי "לא פעם, רושמים לעצמם המתנדבים הישגים נאים ביותר, בתפיסת שבחי"ם, מניעתם מעשי איבה, איתור רכבים גנובים ועוד". 
אך זאת כאשר מדובר במתנדב הבקיא בתחום ויודע היכן וכיצד לבצע את המשימה, וכך מתבצעת הפעילות באופן אפקטיבי כשהנזק הסביבתי נמוך לעומת התועלת.

"ברוב המקרים, מחסומי המשטרה אינם מיותרים. והם מתבצעים ביעילות רבה ובהתחשבות, מתוך נחיצות מבצעית וביטחונית". כך שאם שוב נתקלתם בתופעה ההפוכה - פשוט תרימו טלפון. אולי לא תילצו לגמוע את הקילומטרים הנותרים ברגל.