יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

אטיאס נלחם בקבלנים. 650 חברות בניה יקנסו ב-75 מליון שקל

650 קבלנים, חשודים באי ציות לחוק שאמור למנוע מפרשת חציבה לחזור על עצמה. הקבלנים החשודים שלא פעלו כחוק ובין הייתר לא דיווחו על מכירת דירות ולא העמידו בטוחות נדרשות, ישלמו קנס המוערך ב-75 מליון ש"ח

יהודה שפיגל, י"ז באדר תש"ע - 03/03/2010 17:01
האם תרחיש חפציבה יכול לחזור על עצמו? מסתבר שכן. בדיקה שערך משרד השיכון העלתה כי כ-650 חברות בנייה הפרו את חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), תשל"ה-1974. נגד החברות החשודות החל בימים האחרונים הליך שימוע ובמידה והחשדות יאומתו, כנגד החברות יופעלו הליכים של עיצומים כספיים – 25 אלף שקל לכל הפרה – כלומר, כל דירה שלא דווח על מכירתה.

כזכור, בעקבות משבר חברת "חפציבה", תוקן חוק המכר דירות והוא מטיל על מוכרי דירות יד ראשונה דרישות צרכניות שיבטיחו את כספי ההשקעה. בין היתר קובע החוק, כי מוכר ימסור לממונה על יישום החוק, סמוך לחתימת חוזה המכר פרטים לגבי מכירה של כל דירה בפרויקט בנייה שלו: שם קונה הדירה, שם המוכר, פרטי המקרקעין, נותן הבטוחה וסוג הבטוחה שניתנה לטובת הקונה. פרטים אלו מתבקשים ע"פ החוק ע"מ לוודא שרוכשי הדירות אכן מבטחים את כספם.

בהמשך קובע החוק, כי שיעור העיצום הכספי על אי דיווח לממונה על מידע לגבי מכירה של דירה הוא בסך 25 אלף שקל.

 
הנתונים על החברות שהפרו את החוק התקבלו לאחר הצלבות עם רשויות שונות: רשות המיסים, ועדות מקומיות לתכנון ובניה, חקירות ועוד. להערכת הממונה על יישום החוק, סך ההפרות המצטבר של 650 החברות עשוי להגיע לכ-3,000 יח"ד, כשלכל הפרה ניתן קנס בנפרד. סך הכל הקנסות עשויים להצטבר לסכום של 75 מיליון שקל.

 
שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר: "החוק נועד להגן על כספי רוכשי הדירות. החשיבות הצרכנית, בוודאי לאור לקחי משבר חברת חפציבה, חיונית לביטחון כספי הרוכשים. מרבית מוכרי הדירות מצייתים להוראות החוק, מדווחים על המכירות כחוק ונותנים בטוחות כנדרש. החברות שלא דיווחו פוגעות בראש ובראשונה ברוכשים, ומחובתי לפעול בכלים המתאימים להגן על כספי הרוכשים".