יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

גפני: לא יתכן שהמדינה לא תכיר בגמחי"ם

חוק הגמחי"ם בדרך לאישורו מחר במליאת הכנסת. גפני: "הגמחי"ם הם חלק ממורשת ישראל והם פועלים עוד לפני קום המדינה - אין שום קשר ביניהם לבין חוק בנק ישראל"

יהודה שפיגל, ט"ז באדר תש"ע - 02/03/2010 15:20

חוק הגמחי"ם שיזם ח"כ ר' משה גפני אושר היום בוועדת השרים לענייני חקיקה ומחר הוא צפוי להיות מוצג לאישורה של מליאת הכנסת. על פי החוק, ניתן יהיה לנהל גמ"ח כספים, גם אם מדובר במספר מפקידים וסכומים העולים על המותר בחוק לניהול בית השקעות או בנק פרטי. בהתאם לכך לא יידרשו הגמחי"ם לעמוד בדרישות הפרוצדוראליות המחמירות והאישורים הנדרשים (על פי החוק החדש בנידון) להפעלתו של בנק או בית השקעות.

בעקבות אישור החוק, מיהרו כלי תקשורת שונים לעשות מטעמים מן העניין, וכרכו את ההסכמה לאישור חוק הגמחי"ם בהתניה של יו"ר וועדת הכספים, לתלות בכך את חוק בנק ישראל העומד לדיון בימים אלו.

בדיון שנערך היום בוועדת הכספים בהשתתפותו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, תקף יו"ר תקף יו"ר הוועדה במילים חריפות, הכורכות את שני החוקים זה בזה.

גפני אמר כי הגמחי"ם הם חלק ממורשת ישראל והם פועלים מאות שנים, עוד לפני קום המדינה, ואין שום קשר ביניהם לבין חוק בנק ישראל,  "כאשר נכנסתי לתפקידי לפני כשנה, נדהמתי לגלות שהגמחי"ם שקיימים לאורך כל ההיסטוריה, חלק ממורשתה המפוארת של עם ישראל, פועלים בניגוד לחוק,  אני לא מקבל את המשפט שאומרים ש'יהיה בסדר', לא יתכן שהמדינה לא תכיר רשמית בגמחי"ם שמטרתם הוא הסיוע לזולת, הגמחי"ם הם חלק בלתי נפרד מעם ישראל ומהערבות ההדדית". גפני ציין כי כבר בפגישתו הראשונה עם הנגיד לפני חודשים רבים, ביקש ממנו להגיע לפיתרון שיסדיר את הנושא, אך הדבר לא צלח עד כה.
 
בהמשך דבריו מחה גפני על הניסיון לקשר בין חוק הגמחי"ם לחוק בנק ישראל שבסמכות הוועדה שבראשותו העוסקת בנושא בימים אלה ואמר כי הדיונים בנושא חוק בנק ישראל נמשכים בכל העת במקצועיות מירבית ובהתעמקות בכל סעיף וסעיף והוועדה תאשר אותו בקרוב, לעומת חוק הגמחי"ם עליו הוא דן כבר חודשים ארוכים.  "מה הקשר בין הדברים? כותבים שמדובר רק בגמחי"ם חרדיים, חסרים גמחי"ם בציונות הדתית, גמחי"ם של יוצאי שיריון, גמחי"ם במגזר השלישי? טענו עוד בכתבה שאני רוצה ע"י החוק להוריד את הפיקוח של המדינה מהגמ"חים, למה,  עד היום בנק ישראל כן פיקח עליהם?  מה הקשר של החוק הזה לחוק בנק ישראל? אין גבול למה שמעיזים לכתוב היום בעיתונות". 

 נגיד בנק ישראל הפרופסור סטנלי פישר אמר גם הוא בנושא אין כל קשר בין הדברים, "הוצאנו הודעה שאנחנו בכלל מתנגדים לחוק הגמחי"ם שהגיש ח"כ ר' גפני, עם זאת יש להגיע לפיתרון בנושא, מאחר ואנו מכירים בחשיבות הגמחי"ם ומנסים למצוא נוסחה שתהיה מקובלת על הצדדים". הנגיד אמר כי התרומות לגמחי"ם אינם הבעיה, אלא הפקדונות, והוא מקווה שיימצא פיתרון מאחר וחשיבות הגמחי"ם רבה.