יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ביטול היטל המים? רק אם יינקטו חלופות מעשיות

וועדת החקירה בסוגיית המים קובעת כי "ביטול היטל הבצורת ייעשה רק אם יינקטו במקומו אמצעים מעשיים"

דוד שמואלי כ"ט בכסלו תש"ע - 16/12/2009 08:40
וועדת החקירה הממשלתית בסוגיית ניהול משק המים במדינת ישראל הגישה היום (ד') לוועדה לביקורת המדינה את מסמך הביניים של עבודתה כאשר הוכנסו בו המלצות לעניין החיסכון, היטל הבצורת ותעריפי המים. על פי המלצותיה של הוועדה "ביטול היטל הבצורת ייעשה רק אם יינקטו במקומו אמצעים מעשיים".
 
יו"ר הוועדה פרופסור דן ביין, ושני חברי הוועדה הפרופסורים יורם אבנימלך ויואב כסלו, הסבירו בנייר העמדה כי לאחר ההחלטות השונות שהתקבלו לאחרונה העוסקות במשק המים - החלטות שעוררו הד ציבורי ותקשורתי - החליטה הוועדה לפרסם את המלצותיה בנושא.
 
"הגענו למסקנה, כי מצב הדברים האמור מחייב אותנו, שלא לשקוט על השמרים ולא להמתין עד שהדוח המנומק שלנו יגיע לסיום עריכתו הסופית באופן בו יוגש. החלטנו להקדים פרסום מספר המלצות שהן רלוונטיות לעיתוי הנוכחי, כשאת הביסוס הראייתי והמקצועי וההנמקה המלאה לאותן המלצות נביא בדוח הסופי".
 
ראשית, ציינו חברי הוועדה, כי אין להטיל ספק ולו לרגע בעצם קיומו של משבר חמור ביותר במשק המים של מדינת ישראל. בנוסף, תקפו חברי הוועדה את הלך הרוח הציבורי הסבור כי די בשנה אחת גשומה בכדי לשפר את מאגרי המים של ישראל.
 
"לא די בשנה גשומה אחת על מנת לשפר את מאגרי המים של ישראל, המספקים את מירב המים השפירים והחקלאות. ממילא, ניהול משק המים בישראל אינו יכול להתבסס על תכנית חד שנתית או על תחזיות משקעים בעלות רכיב אי-ודאות גבוה" אמרה הוועדה.
 
הוועדה אף בחנה את הרקע למשבר המים והסיקה כי הכשל המרכזי נובע מחוסר במדיניות התפלה. על פי ממצאי הדו"ח, למרות שישראל קיבלה החלטה עקרונית לעבור למצב שבו מי ים מותפלים יכסו חלק ניכר מתצרוכות המים, לעת עתה, בפועל, עד כה הוקם רק חלק קטן ממערך ההתפלה עליו החליטה הממשלה.
 
על פי הנתונים שהוצגו בדו"ח, רק 149 מיליון מ"ק מתוך הכמות המיועדת של 505 מיליון מ"ק בשנה. עוד קובע הדו"ח כי עד להשלמת מערך ההתפלה המתוכנן לשנת 2013, ההתפלה לא תכסה את החוסר במים.