יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

בג"ץ: ניצולי השואה שהיו תחת עוצר יקבלו הפיצויים

כספי הפיצויים לניצולי השואה, שהיו נתונים תחת עוצר בשנות האימה, יושבו להם עפ"י החלטת בג"ץ

איתן פריד ז' בכסלו תש"ע - 24/11/2009 20:18

העליון ביטל את החלטת המחוזי: אחרי שישה עשורים, ניצולי השואה ששהו בעוצר בזמן מלחמת העולם השנייה יוכלו סוף סוף לקבל פיצויים , זאת לאחר שביהמ"ש העליון ביטל את החלטת ביהמ"ש המחוזי וקבע כי ניצולי שואה ששהו בתנאי עוצר יוכלו לקבל פיצויים מבלי לעמוד בקריטריונים החדשים שיזם משרד האוצר. כ-5000 ניצולי שואה, רובם מבולגריה ורומניה, יהיו זכאים מעתה לתבוע פיצויים.


פסק בית המשפט העליון שניתן היום (ג')  באחד הנושאים הבעייתיים והכואבים של ניצולי השואה – הפיצויים לניצולים ששהו בתנאי עוצר, משחרר את כספם של האודים המוצלים מאש. ניצולי העוצר נאבקים כבר שנים ארוכות על הכרה ופיצויים, ולאחרונה שמחו כאשר סוף סוף התקבלה תביעתו התקדימית של עו"ד אילן יעקובוביץ', בשם חיים הרשקו, ניצול שואה בן 85 שביקש לקבל פיצויים כחוק על הסבל שעבר בגטאות ובמחנות המעצר.


אך לאחר מתן הפסיקה שמזכה את הניצולים בפיצויים,  דרש משרד האוצר כי יעמדו בקיטריון נוסף, ויוכיחו, כל מבקש פיצויים לחוד, הוכחות היסטוריות לפיהן בזמן שהותו בעוצר הוטלו הגבלות על חירות התנועה של הניצול גם מעבר לשעות העוצר.


כך, למעשה, במדינת ישראל של שנת 2009, 64 שנה לאחר תום מלחמת העולם השנייה, הוטל על ניצולי השואה ועורכי דינם לחפש ולהמציא הוכחות שאיש לא ביקש מהם עד היום ומי יודע היכן ניתן למצוא הוכחות כאלו.


אך למזלם של ניצולי השואה שעדיין בחיים והיו עלולים להתעכב עוד שנים באיסוף ההוכחות, ערער  עו"ד אילן יעקובוביץ על ההחלטה החדשה לבית המשפט העליון. הרכב השופטים שכלל את המשנה לנשיאת ביהמ"ש העליון א' ריבלין יחד עם השופטים ארבל ומלצר, פסק היום פה אחד כי הקריטריון "החדש" יבוטל באופן מיידי והפיצויים ישולמו לניצולי העוצר ללא צורך בהוכחות חדשות.


"זהו ניצחון כביר לניצולי השואה באשר הם", אומר עו"ד אילן יעקוקוביץ' שהנהיג את המאבק. "ישנם כ- 5000 ניצולי שואה הזכאים כיום לפיצויים בשל שהיה בתנאי עוצר בתקופת המלחמה רובם שהו בבולגריה ןברומניה. ככל שהחוק מעמיס תנאים וקשיים על ניצולי השואה, כך התביעות אורכות יותר זמן. בניגוד לאוצר, זמן הוא מצרך שאין לניצולי השואה."