יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

היסטוריה של הברחות נשק בים

במערכת הביטחון מסכמים עשור של תפיסת ספינות נשק מאיראן לרצועת עזה ולחיזבאללה

אבי משה י"ז בחשון תש"ע - 04/11/2009 15:05
במערכת הביטחון אומרים היום, בעקבות תפיסת ספינת הנשק, כי מתנהל בעשור האחרון מעקב אינטנסיבי אחרי ציר הברחת הנשק האיראני לפעילי החמאס ברצועת עזה ולארגון חיזבאללה בלבנון.
 
בצה"ל מזכירים, כי במהלך מלחמת לבנון השנייה נתפס ציוד צבאי רב כגון קטיושות וטילי נ"ט מסוג RPG הנושאים את חותמת משמרות המהפכה האיראניים. "השלל הוכיח בצורה ברורה את טענות ישראל כי איראן מתספקת באופן שוטף את גורמי הטרור האזוריים", אומרים בצה"ל.
 
מהלך סיכול ההברחות הידוע והגדול ביותר בשנים האחרונות היה לכידתה של האונייה "קארין "A שנתפסה בינואר 2002 סמוך לשארם א-שייח'. ב-3 בינואר, בעקבות מידע שהגיע מחיל המודיעין, השתלטו לוחמי שייטת 13 שהונחתו ממסוקי חיל האוויר על האונייה. לוחמי הקומנדו הימי פשטו על הספינה, כשעל הסיפון נתפסו שני קציני המשטרה הפלסטינית, שלושה אזרחים לבנוניים, ביניהם פעיל חיזבאללה אחד, וחמישה אזרחים מצרים.
 
אמצעי הלחימה שנמצאו על סיפונה של האונייה, הועמסו במיכלי אטימה מתוצרת איראנית שהכילו כ-50 טון נשק. צה"ל העריך כי האמל"ח נועד לשימושם של ארגוני הטרור הפלסטינים ברצועת עזה. המטען הכיל בין היתר: רקטות קטיושה, מרגמות, טילי לאו, רובים מסוג "דרגונוב" ו-AK-47, קלאצ'ניקוב, טילי סאגר, מטולי R.P.G ומוקשים.
 
בצה"ל מציינים, כי בשנים האחרונות נרשמו עוד מספר אירועי הברחה איראניים שסוכלו באזור. כך למשל, בסוף שנת 2003 ניהלו משמרות המהפכה האיראניים רכבת אווירית שהעבירה ציוד ואמצעי לחימה רבים לחיזבאללה דרך סוריה. טיסות מטען אלו נערכו בכסות של העברת ציוד הומניטארי לנפגעי רעידת האדמה בעיר בם שבדרום מזרח איראן.
 
לפני כשנתיים וחצי נחשפה בטורקיה רכבת איראנית עליה אמצעי לחימה רבים שהוסתרו במשלוחים אזרחיים. הציוד הצבאי יועד לחיזבאללה והאיראנים ניסו להסתיר את העברתו מהשלטונות הטורקיים. בתחילת השנה הנוכחית נעצרה האוניה הקפריסאית Monchegorsk כשעל סיפונה משלוח גדול שכלל ציוד צבאי רב. האוניה הוחכרה על ידי חברת הספנות האיראנית "איריסל".
 
ואמש, נתפסה ספינה נוספת. סביר להניח כי האיראנים ימשיכו לנסות ולשלוח משלוחי נשק לחיזבאללה דרך הים.