יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מכשלת ריבית בחוק - לא עוד

ועדת הכלכלה אישרה תיקון לחוק הגנת הצרכן שימנע מכשול הלכתי חמור של איסורי ריבית

דוד שמואלי ט"ז בחשון תש"ע - 03/11/2009 18:35
 
בעקבות תיקון בחוק הגנת הצרכן שיזם משרד התעשייה והמסחר, אשר הובא היום לאישור בועדת הכלכלה של הכנסת לקראת קריאה שנייה ושלישית, לפיו רשאי צרכן לבטל עסקת מכר שנעשתה ברוכלות, או בהתקשרות טלפונית דוגמת שירותי תקשורת קווית, תקשורת סלולארית, מוקדי שירות רפואיים, וכו' עד 14 יום מתחילת קבלת השירות, פעל חה"כ הרב מנחם אליעזר מוזס יו"ר סיעת יהדות התורה וחבר ועדת הכלכלה לתיקון החוק במטרה למנוע מכשול חמור של איסור ריבית מעשרות אלפי צרכנים בישראל.
 
כזכור, פורסמה בתחילת השבוע, הודעת 'ועד הפיקוח להשקעות ופיננסים' שע"י בד"צ העדה החרדית המתריעה על כך שיוזמת התיקון לחוק הגנת הצרכן במתכונתה הנוכחית, מהווה מכשול חמור של ריבית לאלפי צרכנים בישראל, זאת בעקבות ההחלטה לאפשר לצרכן לבטל את עסקאות המכר הטלפוניות גם לאחר גביית התשלום והתחלת קבלת השירות. שירות שניתן בדיעבד לאחר ביטול העסקה, ללא כל תשלום מצידו של הלקוח.
 
מצב זה של ביטול עסקה לאחר התשלום וקבלת השירות, מעמיד רטרואקטיבית את 14 הימים בהם היו דמי התשלום ברשות החברה כ'הלואה' מצידו של הלקוח, כשנתינת השירות באותה תקופה מתבררת כשכר ללקוח על 'המתנת המעות' ביד החברה, דבר האסור משום איסורי ריבית החמורים.

במקרה של אישור החוק, התריעו רבני 'ועד הפיננסים' שע"י העדה החרדית, יאלץ ציבור היראים לפעול מידית מול כל חברות הטלפון והסלולר ונותני השירותים השונים, להחתמה על נוסח 'היתר עיסקא' מיוחד המעגן את זכות ביטול השירות, מהלך שהיה עשוי להיתקל בקשיים רבים.
 
חה"כ הרב מנחם אליעזר מוזס הציע תיקון לנוסח החוק שיקבע, כי אם בוטלה עיסקה מתמשכת, ישלם הצרכן את התמורה עבור השימוש היחסי שעשה או השירות שקיבל עד להודעה על ביטול העסקה – נוסח המונע בעיית ריבית. הוא הסביר לנוכחים את הבעיה ההלכתית ואת המושג התר עסקא "היהדות שייכת לכל עם ישראל ואיסור ריבית אסור על כולם. המוסדות הפיננסיים כמו בנקים ערכו היתר עסקא שקובע כי הלקוח שותף הן ברווחים והן בהפסדים ובכך אין הם נכשלים במתן ריבית. עלינו לדאוג לכלול בחקיקה את הקביעה כי לקוח שביטל את העסקה ישלם עבור השירות שקיבל את החלק היחסי, ולא ייכשל חלילה באיסור ריבית" נימק ח"כ הרב מוזס.
 
ועדת הכלכלה אישרה את התיקון המוצע ובכך נמנע כאמור מכשול חמור של איסור ריבית. גורמי הלכה ורבני 'ועד הפיקוח להשקעות ופיננסים' הודו לרב מוזס על פעילותו הנמרצת שמנעה בחקיקה מכשול הלכתי מציבור הצרכנים בישראל. יצוין, כי הדיון בשאר סעיפי החוק נדחה למועד אחר.