יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19/05/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

האם הריבית תיעלם ?

היום (ב') אמור נגיד בנק ישראל להודיע על החלטתו באשר לגובה ריבית הפריים, הערכות סותרות במשק לגבי ההחלטה הצפויה, ובאשר לשינוי הנדרש.

חיים טברסקי כ"ז באדר תשס"ט - 23/03/2009 12:55

האם הורדת ריבית נוספת רלוונטית כרגע למצב המשק ? בשאלה זו מתחבטים בימים האחרונים בכירי בנק ישראל, הריבית שעומדת כבר על שפל חסר תקדים של 0.75% בלבד, כבר כמעט שאינה רלוונטית בהשפעתה על הנעשה במשק, כך לדברי אנליסטים בכירים במכון המחקר 'איתנים', לדבריהם, הורדת ריבית נוספת לא תשפיע כרגע על מערך התשלומים במשק, וכעת נדרשים רעיונות יצירתיים חדשים כדי לעורר את המשק ההולך ונכנס לתרדמת מיתון

גם המומחים של קרן  'פריטק' - כלכלה והשקעות בע"מ, הסבורים שהורדת הריבית יש לה כן השפעה על הנעשה במשק, סבורים כי זו אינה העת לביצוע מהלך כה דרסטי, מהלך שבעיניהם נתפס כ'נשק יום הדין' של נגיד הבנק, למקרה של קטסטרופה מוחלטת.

לעומתם, סבורים כמה מבכירי בנק ישראל, כי המדד השלילי של חודש פברואר שירד ב0.1%, מחייב את הנגיד לנקוט צעד בנידון גובה הריבית, וכי התעלמות ממצב המדד שמלמד על האטת הפעילות הכלכלית במשק, כמוה כהשלמה עם המצב, מהלך שישדר את חוסר האמינות שמייחס הבנק המרכזי ליכולת הסיבולת של המשק הישראלי לפעול במצב של מיתון או דפלציה.

בכל מקרה, הערב יפרסם הנגיד מר סטנלי פישר את החלטתו באשר לגובה הריבית, רוב ההערכות במשק הם, כי הנגיד יפחית את הריבית ב0.25%, מה שיעמיד אותה בשיעור בלתי נתפס של 0.5% בלבד.

ריבית נמוכה מסוג זה, אמורה למעשה לפגוע במשקי הבית הקטנים, מאחר והיא מורידה מיידית את האטרקטיביות של החסכון, מצד שני היא אמורה לעודד מתן אשראי לעסקים קטנים בריבית נמוכה יותר, מה שיכול להגביר את קצב הפעילות במשק במיוחד במגזר הבינוני, אם כי, לא הוכח עד כה קשר ישיר בין רמת הריבית שנקבעת על ידי בנק ישראל, להפחתה תואמת ומקבילה של הריבית בבנקים על הלוואות.