יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

מחריף המשבר בין ישראל לטורקיה

טורקיה הודיעה על ביטול תמרון אווירי משותף עם ישראל וארה"ב ובירושלים חוששים מהחרפת היחסים בין המדינות. סגן שר החוץ: "לשני הצדדים חשוב לשמר את הקשר האסטרטגי ביחסי ישראל עם הממשל הטורקי, שהוכיח מתינות רבה בעבר"

אבי משה כ"ד בתשרי תש"ע - 12/10/2009 07:31
החרפה במשבר היחסים בין טורקיה לישראל, לאחר שהטורקים ביטלו תמרון אווירי משותף לחילות האוויר של שתי המדינות. "קיים חשש כי היחסים האסטרטגיים עם טורקיה נמצאים בסכנה של ממש, בשל השפל החמור שאליו נקלעו אחרי מבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה", אומר גורם בכיר במשרד החוץ. אמש כינס מנכ"ל המשרד, יוסי גל, דיון דחוף על המשבר עם הטורקים.
 
בשבוע שעבר הודיעה טורקיה, כי היא מבטלת תרגיל אווירי שאמור היה להתקיים בשטחה, בהשתתפות חילות אוויר של מדינות שונות בעולם ובהן ישראל, ארה"ב, הולנד, איטליה ומדינות נוספות. בהודעה רשמית שמסרו גורמי צבא בטורקיה לגורמים בחיל האוויר הישראלי, נאמר כי הם אינם מעוניינים כי מטוסי חיל האוויר יטוסו בשמי המדינה, בעקבות הביקורת הקשה נגד ישראל על פעילותה ברצועת עזה במבצע עופרת יצוקה.
 
בישראל לא התייאשו, וגורמים במשרד החוץ פנו לעמיתיהם בטורקיה, אך לא קיבלו תשובות ברורות. בעקבות כך, פנתה ישראל למדינות הנוספות שאמורות היו להשתתף בתרגיל האווירי, בטענה כי טורקיה מפרה הבנות בין המדינות, ובעקבות כך הודיעו ארה"ב, איטליה, הולנד ומדינות נוספות בברית נאט"ו, כי הן מבטלות את השתתפותן בתרגיל בטורקיה, לאות מחאה על החרמת ישראל. ההודעה הזו גרמה לטורקים להבין כי התרגיל מבוטל, והיא הודיעה על הביטול הרשמי של התרגיל האווירי.
 
פניות ישראליות למשרד החוץ הטורקי, בעניין זה, נענו בתשובות מתחמקות. בעקבות העמדה הטורקית פנתה ישראל לארה"ב, לאיטליה ולהולנד, והדגישה שמדובר בצעד חריג, שמנוגד להבנות בנוגע להשתתפות ישראל בתרגילים של נאט"ו, כמו התרגיל המדובר בטורקיה. עקב כך הודיעו מדינות אלה על ביטול השתתפותן, לאות מחאה, והדבר הביא לדחייה של התרגיל כולו.
 
במשרד החוץ אומרים, כי מדובר בהפרת הסכם מצד טורקיה, המבצעת תרגילים משותפים באופן קבוע עם ישראל וארה"ב במשותף. במשרד החוץ טוענים, כי מדובר בהחלטה של ראש הממשלה הטורקי, רג'פ טייפ ארדואן, המנסה להפסיק את היחסים האסטרטגיים עם ישראל, כשהוא מוביל קו אנטי-ישראלי חריף, בעקבות מבצע עופרת יצוקה.
 
עם זאת, העמדה הרשמית של משרד החוץ בירושלים הינה, כי טורקיה היא שותפה אסטרטגית חשובה לישראל. "האינטרס שלנו הוא לא להגיע לחיכוך או למשבר עם טורקיה", אמר אמש סגן שר החוץ, דני איילון.
 
לדבריו, "המחויבות לשותפות האסטרטגית הזו היא דו-צדדית. לשני הצדדים חשוב לשמר את הקשר האסטרטגי רב-המשמעות, ביחסי ישראל עם הממשל הטורקי, שהוכיח מתינות רבה בעבר".
 
בינתיים, ראש הממשלה ושרי החוץ והביטחון – שותקים, כדי להימנע מהחרפת ההתבטאויות בין שתי המדינות.