יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

כי ביום הזה יכפר עליכם

ערב יום הכיפורים, יום שהעניק לנו ריבונו של עולם ברחמיו ובחסדיו העצומים, כהזדמנות נדירה לשוב בתשובה שלמה על כל עוונותינו – הוא הזמן המתאים ביותר לבקש סליחה, בתפילה שהקב"ה יערה עלינו רוח קדושה ממרומים, יענה לתפילתנו ויקבל סליחתנו

מערכת "אתרוג" ט' בתשרי תש"ע - 27/09/2009 06:00
בעוד שעות ספורות יתאספו כל שלומי אמוני ישראל, בכל אתר ואתר, לתפילת "כל נדרי" הפותחת את תפילות היום הקדוש והנורא, יום הכיפורים, יום שהעניק לנו ריבונו של עולם ברחמיו ובחסדיו העצומים, כהזדמנות נדירה לשוב בתשובה שלמה על כל עוונותינו.
 
הקדוש ברוך הוא מצפה מכל יהודי ויהודי להיטהר ביום הכיפורים. הן כלפי שמיא והן כלפי חברו. על-כך דרש רבי אלעזר בן עזריה במסכת יומא, שמכאן לומדים שבעבירות שבין אדם למקום, אם חלילה עברנו על אחת ממצות התורה הקדושה – יום הכיפורים מכפר. ואם עברנו על עבירות שבין אדם לחברו – אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו.
 
אדם שחוטא ועובר על אחת ממצוות-עשה או לא-תעשה שבתורה, צריך לנקוט פעולה פשוטה: להתפלל לה', לבקש סליחה מעומק הלב, להרבות בתחינות, בצדקה ובבכיות. הקב"ה, שהוא כידוע רחום וחנון, מרחם על השבים אליו באמת ומקבל את תפילתם. עבור אנשים מהסוג הזה יום הכיפורים מכפר.
 
אבל כאשר אדם עובר על עבירות שבין אדם לחברו – פוגע, מעליב, משמיץ, מוציא שם רע או כל סוג של פעולה הפוגעת בחברו – אין יום הכיפורים מכפר. לא מספיק שהוא מבקש סליחה מהקב"ה על העבירה שביצע כלפי חברו, אלא הוא חייב לרצות את חברו, מכל הלב, ולשמוע את קבלת המחילה.
 
השולחן ערוך מביא את דרכי בקשת המחילה, ומציין כי לאחר שאדם ביקש שלוש פעמים סליחה מחברו, הוא אינו חייב לפייסו יותר, בבחינת "מה ה' רחום וחנון, אף אתה אהיה רחום וחנון". ואם אדם אינו סולח לחברו גם לאחר כמה בקשות סליחה, זו כבר איננה בעיית מבקש הסליחה. הוא את שלו עשה.
 
אנו כאן במערכת "אתרוג", העוסקים כל ימות השנה באנשים ובארגונים, במנהיגים ובגדולי הדור, בודקים כל מילה ומילה בשבע עיניים. כל משפט המופיע ב"אתרוג" מגיע לעין הקוראים לאחר סינון קפדני. לעיתים, מתוך חוסר תשומת לב, עלול אדם זה או אחר להיפגע. בטעות, עלולים אנו לפגוע, בלי משים ובלי כוונה.
 
זה המקום וזה הזמן לבקש סליחה מכל מי שחש עצמו נפגע, בתקווה ובתפילה שהקדוש ברוך הוא יערה עלינו רוח קדושה ממרומים, יענה לתפילתנו, יקבל סליחתנו ושנזכה יחד עם כל בית ישראל לחידוש סדר העבודה ביום הכיפורים בקודש הקדשים על-ידי הכהן הגדול בביאת משיח צדקנו.
 
גמר חתימה טובה לגולשי "אתרוג" ולכל בית ישראל.
  1. 1. סלחתי כדבריך
    שמעון 27/09/2009 11:11
    אני עוקב אחרי האתר הרבה חודשים ולא ראיתי שנפלתם עם איזה סיפור או פגיעה במישהו. אתם נקיים וזכים כשלג.
    תמשיכו כך תמיד.
    חתימה טובה.