יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

האוצר הציג את "תוכנית הגזירות" לתקציב 2009-2010: פגיעה בשכבות החלשות

הצעת האוצר לקיצוץ בתקציבי משרדי הממשלה, בסכום של כ-10 מיליארד שקל, מעוררת סערה בממשלה לקראת ישיבת הממשלה ביום שלישי הקרוב. על הפרק: קיצוץ עמוק בקצבאות הביטוח הלאומי, קיצוץ בתקציב הביטחון וגזירות חדשות

שמואל ברזל י"ג באייר תשס"ט - 07/05/2009 09:35
הצעת הקיצוץ בתקציבי משרדי הממשלה הועברה בשעת לילה מאוחרת למשרדי הממשלה. משרד האוצר מציע קיצוץ רוחבי של 6.4 מיליארד שקל בתקציבי משרדי הממשלה, קיצוץ של 3 מיליארד שקל בתקציב הביטחון, ועוד. הממשלה תדון ביום שלישי הקרוב בהצעת הקיצוץ, לפני שהתקציב הדו-שנתי לשנים 2009-2010 יובא לאישור הכנסת, ועד אז ינהלו שרי הממשלה מאבקים מול משרד האוצר לשנות את רוע הגזירה.
 
מעיון ב-65 עמודי הצעת הקיצוצים של משרד האוצר, עולה כי למרות החלטת הממשלה לקצץ סכום של 14 מיליארד שקל מתקציבי השנתיים הקרובות, הצעת הקיצוץ הנוכחית אינה מכסה את כל הסכום כולו, ולפיכך, צפוי משרד האוצר להציע קיצוץ נוסף בתקציב, בסעיפים הנבחנים כעת על-ידי פקידי האוצר, ויוצגו לממשלה עד יום ראשון, אלא אם כן יגובשו הסכמים עם ארגוני המעסיקים, באופן שלא יידרש קיצוץ נוסף.
 
הגזירה הקשה ביותר שתוטל על השכבות החלשות, נוגעת לקצבאות הילדים. לפי הצעת האוצר, יקוצצו עשרה אחוזים מתקציבי הקצבאות, בסכום כולל של למעלה מחצי מיליארד שקל, כולל הסכומים המעודכנים בקצבאות שנקבעו בהסכמים הקואליציוניים עם "יהדות התורה" וש"ס. הצעה זו מעקרת את תוספת התקציב של כמיליארד שקל שהובטח למפלגות החרדיות, ומעמידה את סכום התוספת על חצי מיליארד שקל בלבד.
 
בנוסף, מציע האוצר להקפיא לשנתיים סכום נוסף של כ-320 מיליוני שקלים בקצבאות נוספות המשולמות על-ידי המוסד לביטחון לאומי.
 
מיליארד שקל נוספים יופחתו בתקציבי השנתיים הקרובות של המוסד לביטוח לאומי עבור תשלומי מענקי הלידה. משרד האוצר מציע, להשוות את סכום המענק עבור הילד הראשון והשני גם עבור הילד השלישי, ובמקום 1,555 שקל לילד הראשון, 700 לילד השני, ישולמו רק 467 לילד, כפי שמשלמים כיום לילד שלישי. גם דמי הלידה יקוצצו, ויעמדו על מקסימום 778 שקל ליום.
 
גם מענק שמקבלים קרובי נפטרים מהביטוח הלאומי, כ"מענק פטירה" בסכום של 7,443 שקל, יבוטל. יוכלו לקבל את המענק הזה רק מי שמקבל קצבת נכות.
 
במטרה לממן את סל הבריאות, דורש משרד האוצר לחייב כל מאושפז בבית חולים לשלם 50 שקל ליום אישפוז, עד 150 שקל לרבעון, ומחצית מהסכום לקשישים ומקבלי הבטחת הכנסה. ואם לא די בקיצוץ במענקי הלידה, הסכום הזה של תשלום עבור אשפוז בבית חולים, יקוזז ממענק הלידה, כך שאם יולדת שוהה בבית חולים בין יומיים לשלושה, המענק שתקבל יהיה נמוך יותר ממה שמוצע. בנוסף, יבוטלו 100 תקנים במערכת הבריאות.
 
בנוסף, יבוטלו סלי הקליטה, למעט עולים מאתיופיה, לא יינתן סיוע בשכר דירה אלא לפי מבחני הכנסה, הסיוע בהחזר משכנתא יבוטל אם הדירה נרכשה בשותפות עם אדם נוסף, תבוטל החלטת בית המשפט להכרה בהוצאות על טיפול בילדים, תבוטל מחצית נקודת זיכוי לאישה עובדת ללא ילדים, אך יוגדל הזיכוי בנקודה אחת לכל ילד עד גיל 8 לאמהות עובדות, והרחבת הזכאות במס הכנסה שלילי לכל הארץ תבוטל ותופעל רק באיזורי הפעלת תוכנית ויסקונסין
 
בתקציב הביטחון מציע האוצר לקצץ סכום של 3 מיליארד שקל. בין הצעות הקיצות במערכת הביטחון: יבוטלו המשלחות הביטחוניות לצרפת וארה"ב, יופחתו כ-1,000 תקנים של אנשי קבע ויאוזרחו עוד כ-1,000 עובדי מערכת הביטחון, יועלה גיל הפרישה בצה"ל, יקוצצו מאות תקנים ללימוד אקדמי על חשבון הצבא, יקוצצו מאות כלי רכב צמודים, יקוצצו ההטסות האוויריות, לא יהיו טיסות במחלקות עסקים לחו"ל, יקוצץ תקציב הנסיעות לחו"ל, ועוד.
 
בתחום החינוך, משרד האוצר מציע להעלות את שכר הלימוד באוניברסיטאות יוגבל מספר בתי הספר שיצטרפו לרפורמת "אופק חדש" במשרד, ועוד. בנוסף יקוצץ ב-10% שכר הטרחה של עורכי דין חיצוניים המעניקים שירותים לסנגוריה הציבורית. במשרד הפנים מציע האוצר לבטל את פרס "ניהול תקין" לרשויות המקומיות ויופחת ב-30 מיליון שקל תקציב "מענק השר" לרשויות.
 
הצעת הקיצוצים של האוצר, כאמור, איננה סופית, ועד לישיבת הממשלה ביום שלישי בשבוע הבא, צפוי קרב קשה של כל השרים הדורשים שלא יפחיתו את תקציביהם. הקרב הקשה צפוי בין משרד הביטחון למשרד האוצר. במערכת הביטחון אומרים כי הצעת האוצר היא קטסטרופה אמיתית ומהווה חוסר אחריות לאומית ממדרגה ראשונה.
 
שר הביטחון, אהוד ברק, כבר איים אתמול (ד') במשבר קואליציוני על רקע הקיצוצים הצפויים במערכת הביטחון, ואמר: "אם האוצר לא יפנים זאת ויתרגם את העניין כבר בדיוני הממשלה בימים הקרובים, הדבר עשוי ליצור משבר מיותר בקשר לתקציב". ברק דורש הגדלה של תקציב הביטחון, ומאידך, להגדיל את יעד הגרעון הממשלתי, כך שניתן יהיה להשקיע בתשתיות, בשיקום המשק ובהפחתת מספר המובטלים.