יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

לשנה טובה ומאושרת

השתדלנו לדון כל אדם לכף זכות ולא לכף חובה. נישא תפילה שנזכה לקדש שם שמים ברבים, להמליך את בורא עולם יום-יום, שעה-שעה, לדון כל אדם לכף זכות, ולמצוא רק את הסיפורים החיוביים שבכל אדם. שנה טובה

מערכת "אתרוג" כ"ט באלול תשס"ט - 18/09/2009 06:00
מערכת "אתרוג" מסכמת בימים אלה חצי שנה של עשייה ענפה בתחום החדשות והתוכן היהודי. חצי שנה גדושה באירועים למכביר. אלפי ידיעות חדשותיות, מאות מאמרים תורניים, לצד כתבות ומאמרי דעות, חשיפות בלעדיות והרבה מאד גולשים נאמנים.
 
השתדלנו – ולעניות דעתנו גם הצלחנו – ללכת בין הטיפות: לא לעסוק בנושאים שנויים במחלוקת, לא לפגוע באיש, ולגרום לכל אחד ואחד מהגולשים את ההרגשה הנעימה, כי הוא גולש באתר נקי ומכובד המתאים לו כאדם שומר תורה ומצוות, בו ניתן למצוא כל החדשות המעניינות, את כל המאמרים המרתקים ולהזדהות עם התוכן הנכתב.
 
במקום למצוא את השלילי והמפלג בכל סיפור ועניין, חיפשנו – ומצאנו – את המאחד והחיובי. לא לדון אדם לכף חובה, אלא לדונו לכף זכות. בעידן התקשורתי של ימינו, בעיקר בעידן הריצה אחר הסנסציות וההתעסקות בפוליטיקה לעוסה ומאוסה, הצלחנו ב"ה ללכת בין הטיפות, ולהגיש לגולשים אתר נקי מפסולת.
 
* * *
 
בעוד שעות ספורות יתקדש עלינו יום הדין, ראש השנה תש"ע, היום בו עומד כל יהודי למשפט בפני בורא עולם.
 
כל אחד מאיתנו מחפש בשעות האלה עוד ועוד זכויות כדי לזכות בדין. איך עושים זאת? מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל, בשיחה שנשא בישיבת מיר בשנת תשל"ג, השית עצה טובה, בהתבססו על המשנה באבות: "הוי דן את כל האדם לכף זכות", והגמ' בשבת מביאה, כי הדן את חברו לכף זכות, דנים אותו לזכות.
 
כותב רבי חיים שמואלביץ: "הנה זו היא אחת מן העצות שגילו לנו חז"ל איך למלט נפשנו מהמשפט הנורא שביום הדין. וכיון שנעמיק בנפשנו מדה זו, ונדון כל אדם לכף זכות, נזכה שידון אותנו המקום לכף זכות... ובכלל חובה זו לדון את חברו לכף זכות, הוא לדון המעשה הטוב שמעורב בו קצת מן הרע, לכף זכות. דהיינו, לייחס את עיקר המעשה לכוונה הטובה ולחשוב שהרצון לעשות את רצון ד' הוא שפעל את המעשה ההוא. וכיון שזכה אדם לדון חברו לכף זכות, היינו לדון מעשה בני אדם שאפשר היה לתלום ברע שבהם ועל-ידי כך יחשבו למעשה עבירה, ובכל זאת הוא מיחס אותם לגורם הטוב ואצלו כמצוות יחשבו, גם את מעשיו שלו ידון אותם המקום כך, שהיינו שגם מעשיו יחשבו על שם הגורם הטוב והכוונה הטובה אשר בהם".
 
ומסיים הגר"ח שמואלביץ זצ"ל: "והוא שאמרו: אלו הן הפרקליטין של אדם, תשובה ומעשים טובים, ואפילו תשע מאות ותשעים ותשעה מלמדים עליו חובה ואחד מלמד עליו זכות – ניצול, שנאמר אם יש עליו מלאך מליץ אחד מני אלף להגיד לאדם ישרו, ויחננו ויאמר פדעהו מרדת שחת מצאתי כופר" (מובא ב"שיחות מוסר").
 
נו, ומי לא רוצה לזכות בדין, בצורה כה פשוטה: ללמד כל אדם לכף זכות, לחפש את הטוב שבו, ולא את ההיפך.
 
* * *
 
וכדי להצליח במשימה החיובית כל-כך, אנו זקוקים לסייעתא דשמיא יום-יום, שעה-שעה. את זאת ניתן לקבל, אם אנו מקבלים על עצמנו עול מלכות שמים כל ימות השנה.
 
האדמו"ר בעל ה"אמרי אמת" מגור זיע"א, שאל על הנאמר "אמרו לפניי מלכויות כדי שתמליכוני עליכם", המתייחס לקבלת עול מלכות שמים, והרי בכל יום ויום כל יהודי מקבל על עצמו כמה פעמים עול מלכות שמים בתפילתו, ומה צורך יש בקבלת עול מלכות שמים נוספת בראש השנה.
 
והשיב בעל ה"אמרי אמת", כי כדי לקבל סייעתא דשמיא בקבלת עול מלכות שמיים מדי יום במהלך השנה, זקוקים אנו לקבלת עול מלכות שמים ביום הדין, בראש השנה, כדי שהקב"ה ישפיע עלינו מיום הדין לכל ימות השנה. אי-אפשר להצליח לקבל עול מלכות שמים כל השנה, בלי קבלת עול מלכות שמים בראש השנה.
 
תפילנו ותקוותנו, שנזכה לקדש שם שמים ברבים, יום-יום, שעה-שעה, לדון כל אדם לכף זכות, ולמצוא רק את הסיפורים החיוביים שבכל אדם.
 
זו גם ההזדמנות להפנות בקשה ואיחול: נבקש סליחה מכל מי שח"ו נפגע מכתבה או ממאמר שפורסם ב"אתרוג", וכן לאחל לגולשינו הנאמנים ולכל בית ישראל, ברכת שנה טובה מאושרת ומבורכת, תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה, ומי ייתן שנהיה הראשונים לפרסם את בואו של משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.
 
שנה טובה.
  1. 1. שנה טובה גם לכם כתבי אתרוג הנפלאים [לל"ת]
    גולש 21/09/2009 01:51