יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ועדת השרים אישרה את הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל

המשמעות: בעלי הדירות יקבלו לבעלותם המלאה את הדירות בהן הם מתגוררים. הרפורמה תאפשר לועדות התכנון להעניק אישורי בניה במהירות רבה יותר

שמואל ברזל י' באייר תשס"ט - 04/05/2009 15:40
אחת הרפורמות החשובות במשק, הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, אושרה לפני זמן קצר בוועדת השרים המיוחדת שהוקמה לשם ביצוע הרפורמה. עיקרה של הרפורמה: העברת הבעלות של מאות אלפי בתים מהמינהל לידי בעלי הדירות, הקלה בבירוקרטיה לרוכשי דירות ולמבקשים היתרי בניה, ועוד.
 
זוהי אחת ההחלטות הראשונות של ממשלת נתניהו. נושא חשוב זה היה חלק מההסכם הקואליציוני שנחתם עם הסיעות שהצטרפו לממשלה. כעת, הרפורמה צריכה להגיע לדיון בכנסת, ולאחר שתאושר – תיכנס לתוקף.
 
"הרפורמה באה להקטין את החיכוך של האזרח עם המדינה, כך שהיא תעשה טוב למשק", אומר ירון ביבי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל. במצב שקיים כיום, הוא אומר, המינהל מחויב להשתתף בשינויים, אפילו קטנים, שאזרח רוצה לעשות בביתו, שנבנה לפני כמה עשרות שנים. "זה מכביד על התפקוד שלנו ומונע מאתנו לעסוק בדברים אחרים. כעת נוכל להתמקד בדברים יותר מהותיים כמו שיווק קרקעות, טיפול בקרקעות חקלאיות ובהסדרי קרקעות".
 
העיתון הכלכלי "דה-מרקר" מסביר, כי מטרת הרפורמה היא לקצר את תהליכי התכנון והבנייה לאזרחים, שכיום - בבואם לבצע פעולה פשוטה כסגירת מרפסת - נדרשים לפנות לוועדת התכנון המקומית ולמינהל מקרקעי ישראל. לאחר הרפורמה כל הליך יבוצע אך ורק מול הרשות המקומית, מה שצפוי לקצר את זמן המהלך באופן משמעותי - בכמה חודשים.
 
כיום, מנהל המינהל 93% מקרקעות המדינה. במקומות שבהם תושבים מתגוררים על אדמות אלה מעמדם הוא של חוכר, ולפיכך מדי כמה שנים יש להסדיר תשלומי היוון למדינה. על-פי הרפורמה, תעבור הבעלות בקרקע לידי החוכרים. בחודשים האחרונים החלו במינהל בהליך, אם כי באופן מצומצם למדי. בשלב זה התוכנית תיושם בקרקעות עירוניות בלבד.
 
כחלק מהרפורמה נקבע, כי תקום רשות מקרקעין ממשלתית שתנהל את מקרקעי ישראל, ולמעשה תחליף בהדרגה את מינהל מקרקעי ישראל. המבנה הארגוני של הרשות יורכב ממטה ושלוש חטיבות: חטיבה עסקית שתטפל בשיווק ובביצוע עסקות במקרקעין, חטיבת שמירה על הקרקע שתעסוק בפיקוח ובאכיפת זכויות המדינה במקרקעין, וחטיבת שירות שתטפל בתחזוקת חוזי חכירה קיימים ותעניק שירותים במיקור חוץ.
 
כעת, במקום מינהל מקרקעי ישראל, יעבור התכנון והפיתוח להיות תחת אחריות הוועדות המקומיות של כל רשות מוניציפאלית.

יצויין, כי מחוץ למשרד ראש הממשלה הפגינו כמה אזרחים נגד הרפורמה המוצעת, בטענה כי הרפורמה היא "הרס הציונות".