יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

נגיד בנק ישראל: התחזקות הדולר- לא לאורך זמן

לאחר שאתמול זינק הדולר ביותר מ-3%, מבהיר סטנלי פישר: 'לא נוכל לרכוש דולרים לנצח' ומרגיע את החששות מפני הרכישה: אם לא יהיה שינוי במדיניות- האינפלציה לא תצא מכלל שליטה.

שמואל ברזל ט"ו באב תשס"ט - 05/08/2009 13:37

לאחר הרכישה המאסיבית אתמול שהגיעה, על פי ההערכות הכלכליות, לסכום של מאות מליוני דולרים, על ידי בנק ישראל וזינוקו החד של  הדולר בשיעור של 3.2% כשהוא נסחר ברמה של 3.866 שקל, הודיע היום נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כי על הייצואנים להיות מוכנים לכך שלא לאורך זמן יוכל בנק ישראל למנוע, על ידי רכש מוגבר, את התנודות בשוק המט"ח לטווך הארוך, זאת לאחר שאתמול נמסר מאת הבנק - כי יתחילו לבצע רכישת דולרים בכמויות גדולות ביותר בכל יום במקרה של תנודות חריגות או אי תפקוד כראוי של שוק המט"ח, על מנת לשמור על שער סביר של הדולר מתוך צעד לקראת הייצואנים וריסון השוק.


 
בדיון בוועדת הכספים שנערך היום (ד') הכין פישר את הייצואנים לתרחיש של ירידה חוזרת בשער הדולר, "הייצואנים צריכים לקחת בחשבון שבנק ישראל לא יוכל להבטיח להם שער יציב לאורך זמן ולמנוע את השפעת כוחות השוק על השער. הייצואנים צריכים לתאם את הפעילות העסקית שלהם בהתאם ולחשב את צעדיהם לפי שער החליפין שהמציאות מכתיבה לפי כוחות השוק".אמר פישר, "בנק ישראל לא יכול למנוע את השפעת כוחות השוק בטווח הארוך".

 

בדיון, בנוגע למדיניותו של בנק ישראל בעניין והשפעותיה האפשריות על העצמתה של האינפלציה, כאשר העלאת ערכו של הדולר, על ידי העלאת הביקוש, תגביר את קצב האינפלציה המיובאת, אמר הנגיד, כי מטרתה של ההתערבות הינה להגנה ככל האפשר לטובת הייצואנים, וכי המדיניות של בנק ישראל, שמירה על יעד האינפלציה, יציבות המחירים והיציבות הפיננסית, לא תביא להגברת קצב האינפלציה. "רק אם המדיניות הזו תיפסק - האינפלציה תצא מכלל שליטה. נכון שהמדיניות אינפלציונית - אך לא יותר מדי".


כמו כן, הוסיף פישר כי אין מקום לדאגה בעקבות הרכישה המוגברת של הדולר "אין עלות לרכש המוגדל של הדולרים, מאחר שהריבית שבנק ישראל משלם על הרכש מתקזזת עם הריבית שהוא מקבל על יתרות המט"ח, שעברו את רף ה-50 מיליארד דולר, אני ישן הרבה יותר טוב בלילה, מאשר עם יתרות ברמה יותר נמוכה. שכן ככל שהיתרות גדולות יותר זוהי רשת ביטחון המאפשרת למשק להתמודד עם משברים פיננסיים". 

 

בדבריו התייחס הנגיד גם כן לטענות שעלו בנושא רמת הריבית הנמוכה והריבית הריאלית, והציג את סברתו, כי השפעות הריבית על הפעילות במשק אינן משפיעות בשלב זה באורח קריטי על האינפלציה, וכאשר יוכח אחרת, יטופל הנושא, דברי הנגיד.