שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

חדשות

ראש הממשלה החליט לרכוש חיסון לשפעת? אין כסף

משרד האוצר: לא נדפיס כסף עבור רכישת החיסונים עליהם החליטו ראש הממשלה וסגן שר הבריאות

נ. ליברמן י"ב באב תשס"ט - 02/08/2009 12:59
רק בשבוע שעבר הורה ראש הממשלה ושר הבריאות בנימין נתניהו, על רכישת חיסונים נגד 'שפעת מקסיקו', עבור כל אזרח במדינת ישראל, בעקבות התרבות מקרי ההידבקות בנגיף, וכחלק מהמגמה העולמית להילחם בהתפשטות. כעת מתברר, כי הצעד החיוני אולי אינו בר ביצוע. לישראל אין כסף.
 
לאור התרבות מקרי ההידבקות בנגיף H1N1, הידוע בכינוי 'שפעת מקסיקו', החליטו ביום רביעי שעבר ראש הממשלה נתניהו וסגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, על רכישה כללית של חיסונים עבור האוכלוסייה האזרחית בישראל, גם בשל החשש מפני תקופת הסיכון של עונת החורף המתקרבת. כעת, רק כמה ימים לאחר מכן, כאשר מדינות נוספות באזור מכריזות על חיסון כללי, מתברר לפתע שהצעד ההכרחי - אולי יימנע. אין תקציב, והמשרדים הממשלתיים מעבירים את האחריות לנטילתו מזה לזה.
 
התקציב, שכולל הגדלת מלאי התרופות הקיימות במדינה נגד הנגיף ב-5% נוספים, וממנו אמורה המדינה אף לממן את רכישת החיסונים, מוערך בעלות כוללת של כ-450 מליון שקל, מה שמתברר עכשיו - לא משרד הבריאות ולא משרד האוצר מוכנים ליטול אותו על גרעונם.
 
מכיוון משרד האוצר הודיעו, כי אין בכוונתם 'להדפיס כסף' עבור מימון החיסונים, והפנו את האחריות לגיוסו אל משרד הבריאות, בתור הגוף הממשלתי האמור לטפל בכל הקשור לבעיות הבריאותיות המאיימות על האוכלוסייה הישראלית, תוך התמודדות עימן במסגרת התקציב הנתון לו, בלא לערב בכך את משרד הבריאות.
 
מן העבר השני, הרשה לעצמו שר האוצר שטייניץ כן להוכיח מעורבות בסוגיה הבריאותית, וטען כי "עדיין לא הוכח שהשפעת הזו מסוכנת יותר מן הרגילה". משום כך, על התקציב להיגזר מתוך תקציב סל הבריאות או מאת משרד הבריאות, מאחר שאין המדובר במקרה חירום.
 
במשרד הבריאות טוענים בתוקף, כי משרד האוצר אינו יכול להתנער מן האחריות, מפני ש"מדובר במצב חירום לאומי ומיוחד כמו במלחמה, לכן במצב כזה לא מתקבלת על הדעת החשיבה של שר האוצר ובכירי משרדו. זה לא משהו שניתן להפיל על תקציב סל התרופות ועל משרד הבריאות, במצב כזה, לא יהיה כסף לתרופות אחרות", כך הרב ליצמן מסביר את הסיבה מדוע על משרד האוצר להתגייס למערכה הבריאותית.
 
עם זאת, אומרים באוצר, כי אם לא יוקדש התקציב על ידי משרד הבריאות, יוטל קיצוץ רוחבי בתקציבי כל משרדי הממשלה, על מנת לממן את הרכישה.
 
בינתיים, גבה הנגיף מעל אלף קורבנות ברחבי העולם, ובישראל, נכון לרגע זה, נדבקו בו 1,725 איש, מתוכם- 22 במצב קשה, כאשר 12 חולים עדיין מאושפזים. במשרד הבריאות מעריכים, כי מספר הנדבקים גבוה בהרבה, מאחר ורבים אינם מדווחים כלל על הידבקות בשפעת.