יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

להמשך...

בראי היום

• חג הסוכות

Nati Shohat

חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

למאמר המלא...

מקומון

• מי מתנכל למשרד התברואה?

שמואל בן ישי - חדשות 24

גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

לכתבה המלאה...

נסיונות

• וויתרתם? תקבלו

מקום ואתר

• הכל אודות ים המוות

Yechiel

בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יומן מסע לסין - פרק ה'

שודדים בגואנז'ו, 24 שעות של נסיעה מתישה ללא תוצאה רצויה

דב גלנס ג' בסיון תשס"ט - 26/05/2009 06:03

לאחר יומיים של סיבובים באזורי מכירה בסיטונאות, הבנו שאת מבוקשנו נצטרך לחפש במפעלים עצמם. ביקשתי מאנשי הצוות הסיני להכין במהירות תוכנית מסודרת, ולצאת במהירות האפשרית לדרך. אכן יצאנו לדרך במהירות, וכך החל המסע המייגע לגואן דונג.

(לחץ לפרקים הקודמים ביומן המסע:  פרק א', פרק ב'פרק ג', פרק ד')

גואן דונג הינה פרובינציה המאכלסת בין השאר את העיר גואן ז'ואו, העיר בה מתקיימת התערוכה המפורסמת 'קנטון פייר'. העיר גואן ז'ואו ידועה כעיר בה מקומיים שודדים אנשים ברחוב, בעיקר בשל הטיפול הכושל של כוחות המשטרה במקום. זוהי גם העיר ששדה התעופה בה הינו השדה הגדול הסמוך לאזור לשם היה עלינו להגיע.

המונית שאליה נכנסנו סיפרה לנו את סיפור השודדים, כאשר בין הנהג לנוסעים מאחורה יש סורגי ברזל חזקים. יצאנו עם המונית לכיוון העיר, לחפש מלון קרוב לבית חב"ד המקומי. את הנסיעה הגדרנו אחר כך 'סובו גואנז'ו והקיפוה'. במשך למעלה משעה הנהג הקיף את אותו רחוב שוב ושוב, והקשר בינו לצוות הסיני שהיה עמנו התנהל בשיח חרשים. בתחילה ניסינו איכשהו לעזור, אך כשהבנו שאנחנו רק מוסיפים עומס על האווירה הטעונה שתקנו וחיכינו לראות מה יעלה בגורל החיפושים.

בסופו של דבר הנהג עצר ליד בית מלון בעל מבנה די מרשים של 15 קומות לערך, אבל כבר לימדונו חז"ל 'אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו'. החדרים מבפנים היו מיושנים מאוד, הריח במסדרונות ובחדרים היה נוראי, והדלתות מעץ מתקלף. היינו כבר לאחר העברת כרטיס האשראי, ולא היה ביכולתנו לבטל את העסקה. השעה כבר 2 בלילה. החברים שאיתי החליטו שהם עוברים מלון ויהי מה, וכך עשו.

לאחר לילה של נדודים, התעוררתי בשעת בוקר מוקדמת ומיהרתי במונית ל.... שוב בית חב"ד. בבית חב"ד התפללנו כ40 יהודים יחד, ולאחר מכן סעדנו ליבנו בארוחת בוקר בחדר האוכל.

המוניות שאתם נסעתי זכו כולם שאצלם את הכרטיס האישי שלהם. החוק הסיני מורה לכל מונית במקום בולט את צילום הכרטיס האישי של הנהג, הכרטיס מכיל גם את הפרטים האישיים של הנהג וגם את התמונה. רצתה ההשגחה ודווקא במונית שאותה לקחתי בבוקר לא צילמתי את הכרטיס, והנהג הספיק לגנוב לי את הסלולארי ולברוח עמו.

כעת הייתי תקוע בלב עיר סינית, לבד וללא כל סלולארי שהכיל את כל פרטי אנשי הקשר שלי בסין. אולם לאחר רגע של התעשתות התחלתי מעט ללכת, וברוך השם מצאתי את המלון די מהר.

יצאנו לדרך ארוכה. במקום מכונית גדולה כפי שביקשנו, קיבלנו מכונית קטנה שבה הצטופפנו כולנו. במקום נהג מנוסה ומכיר את הדרך כפי שביקשנו, קיבלנו נהג צעיר וחדש שע"מ לסגור את החלון עצר את האוטו. אגב, את העצירה שלו הוא לא טרח לעשות בצד הדרך, אלא באמצעה. תארו לעצמכם, כביש ראשי משאיות ענק נוסעות במהירות מכל כיוון, והוא עוצר באמצע.

שעה ויותר לקח לנהג לצאת את העיר, בכל צומת הוא עצר והתקשר לשאול האם הוא בכיוון. עד שיצאנו לדרך הראשית הוא הספיק לפגוע בהולך רגל ובמכונית חונה, הוא אפילו לא שם לב שהוא פגע במכונית החונה.

סוף סוף הגענו לדרך הראשית, וכאן החל הנהג בעצירות בכל יציאה ע"מ לוודאי שהוא לא צריך לצאת. את העצירות כבר כתבתי, הוא עשה במרכז הדרך כשניסי ניסים מלווים אותנו בכל עצירה. בשלב מסוים הגענו למסקנה שאין כבר מה לעשות, בעיקר לנוכח העובדה שהסברנו לנהג בעברית כיצד לנסוע, והוא: יס יס, אוקי אוקי. במשפט אחד: אין עם מי לדבר.

לאורך כל הדרך הנהג היה עסוק בחיפוש אחר מצלמות משטרה, בהיסוסים והתלבטויות כיצד והאם לעקוף. נשמנו לרווחה כאשר סוף כל סוף הגענו ליאנג דז'ה, עיר ייצור הסכינים. בעיר הזו המתמחית בייצור סכינים קיווינו למצוא את מבוקשנו, במפעל שדאג לשלוח לנו תמונות מראש – כאלו שבהחלט הרשימו אותנו.

גם כאן הנהג לא וויתר על האפשרות לטעות, ולמפעל הגענו רק לאחר שסבבנו בעיר סחור וסחור.

תארו לעצמכם כיצד תרגישו, לאחר טיסה מתישה, שהות לילית לא נעימה, גניבה של הסלולארי שלכם, נסיעה מתישה של כמה שעות עם נהג מתיש, ואז להיכנס בשערי חדר התצוגה של המפעל... ולגלות תוך 20 שניות שעשיתם את כל הדרך לחינם.

עשרים שניות של שהות במפעל הספיקו לנו כדי להבין שהדרך הארוכה הייתה לחינם, ומיד המשכנו ליעד הבא – עוד מפעל שהגענו אליו בטעות. את הטיסה חזרה לעיר המוצא פספסנו, כמו גם את הטיסה למחרת עם בוקר. איבדנו זמן יקר, אבל ברוך השם שבסופו של דבר השגנו את אשר היינו צריכים. וכמו תמיד הנה גלריה לשירותכם.

סורגים במונית. זוהי מחיצת הסורגים המפרידה בין הנהג לנוסעים. צלם
ושוב בית חב"ד, הפעם בג'ואנז'ו. היינו כמה עשרות אנשים בתפילת שחרית, ולאחריה הסבנו לארוחת בוקר. צלם
מטגנים חביתות לציבור המתפללים, לא לפני שהטבח ביקש ממני להדליק את האש. צלם
סין. צילום: דב גלנס
תה סיני. סגולותיו של התה הסיני ידועות, בעיקר בשל מסורת סינית רבת שנים היודעת לספר על תכונותיו של סוג וסוג. חנויות של תה הינם מראה נפוץ מאוד, ובכל מקום יודעים להציע קולקציה נרחבת של סוגי תה. צלם
לאחר גניבת הסלולארי שלי, הפך הצילום הנ"ל לחובה עם כניסתי לכל מונית בסין.  מן הראוי היה לו הייתה ישראל מאמצת את הרעיונות הנראים בתמונה. האחד - בכל מונית צריכה להיות תווית המציגה את תמונת הנהג ומספר המונית, ע"מ שתוכלו להתלונן עליו בעת הצורך. התווית הזו צריכה להיות גם ליד הנהג וגם על גב המושבים לעיניהם של הנוסעים היושבים מאחור. הרעיון השני, צג דיגיטלי המראה לעומדים ברחוב האם המונית פנויה או לא, הנהג חייב להוריד את הצג כאשר נוסע נכנס למונית וע"י פעולה זו המונה מתחיל לפעול מיידית. צלם
מגדל ענק מתוך שלל המבנים המשרתים את המציגים בתערוכה בגואנז'ו, מגדל מדהים אלא שהמזגן משום מה לא פעל והחום בפנים היה בלתי נסבל צלם
סין. צילום: דב גלנס
מפעל אחד ענק - זוהי ההגדרה העולה מאליה כאשר נוסעים בכבישים הבינעירוניים בסין. בנסיעה של 4 שעות ראינו בעיקר משאיות ומשאיות ועוד משאיות, על כל רכב פרטי ישנם עשרה משאיות הנושאות מגוון של סחורות המייצגות את קצב הייצור הבניה והפיתוח של סין כולה. צלם
וזוהי תמונה ממפעל הסכינים. המכונה הזו מכילה תבנית חדה שיורדת בעוצמה רבה על פלטת המתכת שבידי הפועל, התבית חותכת מתוך הפלטה את צורת הסכין. צלם