יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

נראה כמו פרח, נטעם כמו 'שיפקה'

נראה כמו פרח, נטעם כמו 'שיפקה'

לפני שנים ספורות הצטרף החרדל ל'מועדון' המוצרים האלרגניים, בהוראת האיחוד האירופי. לא כל אחד יכול לעמוד בצהוב - הצהוב הזה. יחיאל יצא אל השטח לבדוק מהו החרדל, איך הוא נראה, ומהי סגולתו הרפואית?

יחיאל בראון, י"ד בניסן תש"ע - 29/03/2010 00:11

 צמח החרדל הוא מהצמחים הנפוצים ביותר בארץ. הוא פורח בימים אלו בפריחה צהובה למלוא העין. בצידי הדרכים, בינות לעצים וגם בתוך שטחי החקלאות המעובדים.


האנשים מכירים את הפריחה האביבית הזאת, הם רק לא שמים לב לשרביטים שגדלים בצד הפריחה ובעקבות הפריחה וגם לא טורחים להתעניין בשמו של הפרח. זהו אם כן החרדל.


החרדל משמש כצמח תבלין וגם כצמח בעל תכונות רפואיות. בארץ נפוצים שני מינים עיקריים. החרדל הלבן בעל השרביטים הארוכים וחרדל השדה בעל שרביטים קצרים יותר. בתוך השרביטים האלו, נמצאים גרגירי החרדל.


בחז"ל מופיע החרדל כפרי מידה. כמו הזית=כזית. הכותבת=ככותבת (תמר), כך החרדל יש לו שיעור כחרדל. שיעור הבא לבטא משהו קטן מאד.


בכמה מקומות מופיע החרדל כמסוגל לרפואה. בגמרא ברכות דף ל"ט: ואמר רב מרי אמר רבי יוחנן, הרגיל בחרדל בביתו אחת לשלושים יום, מונע חוליים מביתו. בימינו מקובל גם להמריץ את הדם ע"י עיסוי של כף היד מלאה בגרגירי חרדל.


גרגרי החרדל מתייבשים בשרביטיהם ומקבלים את הצבע החום צהבהב המוכר. אפשר לטחון אותם ולערב את האבקה בתוך מיונז. זה למעשה הבסיס הראשוני של ממרח החרדל המצוי בחנויות.

Yechiel
החרדל [צלם]

Yechiel
גדל בשדות [צלם]

Yechiel
 [צלם]

Yechiel
גדל בצידי דרכים [צלם]

Yechiel
התרמיל עם הגרגים [צלם]

Yechiel
שרביטים קצרים [צלם]
Yechiel
שרביטים ארוכים [צלם]