יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש דרך להתמודד עם הסוכרת

יש דרך להתמודד עם הסוכרת

הסוכרת מוגדרת כמחלת המאה, והשנה מכריז עליה האו"ם כמגיפה של ממש. איך ינתן להתמודד ולהמתיק את המתוק מדי הזה?

דוקטור ריטה נחמני כ"ו בכסלו תש"ע - 13/12/2009 18:22

הסוכרת נתפסת  כגזירה. מיום הגילוי נכנס החולה ל'עידן חדש' הכולל מעקב צמוד, בדיקות דם תכופות, חשש מסיבוכים וציפייה לתרופת פלא שתשנה את הגורל, אך האם התרופה מוגשת בידי המדענים בלבד?

ההיסטוריה האנושית רצופה במגפות שרובן קשורות בעוני, מלחמה ותנאי חיים קשים. המוח האנושי הצליח לגבור על רובן. חיסונים פותחו, ביצות  יובשו  ותנאי החיים שופרו.אך בפתח עומדת מגפה חדשה בממדים שלא הכרנו בעבר. מדובר במחלת סוכרת מסוג 2 הידועה כגורם הסיכון מספר אחד בעולם המערבי לתחלואה ותמותה ממחלת לב.
 
שכיחות הסוכרת מזנקת

המספרים מדברים בעד עצמם: מספר חולי הסוכרת בארצות הברית בשנת 2000 מנה כ- 33 מיליון איש. בשנת 2030 צפויה הכפלה של מספר החולים והוא יגיע לכ-66 מיליון.

הצפי לשנת 2030 עומד באסיה ובאוסטרליה על 190 מיליון חולי סכרת, באירופה על 48 מיליון חולי סכרת ובמזרח התיכון על 42 מיליון חולים.
שכיחות הסוכרת מזנקת במספרים מפחידים וההוצאות הכספיות לטיפול ומעקב בחולי סוכרת גבוהות מאוד.  כל דולר שביעי מתקציב הבריאות בארצות הברית מושקע בטיפול בחולי סוכרת. נתונים אלו מעלים את השאלה איזו כלכלה תהיה איתנה דייה כדי לעמוד בהוצאות הצפויות, לצד השאלות לגבי התמודדות החולים במחלה וסבלם.

מכיוון שלתורשה יש  תפקיד חשוב בהתפתחות הסוכרת נשאלת השאלה איך קרה שמחלה תורשתית בבסיסה, שאינה נגרמת על ידי וירוס או חיידק, מתפשטת במהירות רבה כל כך. מבט על המספרים הבאים מבהיר שהפעם תורשה זה לא הכל ואנחנו עומדים מול מגפה חדשה שמעולם לא הכרנו – מגפת "חברת השפע".


ביניים: הקשר בין אורח חיים וסוכרת

נמצא קשר ישיר בין סוכרת לבין השמנה וחוסר פעילות גופנית. כ-90 אחוז מחולי הסוכרת מסוג 2 סובלים מעודף משקל. לאדם במשקל תקין יש סיכון נמוך לפתח סוכרת. עם העלייה במשקל השכיחות של הופעת הסוכרת עולה בצורה חדה.


בעשורים האחרונים מתרחשת בכל העולם עליה חדה בשכיחות ההשמנה. בארצות הברית עלה אחוז הסובלים מהשמנה מ-11% בשנת 1990 לכ-%40 בשנת 2005.  ואילו באנגליה עלה אחוז הסובלים מהשמנה מ-7% בשנת 1982 ל-%28 בשנת 2005 .  המספרים ממשיכים לעלות בהתמדה ואיתם עולים ממדי הסוכרת.

יתרה מזאת: סוכרת "מבוגרים" מופיעה היום אפילו בקרב ילדים. דור הילדים שחוזר מבית הספר במכונית של ההורים, ממעט בפעילות גופנית ומקנח במשקה ממותק וחטיף, מגדיל את סיכוניו לסבול מהשמנה ולפתח סוכרת בגיל צעיר.

קרוב ל-20% מכלל הילדים בעולם המערבי סובלים מעודף משקל. לא עוני ומלחמות גורמות למגפה זו, אלא מה שמכנים "החיים הטובים".

השמנה, חוסר פעילות גופנית ותזונה לא נכונה הם ה"חיידק" החדש שהאנושות אינה מצליחה לנצח. הסוכרת ניתנת למניעה בחלק גדול של המקרים. שמירה על משקל תקין, פעילות גופנית ותזונה נכונה הם תרופת מנע פשוטה, יעילה אך לדאבוננו , גם קשה מאוד להשגה.

מחקרים הראו כי, במצב של טרום-סוכרת פעילות גופנית של שעתיים וחצי בשבוע וירידה במשקל של כ- 7% ממשקל הגוף, עשויות לדחות משמעותית את זמן התפתחות הסוכרת . פעילות גופנית וירידה (אפילו מתונה) במשקל גורמים לשיפור באיזון הסוכר, השומנים ולחץ הדם, גם לאחר הופעת הסוכרת. בחלק מן המחקרים הושגה כתוצאה מכך גם ירידה בתחלואה ובתמותה ממחלות לב.

אם אין אני לי – דרוש מאמץ אישי

הקידמה הטכנולוגית והרפואית הרגילה אותנו לצפות מהמדענים לפתח לנו תרופת פלא לכל בעיה רפואית, אך בהתמודדות עם סוכרת "המדענים" הינם כל אחד ואחת מאיתנו. טיפול תרופתי מהווה כאן פתרון חלקי בלבד, כדי להגיע אל השלם עלינו לשנות את עצמנו. כיחידים וכחברה אין לנו ברירה אלא להירתם למאמץ,להקנות לילדינו את הרגלי האכילה הבריאים של טרום עידן השפע, להוציא מבתי הספר את מכונות השתייה הממותקת, לחייב את הרשויות להכשיר מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. ולהתחיל לרכב ללכת.
לסיכום: התורשה נותרה בעינה, מה שהשתנה הוא אורח החיים. סוכרת איננה בהכרח גזרת גורל.  ביכולתנו  לשפר את אורח חיינו , ולשנות לטובה את העתיד.
 

הכותבת הינה ד"ר ריטה רחמני, יועצת פנימית ומדריכת רופאים, מאוחדת מחוז המרכז מתוך חוברת 'מאוחדת בשבילך' גליון 14 כסלו תש"ע