יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06/05/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

בגשם ובצל בארץ ישראל+פתרון

בגשם ובצל בארץ ישראל+פתרון

יש זוכה, היכנסו לבדוק אם זה אתם, בחידת: הגיעו מחו"ל ותפס אותם הגשם, ובכל אופן יצאו השניים לנשום אווירא דישראל, איך יעשו זאת? זה כבר סיפור אחר...

אבי מחאיה ט"ו בחשון תש"ע - 02/11/2009 13:03

עדכון: פורסמו התגובות והפתרון

שני מטיילים מהולנד, תומכי ישראל, הגיעו לטייל בארץ והחליטו לבצע קטע מ"שביל ישראל".

אחד מהם הציע לבצע את הקטע שממצפה מודיעים לעמק האלה, שאורכו כ- 80 ק"מ. חברו הציע להאריך מעט את המסלול ולסיימו בבית גוברין (ולא בעמק האלה), כלומר מסלול שאורכו כ-100 ק"מ. לרשות המטיילים עומדים 12 יום בארץ, בסופם עליהם לשוב לארצם.

2 המטיילים הולכים בקצב של 20 ק"מ ביום.

ביכולתם של שני המטיילים לשאת על גבם צידה המספיקה להם לשלושה ימים בלבד.

בנקודת ההתחלה של המסלול יש למטיילים אפשרות להשיג כל כמות צידה שבה יחפצו. כדי לבצע את המסלול המתוכנן, יכולים המטיילים להשאיר חלקים מהצידה שהם נושאים בתחנות שיבחרו לאורך המסלול.

ישבו שני המטיילים וחישבו, לגבי כל מסלול בנפרד, היכן כדאי להם לקבוע את תחנות המזון, כך שיעברו את המסלול בזמן הקצר ביותר, וכמה זמן יארך כל מסלול.

וזו השאלה:
איזה מסלול יבחרו המטיילים לבצע, אם בכלל, ומדוע?

***

והרי הפתרון:

קודם כל, בהגרלה על פתרון החידה עלה הגולש יצחק, מתגובה מספר 2, שלא בדיוק ענה את התשובה שמציג אבי מחאיה. משום מה המספר 2 זוכה להרבה מזל, נסו לתפוס אותו... ועכשיו לפתרון:

המטיילים יבצעו את המסלול של ה-80 ק"מ שיארך להם 6 ימים. על המסלול של ה-100 ק"מ יצטרכו לוותר כי הוא יארך 15 יום, ולרשותם רק 12 יום.

במסלול ה-80 ק"מ: המטיילים ילכו כשעל גבם צידה ל-3 ימים למרחק 20 ק"מ מנקודת היציאה (להלן תיקרא נקודה א'), שם יניחו צידה ליום אחד, ויחזרו לנקודת ההתחלה (סה"כ בינתיים צעדו 40 ק"מ, היינו יומיים, השתמשו בצידה ליומיים ובנקודה א' הניחו צידה ליום אחד).

עתה ישאו על גבם צידה שוב ל-3 ימים, וכשיגיעו לנקודה א', מהלך של יום אחד, תהיה על גבם צידה נוספת ל-2 ימים. יחד עם הצידה שנשמרה בנקודה א' ברשותם עתה צידה לשלושה ימים (60 ק"מ), ועתה יצאו לדרך עד לסיום המסלול.  בסה"כ צעדו במשך 6 ימים: יום אחד מנקודת ההתחלה לנקודה א'. יום אחד חזרה לנקודת ההתחלה, יום אחד מנקודת ההתחלה לנקודה א', ועוד 3 ימים עד לסיום המסלול.

במסלול ה-100 ק"מ: נביט על המסלול מנקודה א' עד לסיום המסלול כמסלול של 80 ק"מ, והניתוח לגביו יהיה כמו שראינו במסלול הקודם. המסקנה היא כי לנקודה א' הם יצטרכו להגיע עם צידה המספיקה לשישה ימים, כי המסלול מנקודה א' עד לסיום המסלול של ה-100 ק"מ (80 ק"מ) ימשך 6 ימים. את תחנת הצידה בקטע זה יקבעו בנקודה המרוחקת 20 ק"מ מנקודה א'. נקרא לנקודה זאת  נקודה ב'.

כדי להגיע לנקודה א' עם צידה שמספיקה ל-6 ימים, הם ראשית יצטרכו ללכת מנקודת ההתחלה לנקודה א' 4 פעמים הלוך וחזור (8 ימים) ובכל פעם להניח שם צידה ליום אחד. עתה יצאו עם צידה ל-3 ימים מנקודת ההתחלה לנקודה א' (עוד יום אחד, סה"כ 9 ימים עד עכשיו. תישאר על גבם צידה ליומיים, ויחד עם הצידה ששמרו בנקודה א' תהיה להם צידה ל-6 ימים, ועתה הם מסוגלים לבצע צעידה של 6 ימים כפי שמתואר בניתוח מסלול ה-80 ק"מ כדי לסיים את המסלול. סה"כ 15 יום. רעיון שנגנז עד הטיול הבא בארץ הקודש.

וכאן סרגל זמן, שיבהיר את הפתרון.

נ.ב.
המסך רגיש, נא לא ללחוץ עליו בנסיון להבין נכוחה את הפתרון כפי שמתבטא בסרגל...:) )
אין

---------------------


את פתרונותיכם, נא לשלוח כ'תגובה'. נא לציין את כתובת המייל שלכם, על-מנת שנוכל להעניק לכם את השי, המייל לא יפורסם באף מקום, ולא ייעשה בו שימוש. כל התגובות יפורסמו בעז"ה במהלך יום חמישי הבא.

-------------------
נ.ב.


חידות מחוכמות והארות מחכימות עבור מדור 'חידודים' - ניתן לשלוח לאבי מחאיה: avi@tog.co.il
נא לא לשלוח למייל זה כל פתרון, פתרונות שיישלחו לכתובת מייל זו- לא יוכלו לקבל התייחסות כלל.


-------------------

הזוכים עד עתה מתבקשים לשלוח אלינו את שמם ואת כתובתם לכתובת: info@tog.co.il על מנת שנוכל לשלוח את השי אליהם. נא לציין את שם החידה, אשר על שליחת פתרון לה זכיתם, ואת מספרה של התגובה. הפרטים, כמובן, לא יפורסמו באף מקום.

  1. 6. למה התשובה כ"כ נחרצת?!
    מתפלא 08/11/2009 17:03
    למרות שיותר קל להם לבחור בדרך של ה80 ק"מ, הם יכולים גם לבחור בדרך הארוכה יותר של ה100 ק"מ :
    יטעינו אוכל ל3 ימים וילכו מהלך חצי יום ישאירו שם אוכל המספיק ל2 ימים ויחזרו
    (מנה של יום אחד הם סיימו בדרך הלוך חזור)ושוב יקחו אוכל המספיק לשלושה ימים ילכו מהלך חצי יום (10 ק"מ) ישאירו שם מנות אוכל המספיקות ליומיים ויחזרו(בדרך הלוך חזור הם סיימו אוכל של יום אחד)ושוב במשך יום נוסף יעשו כנ"ל.
    ביום הרביעי שוב יקחו 3 מנות אוכל יצעדו חצי יום אך הפעם לא יחזרו סה"כ בינתיים עברו 3וחצי ימים ובתחנה שלהם יש אוכל המספיק ל8וחצי ימים.
    וכעת שוב יקחו אוכל ל3 ימים ילכו 10 ק"מ נוספים יניחו שם אוכל ליומיים ויחזרו וכך יעשו יום נוסף (יש שם כרגע מזון ל4 ימים)וביום השלישי שוב יטעינו במזון ליומיים וחצי ימים ילכו ולא יחזרו
    סה"כ אנו אוחזים לאחר 6 ימים ויש להם בתחנה מזון המספיק ל6 ימים וכעת נותר להם לעבור עוד דרך של 80 ק"מ בששה ימים כמו בתשובות (הנכונות..) שענו עד כה.
    בדיוק הם ממלאים את 12 הימים העומדים לרשותם!!!
    (השאלה רק אם ישארו להם איזה שעתיים בשביל להגיע לשדה התעופה להספיק את המטוס....)
  2. 5. הלוחזור חזורלוך
    קבל עם 05/11/2009 11:50
    יצאו ל20 ק"מ, יאכלו בדרך צידת יום אחד, יותירו מידת יום אחד ויחזרון יום אחד ויכלו את הצידה ליום הנוסף. מנקודת היציאה יצאו שוב עם צידת שלושה ימים, כשלמעשה דרושה להם צידת ארבעה ימים כדי לסיים את הדרך של 80 הק"מ.
    הלכו כבר יומיים.
    ועכשיו הגיעו ל20 ק"מ הראשונים עם צידת שלושה ימים נוספים, כי נטלו את הצידה שהותירו באותה הנקו'דה, והרי שסיימו את המסלול בהצלחה, תוך פחות מהימים שעומדים לרשותם בארץ.
  3. 4. פתרון!
    איש אחד 05/11/2009 11:08
    הם יבחרו במסלול הקצר יותר של
    80 ק"מ ע"מ שיסתדרו הן עם הימים העומדים לרשותם ושישאר להם מספיק אוכל
    הדרך היא כזאת יצטיידו במזון ל3 ימים ילכו מהלך יום ויניחו שם מנת מזון ליום אחד, יחזרו לנקודת ההתחלה (בינתיים בדרך הלוך וחזור הם סיימו מזון של 2 ימים.) שוב יצטיידו במזון לשלושה ימים ילכו מהלך יום (בדרך הם "בזבזו" מזון של יום...)אך כעת הם מוסיפים לעצמםאת מנת המזון שהשאירו בתחנה הראשונה- יש בידם כרגע מזון המספיק ל3 ימים בדיוק למהלך הדרך שנותר להם לצעוד (20 ק"מ כבר הלכו-יום אחד)בשביל להשלים ל80 ק"מ יש להם עוד 3 ימים לצעוד.
    סה"כ יוצא שיילכו מהלך של 6 ימים
  4. 3. אין לי מושג מה התשובה אבל...
    אמת של אמת 05/11/2009 11:00
    הייתי שמחה מאד לזכות פרס!
    תודה.
  5. 2. פתרון
    יצחק 02/11/2009 22:46
    תשעה ימים הם ישנעו אוכל למרחק של 20 ק"מ. (יום הלוך, יום חזור, ואוכל של יום אחד ישאר במקום), כך שיהיו במרחק 20 קילומטר אוכל ל6 ימים.
    עוד יומיים ישנעו אוכל של יום נוסף למרחק 40 ק"מ, ואחר כך יבואו עם היתרה כך שבמרחק 40 ק"מ יהיה אוכל של 3 ימים.
    ומשם יצעדו כל יום 20 קילומטר עד לקילומטר ה100.

    ועל שני משועממים הללו נאמר: אנחנו רצים והם רצים.
  6. 1. חידודים
    שאול 02/11/2009 15:02
    את המסלול של ה-80 ק"מ, כי את המסלול של המאה קילומטר לא יספיקו לעשות מאחר ויצטרכו לחזור לחו"ל