יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

מקומון

ה"נושרים" התגלו כתלמידים שנכנסו לישיבות

ראש עיריית מודיעין עילית לא הבין כיצד כלי התקשורת מצביעים על אחוז נשירה גבוה בעירו. הנתונים לימדו: מדובר בעיוות חמור

משה שוורץ י"ג באב תשס"ט - 03/08/2009 15:26
כשנה לאחר שיצאו כלי התקשורת בכותרות סנסציוניות על "משבר בחינוך החרדי", גילה ראש העיר מודיעין עילית הרב יעקב גוטרמן, את העיוות החמור שבהצגת הנתונים התמוהים, שהוצגו באופן מטעה ומסלף, בלשון המעטה.
 
מדובר בנתונים שנמסרו לתקשורת בשעתו ע"י 'המועצה הלאומית לשלום הילד', אודות שיעורי הנשירה ברחבי הארץ, ולפיהם היישובים שבהם שיעור הנושרים ממוסדות החינוך בכיתות ט' – י"ב היה יותר מכפול מהשיעור הארצי (4.6%) הם הערים לוד במקום הראשון עם 19.3% ומודיעין עילית במקום השני עם 19.1%. עתה מתברר, כי במועצה הציגו את הנתונים המפליאים שהתקבלו, לטענתם, תוך הסתמכות על משרד החינוך, למרות שלא מדובר ב"נשירה" במובנה המקובל, של תלמידים כושלים הנפלטים ממערכות החינוך, אלא בשל העובדה ש"בגיל מסוים רבים הולכים ללמוד בישיבות שלא שייכות למערכת החינוך ומבחינת מערכת החינוך הדבר מתועד כנשירה"!
 
אחוז הנושרים 'רשמית' בכיתות ט-י"ב מבתיה"ס היה בתשס"ו 4.6%, 3.8% במגזר העברי ו-7.2% במגזר הערבי. "לקט הנתונים" מהשנתון, כפי שהועבר לתקשורת ללא שום הסברים לגבי אחוזי נשירה, מונה את הישובים בהם אחוז הנושרים רשמית בכתות ט-י"ב מבתיה"ס היה יותר מכפול מהאחוז הרשמי: במקום הראשון עומדת, כאמור, מערכת החינוך הערבית של לוד, עיר שהפשיעה בה רבה, עם 19.3%, ובמקום השני, סמוך מאד, נמצאת העיר מודיעין עילית, עם נשירה של 19.1%. הישובים הבאים עם אחוזי נשירה גבוהים הם כפר מנדא, ג´דידה-מכר, כסרא סמיא וכיוצ"ב. משום מה, ע"פ אותם נתונים גם בני ברק וביתר עלית בולטות עם 5.9% אחוזי נשירה וגם רכסים (4.9%) נמצאת בשכנות טובה עם ישובים ערביים רבים...
 
מהצגת נתונים אלו מתקבל הרושם המיידי כי נשירה ממערכת החינוך היא תופעה נפוצה במיוחד בישובים יהודים-חרדים ובישובים ערביים. מדהים.
 
הרב יעקב גוטרמן, שמציב דגש מיוחד על כל נושאי החינוך בעירו, הביע תדהמה לנוכח הסטטיסטיקה הלא מחמיאה, זאת מעבר להשפעה שיש לנתונים אלו על מכלול נושאים. בהתאם לכך הנחה באופן מיידי את מחלקת החינוך בעירייה לבדוק את הנתונים הבלתי מציאותיים אשר אינם תואמים כלל את הנתונים המופיעים במחלקה.
 
בתשובה שהתקבלה לאחרונה במחלקת החינוך בעירייה, ע"י הגב' יפה ציונית, מנהלת תחום מידע במועצה לשלום הילד, נטען כי "הנתונים הם אכן נתוני משרד החינוך".
 
עוד נמסר, כי "אם השאלה היא מדוע האחוזים גבוהים כל כך? אז הסיבה שנאמרה לי ע"י האחראי לאחוזים הגבוהים היא: א. שמדובר באחוזי נשירה אך ורק של האוכלוסייה הלומדת במערכת החינוך הרשמית. ב. בגיל מסוים רבים הולכים בעצם ללמוד בישיבות שלא שייכות למערכת החינוך ומבחינת מערכת החינוך הדבר מתועד כנשירה".
 
הרי לנו הפתרון ל"אחוזי הנשירה" הגבוהים במערכת החינוך החרדית!
 
מלשכת ראש עיריית מודיעין-עילית, נמסר כי מוסד נכבד כמו "המועצה הלאומית לשלום הילד", העוקב אחר מצבם של ילדי מדינת ישראל בכל המובנים, ראוי היה שלא יעתיק נתונים סטטיסטיים סתמיים מן הלמ"ס, שתפקידה הוא אכן חשבונאי בלבד. מי שרוצה לעמוד עם היד על הדופק על נקודת התורפה בטיפול בילדים במדינת ישראל, חייב היה לבדל את נתוני הישובים החרדיים והחינוך החרדי מהנתונים הכלליים.
 
לסיכום, אמר הרב גוטרמן, כי "נתוני המועצה הלאומית על אחוזי נשירה גבוהים במערכת החינוך החרדית מהווים תעודת כבוד, המעידה כי בערים החרדיות מתקיים מקרא שכתוב 'וכל בנייך לימודי ד´".
 
ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד, מסר בתגובה, כי מדובר בנתונים רשמיים שנמסרו להם ע"י משרד החינוך. "איננו יכולים לשנות או להסתיר נתונים אלה או נתונים אחרים או חלקם. יחד עם זאת, בגוף השנתון שלנו בו מתפרסמים הנתונים ומיד בסמוך לטבלה בה פורסמו נתוני הנשירה לפי ישובים, נכתבה הערת הבהרה (עמ' 155) לפיה חלק מנתוני הנשירה בישובים החרדיים נובעים ממעבר תלמידים למסגרות חינוכיות לא מוכרות". (הוא מוסיף, כי בעקבות פרסום הנתונים הרשמיים של משרד החינוך, עוררה המועצה את תשומת הלב לגזירה שנכללה בחוק ההסדרים האחרון למניעת קיצוץ בקצבאות הילדים, למי שילדיו נשרו ממערכת החינוך הרשמית).
 
אך מה לעשות, שכאשר הנתונים עצמם מוצגים בשורה ארוכה ומפורטת של מספרים חריגים ומדהימים, "המדברים בעד עצמם", כביכול, וממילא מביאים כותרות סנסציוניות על "משבר בחינוך החרדי", ואילו ההסבר שמפריך ומעקר את כל נתוני "הנשירה" ממשמעותם נכלל באיזו הערת שוליים צדדית, נגרם עוול תדמיתי חמור לחינוך החרדי. עובדה היא, שכלי התקשורת לא שמו לב לאותה הערה שולית, ובחרו להציג את הנתונים והמספרים כמות שהם, כאילו ישנה "מגיפת נשירה" בחינוך החרדי.
  1. 2. זו פשוט שערוריה גם של המועצה לשלום הילד וגם של משרד החינוך
    יוסף אלחנן 04/08/2009 01:57
    למגיב 1 - כנראה שלא קראת את הידיעה.
  2. 1. אין נושרים במודיעין עלית?
    לאה 03/08/2009 21:11
    אתם באים לומר שבעיר התורה והתורה אין נושרים?
    מתמיה