יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מלך ללילה אחד

הרב שאול וואהל - קצנלבוגן, רב ואיש ציבור באיטליה מלך על פולין במשך לילה אחד.

נ. ליברמן ט' בניסן תשס"ט - 03/04/2009 10:00
הרב שאול וואהל - קצנלבוגן, רב ואיש ציבור באיטליה מלך על פולין במשך לילה אחד.

שאול קצנלבוגן (1545-ה'ש"ה – 1617-השע"ז) יליד העיר פאדובה שבמחוז ונטו באיטליה, נכדו של הרב מאיר קצנלבוגן - מהר"ם פדובה, המגיה והמדפיס הראשון של ספר משנה תורה לרמב"ם ובנו של הרב שמואל יהודה קצנלבוג ן- המהרשי"ק, רבה של העיר וונציה.

קרבתו של הרב שאול וואהל לבית המלוכה הפולני החלה בקשר שבין הנסיך הפולני ניקולאי כריסטוף רדזיוויל לאביו הרב שמואל יהודה קצנלבוגן. קשר שנרקם כאשר הנסיך ביקר באיטליה, ומשאזל כספו פגש במהרשי"ק בוונציה, אשר האכילו ואף נתן לו סכום כסף לחזרה לפולין.

הכרת הטוב כלפי המהרשי"ק הביע הנסיך בכך שמצא את בנו, הרב שאול שלמד בישיבה בפולין, קירבו אליו והפכו ליועצו הקרוב.

בשנת 1586- ה'שמ"ו, כאשר מת מלך פולין  סטפן באטורי, והאצילים היו חלוקים בדעתם למי משני המתמודדים, הדוכס מקסימיליאן בן קיסר גרמניה, וזיגמונד השלישי בן יוהנס מלך שבדיה להעניק את המלוכה, עמדה תקופת ההכרעה שלפי החוק הפולני אסור שתעלה על עשרים ואחד יום, להסתיים.

על מנת שלא ייווצר מצב של אנרכיה, הציע הנסיך רדזיוויל למנות את הרב שאול כמלך זמני, מפני שנהיר היה כי לא יטען מאוחר יותר לכתר.

הרב שאול הוכתר באותו המעמד למלך פולין ונבחר לו שם משפחה מן השפה הגרמנית- 'וואהל'. במשך ליל מלוכתו ביצע הרב שאול מהלכים היסטוריים, בבטלו חוקים וגזירות נגד היהודים וכן בחקיקת חוקים לטובתם.

באותו לילה נחקק החוק המחיל עונש מוות, ולא פטור בקנס או במאסר, גם על רצח יהודים ולא רק על רצח נוצרים, כפי שהיה נהוג עד אז. כמו כן הורחבו תחומי החכירה של היהודים וניתנה זכאות ליהודים לרכוש יותר מבית אחד, ועוד.

בתום הלילה, בדיון האחרון לגבי המועמד למלוכה נוצר מצב של תיקו, והמלך שאול הכריעו לטובת הנסיך זיגמונד, אשר מלך על פולין במשך 46 שנה ונטה חסד ליהודים.