יש לי מושג
שבת היום?
מתי היו קוצרים חיטים בשבת לעיני כל ישראל ללא היסוס?
בזמן שבית המקדש קיים, אסור היה לקצור את השדות לפני שקצרו בית דין לצורך הקרבת העומר, שהקצירה לשם הקרבת העומר היא תחילת כל הקצירה. ומערב יום טוב יוצאים שלוחי בית דין ומסיירים בשדות השעורה, ומייחדים חלקה הראויה להקריב ממנה את הקורבן, וקושרים את השבלים בקמה. ובמוצאי יום טוב, עם תחילת הלילה, קוצרים וקולים ודשים וטוחנים ומוציאים את הסולת, ולמחרת מקריבים אותו כמצוות כל מנחה, עם שמן ולבונה. את הקומץ מקטירים על המזבח, והשאר נאכל לכהנים.
בבית שני נהגו לקצור את העומר בהמולה רבה וברוב עם, כדי להוציא מליבן של צדוקים שרצו שיקריבו אותו במוצאי שבת שאחרי יום טוב.
![]() |
שדה שעורים [] |
היו יוצאים כל ישראל אנשים נשים וטף לכוון השדות הסמוכים לירושלים, כל העם עמדו וממולם היו שלושה קוצרים עם שלושה מגלים ושלוש קופות (כעין סלים) והחלו שואלים את הציבור כל שאלה שלוש פעמים: בא השמש ? (האם שקעה השמש?) והעם ענו: הן! (כן) מגל זה? והעם ענו: הן! קופה זו? והעם ענו: הן! שבת היום ? (האם לקצור למרות ששבת קודש?) והעם ענו: הן! האקצור? והעם ענו: קצור!
היו קוצרים ושמים את העומרים בקופות אותם העלו בשירה ובזמרה לירושלים. בעזרה היו חובטים בהם עד שיפרד המוץ מהגרעין, זורים ובוררים אותם, מהבהבים אותם באש, טוחנים אותם בריחיים ואז מנפים את הקמח בשלוש עשרה נפות.