יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מנהג אבותינו תורה היא או

מדוע שותים "בורשט" בפסח, ומה המעמד ההלכתי של ה'אדום - בורדו' הזה?

מ. פרידמן י"ז בניסן תש"ע - 01/04/2010 05:38
מנהגי ישראל יסודם בהררי קודש, ואם בכל השנה – מהדרים ישראל בהנהגות טובות, בפסח – על אחת כמה וכמה מחמירים עם ישראל ביתר שאת איש לפי מנהג אבותיו וכפי שהורו לו רבותיו.

לרוב מנהגי ישראל ישנו טעם והסבר מדוע נהגו כך או מדוע לא נהגו אחרת, וחלילה לנו לחשוב ש'עם ישראל קדושים' נוהגים במנהגם רק לאחר שהבינו את פשרו, אלא ההיפך הוא הנכון – בבחינת "נעשה ונשמע". נוהגים – כי כך קבלנו מבית אבא, ושמחים תמיד ללמוד ולהפנים כמה עומק וצדק יש בכל מנהג והנהגה.

הנה לנו מנהג שבה אפשר להוכיח לנו ולדורותינו קיומה של תורה שבכתב אך ורק יחד עם תורה שבעל פה וחלילה לנו לפרש את התורה שבכתב ללא התורה שבעל פה – דברי חכמינו.

מנהג היה ברוב תפוצות ישראל, שתקופה קודם חג הפסח היו היהודים כובשים סלק (בורשט – ברוסית) או שאר ירקות ועושים חמיצה למאכל בפסח.

בתורה נאמר:" כל מחמצת לא תאכלו" ופרשו חכמים שאין איסור חמץ אלא בדגן בלבד!. באו הצדוקים והקראים שכפרו בתורה שבעל פה, ופרשו את המקרא כמשמעו, שאין לאכול כל מאכל חמוץ בטעמו בפסח. ונראה כאילו מחמירים הם יותר.

אך כל המנהג שלהם יסודו בכפירה מוחלטת ביסודות היהדות – בהכרה ש"משה קיבל תורה מסיני ומסרה..." אמונה בתורה שבעל פה.

וזהו הסבר למנהג אחד מתוך המוני מנהגים, מנהג שמתבטא בסך הכל בדבר מאכל – אך חשיבותו רבה עד מאד ויסודה בעיקרי היהדות.

ולא לחינם נאמר:"מנהג אבותינו תורה היא" (מנחות כ')