ברחבי העולם לומדים כיום אלפי אברכים במסגרת "כוללים" שונים, מהו מקורו של השם 'כולל' וכיצד הוא נולד?
נ. ליברמן ב' בניסן תשס"ט - 27/03/2009 10:00
באופן אבסורדי לגמרי, משמעות המונח "כולל" מגיע דווקא מן התחום הפיננסי.
בתחילת המאה ה-18 עלו לארץ ישראל תלמידי חכמים ואנשי מעשה, והתיישבו בעיקר בארבע ערי הקודש. אלו ייסדו את מה שכונה לאחר מכן: "היישוב הישן".
מטרת מייסדים אלו לא היתה הקמת כלכלה עצמאית, אלא לימוד התורה בארץ הקדש, כשאחיהם שנותרו בגולה תומכים בהם כלכלית על ידי כספי החלוקה ששלחו לארץ.
|
נשיאי כולל גליציה בדינר שנתי |
צלם |
על מנת לקבל תמיכה כלכלית זו, אשר אפשרה לעולים לשקוד על לימודם, היה עליהם להיות כלולים ב"פנקס" (מפקד העולים מארץ מסוימת) של הקהילה אשר ממנה יצאו.
כדוגמת יהודי הונגריה, תרמו לכולל אונגרין, והיהודים עולי הונגריה, שנכללו בפנקס כחברי הקהילה ההונגרית, קיבלו מנציגי הקהילה בארץ את כספי החלוקה שנשלחו מן הקהילה שבחו"ל.
על הכוללים מסוג זה נמנים "כולל הולנד" "ודויטשלנד", (כולל הו"ד). "כולל חיבת ירושלים" (עבור יוצאי גליציה שעלו לארץ ישראל). "כולל פולין", "כולל רייסין", שהקימו לאחר מכן את חצר רייסין, ו"כולל וואהלין".
גם כיום משמש המושג "כולל" כשם למוסד אשר בו שוקדים אברכים, אשר לא יצאו לעבוד, על לימוד התורה. ומכונה בשם זה, מפני שהנהלת הכולל תומכת כלכלית בתלמידים, (עם השתתפות בסך משתנה מידי פעם של מדינת ישראל) כפי שתמכו יושבי הגולה באחיהם לומדי התורה, הכלולים בקהילתם.