יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

עושה מעשה כליא

כליא הברק הינו המצאה המיוחסת לבנג'מין פרנקלין, שהגה אותה לפני כמאתיים וחמישים שנה. מתברר, כי המצאה זו אינה מקורית, וכי חז"ל ידעו עליה כבר לפני כאלפיים שנה

נ. ליברמן י"ז בכסלו תש"ע - 04/12/2009 06:01
כליא הברק שהומצא על ידי בנג'מין פרנקלין (ממציא ומדען אמריקאי, 1706- 1790) בשנת ה'תק"ט (1749), אינו המצאה מקורית, אלא גילוי מאוחר של אמצעי לבלימת פגיעתו של הברק  שהיה מוכר לחז"ל על ידי הנחת מוט ברזל.

אמצעי הגנה זה מוזכר בדברי חז"ל במסגרת דיון על דברים האסורים מפני דרכי האמורי, כשאחד מהם הינו הנחת מוט ברזל בין האפרוחים, פעולה המותרת רק בתנאי שהמוט מונח על מנת להגן מפני נזק הברק, כפי שמובא בתוספתא למסכת שבת, פרק ז', י: "הכוברת אפרוחים בכברה [והנותנת ברזל] בין האפרוחים הרי זה מדרכי האמורי אם מפני הרעמים [ואם] מפני הברק הרי זה מותר".

העובדה, כי חז"ל נקבו דווקא באמצעי הגנה זה, הקולט את השפעת הברק,  מוכיחה כי חז"ל אף ידעו על מהותו של הברק, שהינה התפרקות של מטען חשמלי סטטי שנוצר בין שני עננים או בין ענן לכדור הארץ, כבר לפני אלפי שנים, כשבעידן המודרני החלו הגילויים המוקדמים אודות החשמל רק במאה ה- 18, תקופה בה 'הומצא' גם כליא הברק.

כליא הברק הינו מוליך חשמלי, שמיוצר כמוט מתכתי המוצב כמה מטרים מעל גג הבנין, ובעת פגיעת ברק מהווה את נקודת ההיאחזות הקרובה ביותר עבור השדה החשמלי לפרוץ דרכה אל כדור הארץ, תחת להשתמש בבנין עצמו, או בבני האדם- אשר אף הם מהווים למטען החשמלי הסטטי מוליך אל האדמה -  פעולה שגורמת לנזק רב, ואף למוות, כתוצאה מהתחשמלות.

באזורים המיועדים לסופות ברקים, מרבים להציב כליאי ברק, מוטות ברזל ועצמים חדים וגבוהים, המהווים משיכה לברק, ועוזרים למטען להתפרק באופן מאוזן, מבלי שיגרום לנזק ולהרס.

הברק, אשר היווה את גורם מותו של בנג'מין פרנקלין, הינו אחד מפלאי הבריאה, ועל ראייתו מברכים את ברכת "עושה מעשה בראשית".

התרחשות הברקים ממלאת מחדש את שכבת האוזון, וכיום, מצמצמת, לכל הפחות, את החור ההולך וגדל בה.