יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

מאי חנוכה

חג החנוכה הינו אחד משני המועדים, אשר לא כתובים בתורה, אלא התווספו מדברי סופרים, ולא נקבע בשנה שבה התרחש הנס, כי אם שנה לאחר מכן

נ. ליברמן כ"ד בכסלו תש"ע - 11/12/2009 06:10

חג החנוכה הינו אחד משני המועדים, אשר לא כתובים בתורה, אלא התווספו מדברי סופרים, והם; יום הפורים- בתקופה שלאחר חורבן בית ראשון, וחג החנוכה בתקופת בית שני.


לשם 'חנוכה' מספר פירושים, הידוע שבהם הינו- נוטריקון של- 'חנו כ"ה', בני ישראל חנו בכ"ה בכסלו מאויביהם במלחמתם נגד היוונים.

'חנוכה' מתפרש אף כר"ת: ח' נרות והלכה כבית הלל. ההלכה מבית הלל הינה 'מוסיף והולך'- שבכל יום יוסיפו נר, עד שביום השמיני יודלקו שמונה נרות, ולא כשיטת בית שמאי- פוחת והולך.


כמו כן- 'חנוכה'- על שם 'חנוכת המזבח'. עבודת המשכן הסתיימה בכ"ה בכסליו, אך לא נחנך עד ראש חודש ניסן- שבו נולדו האבות.

לכן- 'פוצה' חודש כסלו, ונחנך בו המזבח מחדש על ידי החשמונאים, לאחר שטיהרו את בית המקדש (השני) מן הטומאה אשר הישרו בו היוונים.


מהות חג החנוכה הינה הלל והודאה לה' על נס פך השמן- פך השמן היחיד אשר מצאו המכבים  לאחר שטיהרו את בית המקדש, והספיקה הכמות המצומצמת שבו להאיר את מנורת הזהב שמונה ימים- עד שייצרו והביאו שמן זית טהור חדש.


חג החנוכה לא נקבע בשנה שבה התרחש הנס- 167 לפני הספירה, ג'תקצ"ד, אלא שנה אחר כך, 166 לפני הספירה, ג'תקצ"ה, מפני שראו חכמי ישראל במבטם הבהיר כי בימים אלו אורות הקדושה שבים ומאירים, כמובא בתלמוד בבלי, מסכת שבת דף כ"א עמוד ב': "לשנה הבאה קבעום ועשאום ימים טובים בהלל והודאה".