יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

יש לי מושג

חילק נוכרי נחלתו

ספר התהילים, אשר נכתב כפי המקובל ברובו על ידי דוד המלך, הינו הספר היחיד בתנ"ך, שלא חולק לפרקים על ידי נוצרי, כי אם, להבדיל, על ידי חז"ל.

נ. ליברמן כ"ג באב תשס"ט - 13/08/2009 06:04

חלוקה לפרקים של הספר המקודש ביותר לעם היהודי – התנ"ך, כפי שהיא מקובלת כיום, הינה מעשה ידיו של ארכיבישוף נוצרי.


בשנת ד'תתקס"ה - ימי הביניים, חילק סטפן לאנגטון, ארכיבישוף מקנטרברי שבאנגליה, את התנ"ך לפרקים, על מנת להופכו למקור מידע נגיש לנוצרים, שממנו יוכלו לשאוב ראיות וטיעונים לוויכוחים שהנהיגה הכנסיה בין הכמרים לבין, להבדיל, גדולי ישראל.


מטרת וויכוחים אלו היתה, להוכיח כי ח"ו אותו האיש מוזכר בתנ"ך, וכי הדת האמיתית, על פי התנ"ך הינה הנצרות, עפ"ל.
על מנת להקל על הכמרים למצוא את הפסוקים הנדרשים למסירת 'הרצאותיהם', ולציינם ב'מראי מקומות', חילק לאנגטון את התנ"ך לפרקיו.


חלוקה נוצרית זו חדרה במשך השנים אף אצל מדפיסי התנ"ך היהודיים, ונותרה כך עד ימינו. החלוקה, שהתיימרה להיות הגיונית, לפי הבנתו של ערל, פעמים רבות אינה מתקבלת עם החלוקה היהודית לפרשות, לדוגמא: פרשת בלק, בספר במדבר, פרק כ"ב, מתחילה בפסוק ב'.  פרשת מטות, בספר במדבר פרק ל' מתחילה אף היא בפסוק ב', כשפסוק א' עדיין משתייך לפרשת פנחס, ועוד.


העובדה, כי המחלק היה נוצרי, ובעל אינטרסים קלוקלים, השפיעה על אופן החלוקה. זאת ניתן לראות מאופן חלוקת חומש בראשית; פרק א' שבחומש, הדן בבריאת העולם לאורך ששת ימי המעשה אינו כולל את השבת, המהווה את צירו המרכזי של השבוע היהודי, רק בפרק ב' נזכרת השבת. חלוקה זו משרתת את מגמת הנוצרים להפריד את השבת מן השבוע, על מנת להכתיר כיום המקודש את יום ראשון, הנזכר בתחילת היצירה.
במשך ההסטוריה יצאו גדולים שונים נגד השימוש בחלוקה, שנעשתה מטעמי נוחות גרידא, אך כיום, כמעט כל ספרי התנ"ך המודפסים, מחולקים בחלוקה זו.