יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24/04/2024
חפש

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

כלכלה

אל תמהרו להספיד את אירופה

המתיחות בשווקים באירופה טרם התפוגגה, החשש הגדול של המשקיעים הוא שמדיניות הריסון הפיסקלי שנוקטות הממשלות באירופה תגרום להאטה כלכלית. רן אייכל, אנליסט מ"מיטב" מנסה להרגיע אתכם. קראו

אהרן שיין, ד' בסיון תש"ע - 17/05/2010 10:56
אל תמהרו להספיד. המתיחות בשווקים באירופה ובעולם כולו טרם התפוגגה, השווקים בחרו לקבל את הדיווחים על מהלכי הצמצום הפיסקליים שנוקטות הממשלות באירופה להפחתת הוצאותיהן - בצורה שלילית ולהקיש בין צמצום פיסקלי להאטה כלכלית קשה, עד כדי חשש מפני התכווצות ארוכה של הכלכלות שפועלות לייצובן של המדינות במשבר (כמו גרמניה וצרפת). 

כתוצאה מהמתיחות, נרשמה ירידה חדה במחירו של הנפט הגולמי, המושפע מעצמת הביקושים, ל-71.6 דולר לחבית בסוף השבוע. כמו כן, האירו, שהגיע ביום ב' לרמה של 1.3094 דולרים לאירו, צנח לרמה הנמוכה מ-1.24 דולרים לאירו במהלך שבוע המסחר וחתם את השבוע ברמה של 1.2358 דולרים לאירו.

נלחצתם? רן אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי בבית ההשקעות "מיטב" מנסה להרגיע ולעשות קצת סדר:
אמנם, אין ספק כי קיימת אי-ודאות רבה לגבי התפתחות הכלכלה האירופית בשנים הקרובות. יחד עם זאת, אנו לא קונים חששות אלו כהווייתם, ובטח שלא כאשר ברקע נחלש האירו. המטבע האירופי נחלש בשיעור מהיר של כ-18%, מרמת השיא האחרונה בה היה בנובמבר 2008, 1.51 דולרים לאירו.

הפיחות, בערכו של האירו, צפוי לעזור לגוש האירו לצלוח את המשבר הנוכחי בצורה קלה משמעותית מאשר היה קורה ללא הפיחות. להיחלשות האירו תהיינה 2 השפעות מרכזיות על הכלכלה האירופית:

(1) צפוי כי היצוא האירופי, שגם כך מציג נתונים נאים למדי, ימשיך להתחזק. יתר על כן, החברות האירופיות יוכלו להפחית מחיר וכך להגביר את כושר התחרות כנגד חברות אמריקאיות ואחרות.

(2) היקף התיירות הנכנסת לאירופה יגדל משמעותית על חשבונה של ארה"ב ויעדים אחרים.

אם ניקח, לדוגמא, את גרמניה המהווה מדינת יצוא. זו, נהנתה מהתחזקות מרשימה של היצוא, עוד לפני שפיחות האירו בא לידי ביטוי במלוא עוצמתו. סך היצוא של גרמניה התרחב ב-12 החודשים האחרונים בשיעור של 16.5%, והיצוא לסין נסק בקירוב ל-47%.

אגב, מחוץ לאירופה, סין מהווה יעד היצוא השני של גרמניה, לאחר ארה"ב והרבה לפני יפן. היצוא הסחורות של גרמניה לסין מסתכם בכ-70 מיליארד אירו לשנה.

יתר על כן, האינדיקטורים המובילים לגוש האירופי, אשר עדיין לא לוקחים בחשבון את היחלשותו של האירו בשבועות האחרונים, מצביעים על כך שהפעילות הכלכלית בגוש האירו צפויה להתרחב בצורה נאה בחודשים הקרובים.

על כן, ולמרות שאנו לא מצפים לגדולות מגוש האירו באופק של 4-3 השנים הקרובות, אנו רחוקים מלהספידו.