יום שלישי ט' באדר ב תשפ"ד 19/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

ספר

תקופת החמה וברכתה

מחבר: רבי יחיאל מיכל טיקוצ'ינסקי זצ"ל
מו"ל: הרב ניסן אהרן טוקצינסקי שליט"א

אחד המאורעות הנדירים הקיימים בידינו, הוא מעמד ברכת החמה. זהו מעמד רווי הוד, המתקיים אחת לעשרים ושמונה שנה, לעת שהחמה שבה למקום תלייתה בששת ימי המעשה.

הלכות והנהגות שונות נמסרו מדור לדור אודות ברכת החמה, ונקבצו באו בספרי הפסיקה והשו"ת, ויש שגם ערכו חיבורים מיוחדים על ברכה נדירה זו. אחד הנכבדים שבהם, הוא קונטרס "תקופת החמה וברכתה", שחיברו גם חקרו, הגאון רבי יחיאל מיכל טוקצ'ינסקי זצ"ל.

המיוחד בקונטרס שלפנינו, אינו בהכרח ברכת החמה ומזמוריה, אלא דווקא פרקיו הראשונים, העוסקים בביאור לתקופה ולמחזור, ומעט התבוננות במעשה בראשית.

הגאון המחבר זצ"ל, אשר כבר בדורו יצא שמו ושמעו לתהילה כיודע בינה לעתים, מוביל את הקורא בפרקים אלה, למסע אסטרונומי, ולו על קצה המזלג, בכדי להבין מעלות ההיקף, המזלות, מסלול השמש, תקופות השנה, שיעורן והצורך בהן, וענינו של המחזור הגדול.

הפרק הבא, העוסק בהתבוננות במעשה בראשית, פותח צוהר לחיזוק האמונה בבורא שמים וארץ וכל צבאם. בפרק מתוארת תעצומת היצירה, ולדוגמא: כדור הארץ שהוא כה גדול וכבד הוא ומכיל 3500 מיליון פרסאות מעוקבות, הופך, לפתע, לעומת השמש לקטן וזעיר במיוחד. שכן השמש מכילה 3500 ביליון פרסאות מעוקבות(!), או לדוגמא בעת שכמה מחוקרי העולם שיערו שמספר הכוכבים הוא למעלה משלושת אלפים בלבד, חז"ל ברוח קודשם נקבו את מנין הכוכבים במספר מבהיל במיוחד של 1,064,340,000,000,000,000 וכל צבא השמים הכביר והעצום הזה הוא רק ברקיע הראשון בלבד. וממה שממעל לו ב"שחקים", "זבול" עד ל"ערבות" אין ספורות למו. מידות ונתונים בלתי נתפסים אלה, אמורים להביא את האדם, להתבוננות ומחשבה על אפסיותו עלי חלד. לא פלא, אפוא, שהגה"צ רבי יחזקאל לוינשטיין זצ"ל המשגיח דישיבות מיר פ"ת ופונביז' המליץ ללמוד ספר זה, גם בתור ספר מוסר.

הפרק הבא עוסק בתקנת ברכת החמה, הלכותיה ומנהגיה, תוך עיון ופלפול בדברי הפוסקים בכמה מן ההלכות העיקריות של ברכת החמה, כגון: תפילת השחר וברכת החמה מה קודם? ואם זריזין מקדימין דוחה למעלת "רוב עם" וכן כיוצא בהם.

הקונטרס, שהודפס במהדורה רביעית, לקראת ברכת החמה דהשתא שיחול בערב פסח, יו"ל במהדורה מיוחדת בתוספת הערות ע"י המהדיר הרה"ג רבי ניסן אהרן טוקצינסקי שליט"א, רו"מ מוסדות עץ חיים, ובנו של המחבר הגרי"מ זצ"ל, המחזיק במסורתו הנאה בהוצאת "לוח לארץ ישראל" לזמני היום, וכן בהוצאת הקונטרס שלפנינו.

יברכו ד' בברכת חיים ארוכים ובברכת עץ חיים היא למחזיקים בה, להמשיך במסורת ברוכה זו, בשובה ובנחת.

(מגיש: הערשל הקורא)