יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

האדמו"ר רבי ישראל יצחק קאליש מוורקא

האדמו"ר רבי ישראל יצחק קאליש מוורקא ייסד את שושלת וורקי - אלכסנדר שאלפי יהודים ברחבי העולם הלכו והולכים לאורה.

ב. וולף כ"ב בניסן תשס"ט - 16/04/2009 05:00
רבי ישראל יצחק מווארקי נולד לאביו, רבי שמעון "בעל הרחמנות" מזלושין, בשנת תקל"ט.

כבר בילדותו נצנצו בו ניצני גדלות וחסידות. כל כך בלט הילד בהתמדתו ובפרישותו, שרבי דוד מלעלוב לקחו לרבי יעקב יצחק - "החוזה מלובלין", שם ספג תורה, חסידות ויראת שמים.

בבית "החוזה מלובלין" הכיר רבי יצחק את "היהודי הקדוש" - רבי בונים מפשיסחא, וחבר לו ולקבוצתו ולאחר פטירת רבם לקח לו לרב ומורה דרך את "היהודי הקדוש", ינק את תורתו ולמד את דרך חסידותו.

עם עלייתו בחסידות, עלה רבי ישראל יצחק בתורה ובלימוד. קרה פעם, עוד לפני שהוכתר כאדמו"ר, שנתקל בקשיים כלכליים גדולים, ולמרות המאמצים הרבים שהשקיע לא הצליח להיחלץ מבעיותיו. באותו הזמן, כשעמד בפני הפסד גדול, ביקש מאחד מידידיו לסור עימו לבית המדרש ולעמול עימו על סוגיה בגמרא שקשה לו. שעות מספר ישבו השניים, שקועים בלימוד מעמיק, עד שהגיעו להבנה בפשט. 

"הכיצד", שאל אותו ידיד, "כיצד אתה מסוגל לשבת ולהתרכז בסוגיה, כשאתה עומד בבעיה כלכלית קשה כל כך?"

רבי ישראל יצחק הסביר בפשטות: "אדרבה. דווקא עכשיו, כשכל החושים מרוכזים בענין אחד, קל יותר להסיט את הריכוז ולשקוע בעיונה של תורה".

רבי ישראל יצחק היה מפורסם באהבת ישראל העצומה שפיעמה בו. רבו, רבי בונים מפשיסחא, אמר שהעמיד תלמיד במדרגת רבי אלימלך מליז'נסק, באהבת ישראל ובהשקעתו הרבה למען כלל ישראל.

כשנפטר "היהודי הקדוש" - רבי בונים מפשיסחא, דבק רבי יצחק בבנו ממשיך דרכו, רבי אברהם משה, עד לפטירתו בא' בטבת יום ז' דחנוכה שנת תקפ"ט. אז הוכתר רבי ישראל יצחק קאליש מוורקי כממשיך דרכו בהנהגה.

נועה
מצבת היהודי הקדוש מפשיסחא  צלם

רבי יצחק נהג בחסידות כרבו המובהק רבי בונים מפשיסחא, ועודד את חסידיו לחתור לחסידות פנימית ללא תחליפים חיצוניים. הוא הדריך כל אחד בדרכו, באהבה ובסבלנות, והשריש בלב חסידיו ביטחון ושמחה תמידית ובאהבת ישראל שבו השפיע עליהם לנהוג באהבת רעים עצומה. במשך תקופה מסוימת האדמו"ר רבי יצחק מאיר אלתר, בעל החידושי הרי"מ הסתופף בצילו, אך דווקא בשל שיטתו הסבלנית, הרצופה אהבה, לא מצא שם את אשר חיפש ועבר להסתופף בצילו של רבי מנדלי מקוצק, אשר בער בלהט האמת הצרופה.

רבי יצחק העמיד בראש סולם עבודת ה' את לימוד הגמרא, כפי שהעיד רבי ישראל יצחק בעל ה"ישמח ישראל": "כמו שאמר האדמו"ר הזקן מווארקי, בדיבוריו האחרונים לפני פטירתו, לאבי מורי ורבי בזה הלשון: "די גמרא איז די גרעסטע טהרה" (לימוד הגמרא היא הטהרה הגדולה ביותר)".

רבי יצחק הוא שייסד את תורת "ווארקי – אלכסנדר", שהיתה מהחסידויות המפורסמות והגדולות בפולין והמוני יהודים הלכו לדרכה ולאורה.

אחת הנקודות הבולטות באדמו"ר רבי ישראל יצחק קאליש מווארקי היתה אהבת ישראל שלו.

יהודים ולא יהודים העריצוהו, בגלל הצורה הפשוטה והעממית שבה התייחס לכל אחד. האהבה שנבעה כלפי כל מי שנכנס אליו, התייעץ עימו וביקש ברכה - קנתה את לב ההמונים ויצרה כבוד והערכה לתורה ולחסידות גם בין הגויים.

הוא זרז את חסידיו לעזור זה לזה בכל צורה, והיה אומר שיש לנסות ולבקש לסייע לזולת גם כשנראה שאין שום סיכוי.

אסמכתא לדבריו מצא רבי יצחק במעשה בת פרעה, ששלחה את אמתה וידה התארכה.

"הכיצד עשתה זאת? והרי בת פרעה לא ידעה שיקרה לה נס כזה", שאל רבי יצחק והשיב:"כאשר רוצה אדם לעזור ולסייע באמת - שלא יעמוד, יחשוב ויהרהר האם יתכן הדבר אם לאו. אלא יעשה מעשה, והנס יבוא מאליו".

רבי ישראל יצחק קאליש מווארקי נתבקש לישיבה של מעלה ביום טוב שני האחרון של חג הפסח של שנת תר"ח, בשיבה טובה.

האדמו"ר בעל ה"ישמח ישראל" מאלכסנדר אמר עליו: "האדמו"ר הזקן מווארקי עלה למרום ביום האחרון של פסח, שהוא ספירת מלכות שבחסד (בספירת העומר), לאחר שתיקן את מידת החסד עד תומה".