יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

שמואל הנביא

שמואל הנביא, היה מנהיג של עם ישראל בסוף זמן השופטים, בתקופה שבין פטירתו של עלי הכהן להמלכתם של שאול המלך ודוד המלך. והיה בן 52 שנה בלבד במותו

חיים סיגל, כ"ט באייר תש"ע - 13/05/2010 06:04
שמואל הנביא נולד להוריו אלקנה וחנה, לאחר שנים רבות שבהם חנה אמו הייתה עקרה. חנה שהייתה עקרה במשך תקופה ארוכה הגיעה אל עלי הכהן, אשר היה הכהן במקדש 'שילה', ומבקשת ממנו שיתפלל להקב"ה שיהיו לה ילדים, וחנה נודרת נדר ואומרת: "ה' צְבָקוֹת אִם-רָאֹה תִרְאֶה בָּעֳנִי אֲמָתֶךָ וּזְכַרְתַּנִי וְלֹא-תִשְׁכַּח אֶת-אֲמָתֶךָ, וְנָתַתָּה לַאֲמָתְךָ, זֶרַע אֲנָשִׁים--וּנְתַתִּיו לַה' כָּל-יְמֵי חַיָּיו, וּמוֹרָה לֹא-יַעֲלֶה עַל-רֹאשׁוֹ" (שמואל א' יא'), הקב"ה שמע לתפילת חנה ולאחר זמן נולד לה בן, היא קוראת את שמו 'שמואל' משום "כי מהשם שאלתיו".

לאחר ששמואל גדל, הביאה אותו חנה אמו, אל מקדש שילה, אל עלי הכהן. וחנה אומרת: "אֶל-הַנַּעַר הַזֶּה, הִתְפַּלָּלְתִּי; וַיִּתֵּן ה' לִי אֶת-שְׁאֵלָתִי, אֲשֶׁר שָׁאַלְתִּי מֵעִמּוֹ. וְגַם אָנֹכִי, הִשְׁאִלְתִּהוּ לַה', כָּל-הַיָּמִים אֲשֶׁר הָיָה, הוּא שָׁאוּל לַה'" (שמואל א' כז'). שמואל נשאר ב'שילה' עם עלי הכהן.

שמואל הנביא מיוחס  בספר דברי הימים למשפחת קהת הלווים והיה בן אחר בן לקורח.

מסופר בספר 'שמואל' שעלי הכהן הזדקן, ומשפחתו לא הלכה בדרך הישרה, באחד הימים שכב שמואל במשכן 'שילה', והקב"ה קרא לו שמואל - שמואל, שמואל חשב כי עלי הכהן קורא לו, ולכן קם ממקום משכבו והלך לעלי הכהן ואמר לו הנני, עלי הכהן אמר לו כי לא קרא לו, כך חזר הדבר על עצמו שלוש פעמים, בפעם השלישית הבין עלי הכהן כי הקב"ה קורא לשמואל, ושמואל לא הבין כי הקב"ה הוא זה שקורא לו מכיוון שלא התנבא אף פעם, אמר עלי הכהן לשמואל, כי בפעם הבאה שישמע קול קורא בשמו שישאר על מקומו ויאמר הנני.

הקב"ה התגלה  לשמואל בפעם הרביעית, ואמר לו שמואל – שמואל, שמואל ענה הנני, ואז הקב"ה התחיל להתנבא לשמואל ואמר לו שילך ויגיד לעלי הכהן על העונש המגיע למשפחתו, בגלל שלא הלכו בדרך הישרה, שמואל סיפר לעלי את דברי הקב"ה ומאז הוחל לקרוא לו 'שמואל הנביא'.

הפסוק מתאר שנבואתו  של שמואל גרמה לכך: "וַיֵּדַע, כָּל-יִשְׂרָאֵל, מִדָּן, וְעַד-בְּאֵר שָׁבַע:  כִּי נֶאֱמָן שְׁמוּאֵל, לְנָבִיא לה'" (שמואל ג' כ').

שמואל הנביא מצווה על בני ישראל לצאת למלחמה בפלישתים, שמואל דורש מהעם כי עליהם לחזור בתשובה ולעזוב את העבודה זרה שבביתם, בכדי שיוכלו לנצח את פלישתים, העם שומע לשמואל הנביא וחוזרים בתשובה, ואכן בנ"י מנצחים במלחמה, לאחר הנצחון כתוב בפסוק: "וַיִּשְׁפֹּט שְׁמוּאֵל אֶת-יִשְׂרָאֵל, כֹּל יְמֵי חַיָּיו. וְהָלַךְ, מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה, וְסָבַב בֵּית-אֵל, וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה; וְשָׁפַט, אֶת-יִשְׂרָאֵל--אֵת כָּל-הַמְּקוֹמוֹת, הָאֵלֶּה" (שמואל ז' טז').

לאחר מות  עלי הכהן ומות משפחתו של עלי הכהן, נהיה שמואל הנביא למנהיג של כלל  ישראל, מנהיגותו של שמואל התאפיינה בכך  שהיה 'שופר' להעביר את דבריו של הקב"ה אל העם, כמו שהנהיג משה רבינו את כלל ישראל, דוד המלך בספר תהילים אף משוה את שמואל למשה ואהרון, שכתוב: "משה ואהרון בכהניו ושמואל בקוראי שמו" (תהילים צט' ו') ולמדו חז"ל ששקול שמואל כמשה ואהרון.

לאחר חורבן המשכן  ב'שילה' מקים שמואל הנביא משכן חדש לה' בעיר 'נוב', יש המסברים כי יש הקבלה (-דמיון) בין בית ראשון לבית שני, ובין משכן 'שילה' למשכן 'נוב', שבשניהם כאשר הראשון נחרב הוקם השני, אבל, שרתה פחות קדושה וזה בגלל מצב הרוחני של הדור.

דבר מיוחד נוסף רואים במנהיגותו של שמואל הנביא, שהיה סובב בין כל הערים שבהם עם ישראל התגורר, בכדי שכלל ישראל לא יצטרכו לבוא ל'נוב' לשאול שאלות את הנביא, אלא, שמואל הנביא הגיע אל העם.

עם ישראל ביקש משמואל הנביא שימנה מלך שימלוך על עליהם ככל הגויים, שמואל הנביא כעס על הרעיון, בגלל שעצם הרעיון היה - להיות ככל העמים, ולכן לא רצה למנות מלך, אבל הקב"ה אמר לו למנות לכלל ישראל מלך, שמואל הנביא בחר למלך ב'שאול בן קיש', ומשך אותו בשמן בכדי שיהיה מלך על ישראל, ומבואר בפסוק כי הקב"ה הפך את ליבו של שאול ואז "ותצלח עליו רוח ה'"(שמואל י' ה').

בני עמון יצאו למלחמה בעם ישראל ושמואל הנביא ציוה את שאול המלך ללכת להלחם בהם, שאול יוצא למלחמה כנגד בני עמון ומנצח אותם, לאחר מכן יוצאים הפלישתים למלחמה כנגד עם ישראל, שאול המלך יצא למלחמה נגדם בלי רשותו של שמואל הנביא, עקב כך, החלה לרדת מלכותו של שאול, ושמואל אומר לו: "וְעַתָּה, מַמְלַכְתְּךָ לֹא-תָקוּם: בִּקֵּשׁ ה' לוֹ אִישׁ כִּלְבָבוֹ, וַיְצַוֵּהוּ ה' לְנָגִיד עַל-עַמּוֹ כִּי לֹא שָׁמַרְתָּ, אֵת אֲשֶׁר-צִוְּךָ ה'" (שמואל י"ג יד').

שמואל הנביא דורש משאול לצאת להלחם בעמלק, וכך הוא אומר לו: "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל, אֶל-שָׁאוּל, אֹתִי שָׁלַח ה' לִמְשָׁחֳךָ לְמֶלֶךְ, עַל-עַמּוֹ עַל-יִשְׂרָאֵל; וְעַתָּה שְׁמַע, לְקוֹל דִּבְרֵי ה'...עַתָּה לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת-עֲמָלֵק, וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת-כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ, וְלֹא תַחְמֹל, עָלָיו; וְהֵמַתָּה מֵאִישׁ עַד-אִשָּׁה, מֵעֹלֵל וְעַד-יוֹנֵק, מִשּׁוֹר וְעַד-שֶׂה, מִגָּמָל וְעַד-חֲמוֹר" (שמואל ט"ו ד'), שאול המלך יצא למלחמה כנגד עמלק, אבל לא שמע לציווי של שמואל הנביא, ושאול חמל על חלק מעמלק, כאשר שמע שמואל הנביא ששאול חמל על חלק מעמלק, ניתק את הקשר עם שאול וחיפש מלך אחר במקומו, "וַיֵּלֶךְ שְׁמוּאֵל, הָרָמָתָה; וְשָׁאוּל עָלָה אֶל-בֵּיתוֹ, גִּבְעַת שָׁאוּל. וְלֹא-יָסַף שְׁמוּאֵל לִרְאוֹת אֶת-שָׁאוּל, עַד-יוֹם מוֹתוֹ, כִּי-הִתְאַבֵּל שְׁמוּאֵל, אֶל-שָׁאוּל; וַה' נִחָם, כִּי-הִמְלִיךְ אֶת-שָׁאוּל עַל-יִשְׂרָאֵל"(שמואל ט"ו לד' לה').

שמואל הנביא מחפש מלך חדש לכלל ישראל, ובוחר ב'דוד בן ישי' מבית לחם, ומושך אותו למלך על ישראל, אפי' שעדיין לא נגמרה מלכותו של שאול. דוד המלך עשה כמצוות שמואל הנביא, ונלחם נגד כל האויבים של ישראל וניצח אותם.

לפני סיום כהונת  שאול כמלך, נפטר שמואל הנביא בתאריך כח' אייר, כך ע"פ המסורת, אולם בספר 'מגילת תענית' מצויין כי יום פטירתו הוא כט' אייר, ובגלל ספק זה נהגו אנשי ירושלים לציין את יום פטירתו גם בכח' אייר וגם בכט' אייר.

קבר שמואל הנביא [צלם]


שמואל הנביא היה במותו בן 52 בלבד. ע"פ הפסוק מקום קבורתו מכונה רמה שכתוב בפסוק: "ויָּמָת שְׁמוּאֵל וַיִּקָּבְצוּ כָל-יִשְׂרָאֵל וַיִּסְפְּדוּ-לוֹ, וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּבֵיתוֹ בָּרָמָה" (שמואל כ"ה א'). ע"פ המסורת מקום קבורתו מזוהה היום בפסגת הר שמואל, בגובה של 885 מטר מעל פני הים, בו קיים אתר ערבי בשם א-נבי סמואל. המבנה על ההר היה מנזר, כנסיה ומסגד. המצבה מעל קברו מצויה במרתף הבניין ובו גם חדר תפילה המיועד ליהודים, ב - 500 שנה האחרונות הפך המקום לאתר עלייה לרגל של יהודים מכל התפוצות, שבאו להתפלל על קברו של שמואל הנביא, ההר נכבש ע"י גדוד 106 של חטיבת הראל, במלחמת ששת הימים.

בספר 'תבואות הארץ' מביא בשם רבי חיים ויטאל, ממקובלי צפת ותלמיד האריז"ל, כי מה שאמרו שברמה קבר שמואל הוא טעות. ומביא בספרו מספר שמואל א' את ציון מקום קבורתו: "וַיָּמָת שְׁמוּאֵל וַיִּקָּבְצוּ כָל יִשְׂרָאֵל וַיִּסְפְּדוּ-לוֹ, וַיִּקְבְּרֻהוּ בְּבֵיתוֹ בָּרָמָה.(שמואל כ"ה א'). לדעתו, "ביתו ברמה" שכתוב בפסוק הוא "רמתיים צופים בהר אפרים" ששם מצויין שחיו אלקנה וחנה הוריו של שמואל. ולכן צ"ל שמקום ציון קברו הוא בנחלת שבט בנימין. ולדעת רבי חיים ויטאל, אתר הקבר הנוכחי הוא 'מצפה' המקראית, ובמקום זה ביקשו עם ישראל משמואל הנביא למנות להם מלך.

גלריית תמונות מהעלייה לציון שמואל הנביא ביום ההילולא תשס"ט

גלריית תמונות מההדלקה על ציון שמואל הנביא תש"ע

גלריית תמונות מהעליה לציון שמואל הנביא תש"ע