יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

יהושע בן נון

יהושע בן נון משמשו ותלמידו של משה רבינו, הלך בדרכי רבו, וכל המעשים שעשה בין קטן ובין גדול עשה כפי שעשה משה רבו, כפי הנראה לכל אורכו של ספר יהושע

חיים סיגל כ"ו בניסן תש"ע - 10/04/2010 20:30

יהושע בן נון היה  תלמידו של משה רבינו, והוא נבחר להנהיג את כלל ישראל לאחר פטירתו של משה רבינו. הוא הנהיג את עם ישראל בזמן המעבר בנהר הירדן, וכן בכיבוש ארץ כנען. לאחר הכיבוש חילק יהושע את הארץ ע"פ נחלות שבטי ישראל.

יהושע בן נון נולד במצרים, בלידתו נקרא 'הושע', כאשר יצא לתור את ארץ כנען עם המרגלים, שינה משה רבינו את שמו מהושע ליהושע כסגולה וברכה שה' יושיעו מעצת המרגלים, כפי שאכן היה. יהושע משתייך לשבט אפרים, ונכדו של נשיא השבט אלישמע בן עמיהוד, יהושע היה בצאתו ממצרים בן 42.

בפרשת מלחמת עמלק הכתובה בספר שמות, מוזכר יהושע בפעם הראשונה בתורה, שם הוא מתואר כמי שצווה על ידי משה לארגן אנשי מלחמה, בכדי לצאת למלחמה כנגד עמלק‏‏ - ‏"וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל יְהוֹשֻׁעַ: בְּחַר לָנוּ אֲנָשִׁים, וְצֵא הִלָּחֵם בַּעֲמָלֵק, מָחָר אָנֹכִי נִצָּב עַל רֹאשׁ הַגִּבְעָה, וּמַטֵּה הָאֱלֹקים בְּיָדִי" (ספר שמות יז' ט'). בהמשך מתואר כי יהושע מילא בקפדנות את דבריו של משה, והצליח לנצח את עמלק, כמו שכתוב: "וַיַּחֲלשׁ יְהוֹשֻׁעַ אֶת עֲמָלֵק וְאֶת עַמּוֹ לְפִי חָרֶב".

בקשתו של משה רבינו מיהושע לבחירת אנשים למלחמה, באה ליהושע בהפתעה: "אמר יהושע כמה גדולים יש כאן בדור הזה, ולא ציוה משה אלא לי" (פסיקתא דרב כהנא), ובאמת מבארים שבחירתו של יהושע לא היתה בזכות עצמו אלא בזכות מוצאו - שבט יוסף שהיה מבני בניה של רחל, והסיבה לכך שנבחר מפני שאין עשו נופל אלא ביד יוסף.

בסמיכות לתיאור מעלתו הגדולה של משה, מתואר יהושע כעוזרו הנאמן והמסור של משה, ואע"פ שהצליח יהושע במלחמתו כנגד עמלק אין הוא מחזיק טובה לעצמו אלא שב לתפקידו הקודם - תפקיד המשרת, כנאמר "וּמְשָׁרֲתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן נַעַר לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל" (שמות לג' י'). "ומה שירות היה משרתו? היה נוטל את הדלי ואת הבלנרים (בגדים) ומוליכן לפניו לבית המרחץ, והיה מעריב ומשכים לבית הועד (של משה) והיה מסדר את הספסלים, והוא פורס את המחצלאות" (במד"ר כא' יד').

יהושע בן נון היה האיש היחידי אשר ליוה את משה רבינו עד להר סיני, ולאחר קבלת הלוחות שב עם משה אל המחנה, ובעת ששב משה מההר החלו עם ישראל לעבוד לעגל. יהושע אומר למשה, כי הוא שומע קולות מלחמה במחנה כמו שכתוב: "וַיִּשְׁמַע יְהוֹשֻׁעַ אֶת-קוֹל הָעָם, בְּרֵעֹה; וַיֹּאמֶר, אֶל-מֹשֶׁה, קוֹל מִלְחָמָה, בַּמַּחֲנֶה" (שמות לב' יז'). ומשה עונה ליהושע שאין זה קולות מלחמה, מכיון שאין במחנה קולות צהלה של מנצחים או קולות עצבות של מפסידים, אלא, קולות חרופים כלפי שמיא, כמו שכתוב: "וַיֹּאמֶר, אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה, וְאֵין קוֹל, עֲנוֹת חֲלוּשָׁה; קוֹל עַנּוֹת, אָנֹכִי שֹׁמֵעַ"(שמות לב' יח').

בעת השראת הנבואה על שבעים מזקני ישראל, אנו מוצאים את יהושע המגלה למשה כי אלדד ומידד מתנבאים במחנה, ולכן יש לכולאם (מלשון כלא),עונה לו משה: "וכי מקנא אתה לי"?, רואים ג"כ כאן את יחסו המכבד של יהושע למשה כרב, שדואג לכבוד רבו.

לפני כניסתם הראשונה של בני ישראל לארץ ישראל, מבקשים בני ישראל ממשה רבינו לשלוח מרגלים לתור את הארץ, בכדי לדעת את טיבה. משה רבינו בוחר את יהושע להיות אחד משנים עשר המרגלים, וכידוע הוציאו המרגלים את דיבתם על הארץ, ובניגוד למרגלים, יהושע וכלב בן יפונה טענו כי הארץ טובה מאוד וניתנת לכיבוש (במדבר יג' יד').

מיכאלי
מבנה הקבר המיוחס ליהושע בן נון בכפר הערבי כפל חרת'
[צלם]

לאחר חטא המרגלים  נמסר למשה רבינו מהקב"ה, כי יהושע הוא האדם המיועד להנחיל לבני ישראל את ארץ ישראל, ולכן הוא צריך לחזק ולגדל אותו לקראת התפקיד, כמו שנאמר: "יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן הָעֹמֵד לְפָנֶיךָ, הוּא יָבֹא שָׁמָּה, אֹתוֹ חַזֵּק, כִּי הוּא יַנְחִלֶנָּה אֶת יִשְׂרָאֵל." (דברים א' לח'), ואכן משה מגדל ומחזק את יהושע כמו שנאמר: "וַיְצַו אֶת יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן וַיֹּאמֶר חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לָהֶם וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִמָּךְ" (דברים לא' כג').

יהושע מתואר על ידי  הקב"ה, כ"אִישׁ אֲשֶׁר רוּחַ  בּוֹ" ומפרש רש"י איש שיכול  להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד (במדבר  כז' יח').

משה רבינו בסוף ימיו סומך את יהושע למנהיג על עם ישראל, ועושה זאת לעיני כל ישראל כמו שכתוב: "וַיִּקְרָא משֶׁה לִיהוֹשֻׁעַ וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל יִשְׂרָאֵל: חֲזַק וֶאֱמָץ כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם" (דברים לא' ז').

מתארת לנו התורה שיהושע מלא ב"רוח חכמה", בשל סמיכת ידיו של משה עליו, כמו שכתוב: "וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן מָלֵא רוּחַ חָכְמָה כִּי סָמַךְ מֹשֶׁה אֶת יָדָיו עָלָיו וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (דברים לד' ט') סמיכת ידיו של משה רבינו, מקנה לו סמכותיות רבה בקרב העם שמציית לו בשל כך.

בתלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא (טו' ע"א) נאמר: "אמר מר, יהושע כתב ספרו ושמונה פסוקים שבתורה, תניא כמאן דאמר, שמונה פסוקים שבתורה יהושע כתבן דתני' (דברים לד') וימת שם משה עבד ה' אפשר משה מת וכתב וימת שם משה? אלא עד כאן כתב משה מכאן ואילך כתב יהושע דברי ר"י". נראה מגמ' זו שמייחסים את כתיבת הפסוקים האחרונים בספר דברים, וכן את כתיבת ספר יהושע, ליהושע בן נון.

ספר יהושע מתאר את יהושע כממשיך דרכו של משה, אשר כל פועליו ומעשיו כפי שעשה רבו משה, יהושע מתגלה כמנהיג וכאיש מלחמה נחוש ואמיץ, אשר דואג לרוחניותו של העם, וכן לכל צרכיו, יהושע כבש את כל ארץ כנען, ולאחר מכן חילקה לשבטים.

ע"פ המדרש (ספרי זוטא) נישא יהושע לרחב מיריחו, אשר החביאה את שני המרגלים אשר שלח יהושע ליריחו. רחב מספרת להם שתושבי המקום מפחדים מעם ישראל מכיוון שהם שמעו על הניסים שהקב"ה עושה לעם ישראל, ובתמורה לכך שהיא החביאה אותם מבקשת רחב מהמרגלים להשאיר אותה ואת משפחתה בחיים. המרגלים מתנים זאת בשלושה תנאים: הראשון, שהיא לא תפרסם את זה שהיא החביאה אותם. השני, שהיא ובני משפחתה יישהו בבית בזמן הכיבוש. והשלישי, היא תסמן את ביתה בחוט שני. לאחר מכן רחב עוזרת למרגלים לברוח.

לאחר כיבוש ארץ  ישראל, ולאחר ששנים וחצי שבטים נשארו בעבר הירדן, חילק יהושע לתשעה וחצי השבטים הנותרים את הארץ, כפי מה שלמד ממשה רבינו: "לרב תרבה נחלתו ולמעט תמעיט נחלתו", יהושע חילק את הארץ ע"פ גורל כפי שעשה זאת משה רבינו.

יהושע היה בן 110 שנה במותו, יום פטירתו לפי המסורת הוא בכ"ו בניסן שנת ב'תקי"ז. מקום קבורתו של יהושע בו נון הוא ב'תמנת סרח' שבהר אפרים כמו שכתוב בספר יהושע "וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ בִּגְבוּל נַחֲלָתוֹ, בְּתִמְנַת-סֶרַח אֲשֶׁר בְּהַר-אֶפְרָיִם, מִצְּפוֹן, לְהַר-גָּעַשׁ" (יהושע כד' ל'). מבנה הקבר המיוחס ליהושע בן נון נמצא במרכז הכפר הערבי 'כפל חרת' אשר בשומרון.