יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

שושלת רחמסטריבקה

שושלת הקודש של חצר רחמסטריבקה התאפיינה באנשים אשר כגודל אישיותם ומעלת צדקותם כך גדולה הייתה צניעותם ופשטות הליכותם

דוד סופר, ד' בניסן תש"ע - 19/03/2010 06:00
הראשון לשושלת רחמסטריבקה היה רבי יוחנן טברסקי, אשר נולד לאביו רבי מרדכי מטשרנוביל בשנת תקע"ו והיה חתנו של רבי פנחס מקולק. על אף שהיה זקן האדמו"רים בדורו, והכל קיבלו את סמכותו הרוחנית, כמעט ואין נתונים ביוגרפים אודותיו. אביו רבי מרדכי העיד עליו שנשמתו היא נשמת רבי יוחנן בן זכאי, והוא עצמו הסביר זאת בענוותנותו הרבה ש"אבי בוודאי שהיה זכאי ושמי הוא יוחנן וממילא אני יוחנן בן זכאי...". 

רבי יוחנן הרגיש בסמכותו הגדולה, ובמכתב לאחד שהשיג את גבול רעהו הוא כותב בתקיפות רבה "דע, כשאני נולדתי, כבר לא היה אבי בעולם" - דהיינו שהוא היה כולו כבר שמיימי - "ועל כן בכוחי לשרוף את העולם למי שאינו שומע בקולי". אף על פי כן הוא נהג בענווה ובצניעות בלתי רגילה. לפני שהתפלל נהג לבדוק האם ממתינים לו חסידים, כדי שלא יצטרכו להתעכב בגלל תפילתו הארוכה. 

נדיבות ליבו הייתה למופת. המעיט לומר דברי תורה ולמעט לבני חסידותו כמעט שלא אמר שום דברי תורה. רבי יוחנן נפטר בד' בניסן שנת תרנ"ה והוא כבן שבעים ותשע. אחד מבניו היה רבי מרדכי שנולד בשנת ת"ר. עוד בחיי אביו רבי יוחנן נקהלו אליו חסידים רבים, ולאחר פטירת אבין בשנת תרנ"ה, בהיותו בגיל חמישים וחמש, היה לממלא מקום אביו באדמו"רות. 

בשנת תרס"ו, בהיותו בגיל שישים ושש, עלה רבי מרדכי לארץ ישראל והתיישב בירושלים עיר הקודש. למעשה, הוא היה הראשון משושלת קודש זו שעלה לארץ ישראל. רבי מרדכי היה נכבד על בני ירושלים וכולם - הרבנים והמון העם - העריצוהו וכיבדוהו במאוד. הוא חי בתעניות וסיגופים, כל מאכלו בצמצום גדול, ופניו היו מאירות תמיד. 

רבי מרדכי היה בעל אומן גדול והיה בקי במלאכת החריטה והגילופים. הוא חרט יצירות קודש על זהב כסף ונחושת. הוא התפרסם בפיקחותו הרבה וסוחרים רבים התייעצו עמו בענייני מסחרם. בלכתו לכותל המערבי בחול המועד פסח שנת תר"פ הוא הותקף על ידי פורעים ערבים אשר פצעוהו אנושות, לאחר זמן מה נסתלק מפציעה זו לבית עולמו והוא בגיל שמונים שנה. 

עוד בן היה לרבי יוחנן מייסד השושלת ושמו היה רבי מנחם נחום אשר אודותיו לא ידועים פרטים רבים. בנו של רבי מנחם נחום היה רבי דוד טברסקי שנולד בשנת תרל"ב. הוא היה חתנו של רבי אברהם יהושע העשיל טברסקי מסקווירא. רבי דוד הצטיין בלמדנותו הגדולה וכשהיה בניקולייב השמיע שיעורי תורה בהלכה ורבים באו לשמעו. 

רבי מנחם נחום נפטר בי"ג תמוז שנת תשי"א והוא כבן שבעים ותשע. בנו היה רבי יוחנן טברסקי שנולד בשנת תרס"ד ועם נישואיו היה לחתנו של רבי נחמן יוסף וילהלם מירושלים. הוא התחנך בבית אביו והמשיך בלימוד התורה גם בתקופת השלטון הקומוניסטי. הוא נתפס על ידי כנופיית רוצחים שפעלו בתחילת השלטון הקומוניסטי ועמדו להוציאו להורג בתליה, אלא שניצל באורח פלא. 

בשנת תרפ"ו הצליחה המשפחה - הסב רבי מנחם נחום, האב רבי דוד ובנו רבי יוחנן - לעלות לארץ ישראל ולהקים בה מחדש את השושלת. רבי יוחנן היה מראשוני התלמידים בישיבת "שפת אמת" של חסידות גור בירושלים. רבי יוחנן הצליח להאדיר את חסידות רחמסטריבקה עד שזו הייתה לאחת החסידויות החשובות בירושלים. הוא ייסד את ישיבת "מאור עינים" על שם ספרו של מייסד השושלת - רבי נחום מטשרנוביל, שהתפתחה והתרחבה. הוא טיפל בתלמידי הישיבה באופן אישי, והכיר כל אחד מהם על בעיותיו וצרכיו. 

רבי יוחנן נהג להרבות בתפילות ליד שריד בית מקדשנו. הנהגתו האדמו"רית הצטיינה בפשטותה ובקירוב הלבבות. הוא נפטר ביום כ' לחודש כסלו שנת תשמ"ב והוא כבן שבעים ושמונה. בהלוויתו השתתפו המונים והוא נקבר בהר הזיתים. בנו רבי ישראל מרדכי הוכתר למלא את מקומו האדמו"ר מרחמסטריבקה בירושלים, ובנו רבי חי יצחק האדמו"ר מרחמסטריבקה בניו יורק. האחווה אשר שררה בין האחים תמיוחדת. בזמן עריכת השולחן בליל שבת [טיש] יושבים היו שני האחים זה לצד זה, ועל ישיבתם בירושלים כתוב היה "בנשיאות האדמו"רים שליט"א".