יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל

הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל היה מגדולי הפוסקים של הדור האחרון. הוא כיהן כראש ישיבה בישיבת 'קול תורה' המעטירה, והיה מפורסם כפוסק הלכה משכמו ומעלה המקובל על כל שכבות הציבור שומר התורה והמצוות בעולם כולו

ב. ולך כ' באדר תש"ע - 06/03/2010 18:30
   
הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך נולד בשנת תר"ע, לאביו הגאון רבי חיים לייב אויערבך, ראש ישיבת שער השמים,  מחשובי רבני ומקובלי ירושלים של מעלה. כבר בשנות ילדותו המוקדמות ניכרו בו כישרונות מדהימים, זיכרון נדיר והבנה מיוחדת. רבי שלמה זלמן, על אף כשרונו המדהים, שקד על תלמודו בהתמדה מופלאה וכבר בשנות נעוריו התפרסם בירושלים כעילוי עצום. מצעירותו השקיע רבי שלמה זלמן את כל כוחותיו בלימוד הוראה ופסיקה ובשנת תרצ"ה, בהיותו בן עשרים וחמש בלבד, הוציא לאור את ספרו "מאורי האש" על עניני חשמל בשבת. בהמשך עסק גם בהלכות התלויות בארץ ולקראת שנת השמיטה - שנת ה'תש"ה פירסם את ספרו "מעדני ארץ" על הלכות שביעית.

בשנת תש"ט, כשנפטר ראש ישיבת קול תורה הגאון רבי יחיאל מיכל שלזינגר זצ"ל, נקרא הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך לבוא ולכהן כראש הישיבה. תלמידים רבים העמיד רבי שלמה זלמן בישיבה המפוארת, רבים מביניהם חיים עמנו כיום ובפיהם סיפורים נפלאים על רבם שהיה ואיננו. ישנם סיפורים מדהימים על גאונותו, על שקידתו בתורה, על למדנותו ועל מידותיו המופלאות, סבלנותו, שמחת החיים שפיעמה בו תמיד, ענוותנותו וחביבותו לכל אחד מישראל.

  []

שמו של רבי שלמה זלמן הלך והתפרסם עם השנים כפוסק אדיר, ומכל קצוות הארץ עלו ובאו לשאול אותו בהלכה ולקבל ממנו עצה ותושיה. גאונותו של רבי שלמה זלמן לא חיפתה על חביבותו המיוחדת לכל אדם ולכל יהודי באשר הוא. כל אדם יכל לדפוק על דלתו או להתקשר אליו, וכולם קבלו תשובות ברורות גם על השאלות הפשוטות ביותר.

מפורסמת ומיוחדת היתה ענוותנותו של רבי שלמה זלמן אויערבך. כואב היה, במוחש, על תארים שהוצמדו לשמו בפרסומים ובמאמרים. ידוע ומפורסם היה מקרה בו שלח בידי אחיינו בן-אחותו, הרב אברהם יוסף לייזרזון מראשי החינוך העצמאי, מכתב ברכה לועידה השנתית של אגודת ישראל שהתקיימה באמריקה. כשחזר האחיין מאותה ועידה ונכנס לביתו של דודו, רבי שלמה זלמן, הציג בפניו הרב כתבת סקירה על הועידה שהתפרסמה בעיתון המודיע ובה נכתבו מילים אלו: "...ברכת פוסק הדור הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך הוקראה על ידי הרב א.י. לייזרזון..."

הרב התפלא על הנכתב ושאל את אחיינו על כך. הרב ליזרזון נאלם דום לרגע, אך הודה שאלו היו המילים שאמר. רבי שלמה זלמן האדים ושאל בכאב בולט: "מה הריעותי לך, שאתה עומד ומבזה אותי בפני אלפי יהודים?!" הסביר הרב ליזרזון לרבי שלמה זלמן שכך מקובל בציבור. רבי שלמה זלמן הסכים, אך אמר שלא ציפה שכך יעשה לו על ידי אחד מבני המשפחה. "כיוון שכך", המשיך ואמר, "יותר לא תקבל ממני מכתב לועידה!" וכך הווה. בתוך אותה שנה עלה הגאון רבי שלמה זלמן, גדול הדור, למרומים. ולשנה האחרת, במקום לברך בשמו את באי הועידה, סיפר הרב לייזרזון את סיפורו ועין לא נשארה יבשה.

רבי שלמה זלמן נהג בחביבות מיוחדת כלפי כל אדם, מכל ציבור שהוא. אך כאשר נגע הענין לדברים עקרוניים, לא נמנע מלתקוף ולהוכיח את הטועים. 

לומדים בבית המדרש  

אכן, מגדולי הפוסקים שבדור הקודם, היה הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך זצ"ל. אך על מצבתו הרשה הרב לכתוב רק את המילים הקטנות, אך הממצות את שאיפתו ומשוש חייו: "העמיד תלמידים בישיבת קול תורה והרביץ מעודו תורה לרבים".