יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

ה"אוהב ישראל" מאפטא

ביום ה' בניסן נפטר האדמו"ר רבי אברהם יהושע העשיל מאפטא, ר' אברהם יהושע היה מפורסם בכינוי ה"אוהב ישראל" בו הוא כונה בזכות אהבתו הרבה לכל יהודי.

מוטי מרינגר ה' בניסן תשס"ט - 30/03/2009 05:00
האדמו"ר ר' אברהם יהושע העשיל מאפטא זצ"ל המפורסם בכינוי ה"אוהב ישראל" נולד בשנת תקט"ו לאביו ר' שמואל שכיהן כרב בעיר חדש, ר' אברהם יהושע היה נצר למשפחת רבנים ידועה, סבו היה הרב'ה ר' העשיל (רבו של הש"ך) והוא היה מיוחס אף למהר"ם מלובלין ולמהר"ם מפדובא, חמיו היה ר' יעקב מטורטשין.

בצעירותו כיהן ה"אוהב ישראל" כרב ואב"ד בעיירה קולבסוב, בהיותו בקולבסוב נסע ר' אברהם יהושע אל המגיד ממזריטש ולאחר מכן בהשפעת ר' משה ליב מסאסוב ור' לוי יצחק מברדיטשוב נסע ר' אברהם יהושע לליז'ענסק שם הסתופף בצילו של רבי אלימלך. מספרים שלפני שהתפרסם שמו של ה"אוהב ישראל" נשאל ר' אלימלך על ידי אחד מתלמידיו אודות אותו אברך בעל הדרת פנים השוהה בחצרו, ענה ר' אלימלך ואמר האיש הזה כשמו כן הוא, שמו אברהם וכאברהם אבינו מדת החסד שבו, הוא נקרא גם יהושע וכיהושע בן נון תוארו כנשיא ומלך והוא נקרא אף העשיל והוא חריף ובקי כסבו הרב'ה ר' העשיל.

בשנת תק"ס לערך עבר ה"אוהב ישראל" לכהן כרב בעיר אפטא שבפולין, באפטא החל ה"אוהב ישראל לנהוג כאדמו"ר ואלפי חסידים הסתופפו בצילו, בשנת תקס"ח עזב ה"אוהב ישראל את אפטא ועבר לכהן כרב ואב"ד בעיר יאסי שברומניה בעת עזיבתו את אפטא הבטיח ה"אוהב ישראל לאנשי העיר כי שמו ייזכר תמיד על שם עירם כ"רבי מאפטא", בעיר יאסי לא מצא ה"אוהב ישראל" מנוח, רבים מתושבי העיר התנגדו לדרך עבודתו, לאחר תקופה עקר מהמקום ועבר לערש החסידות מעז'יבוז', במעז'יבוז' פרש ה"אוהב ישראל" מתפקידי הרבנות והשקיע עצמו בעבודת ד'.

משנת תקע"ה נחשב ה"אוהב ישראל" כ"זקן האדמו"רים", מתלמידיו היו גדולי עולם ביניהם השר שלום מבעלזא, ו"הסבא קדישא" ר' יששכר בער מרדושיץ.

ה"אוהב ישראל" כשמו כן הוא, היה מפורסם באהבת ישראל שבו ובדאגתו לכל יהודי ויהודי, פעם בערב שבת קודש בעת שהיה ה"אוהב ישראל" לבוש בבגדי השבת ואמר את שיר השירים בבית המדרש בדביקות והתלהבות נפתחה דלת בית המדרש ויהודי מגושם לבוש בבגדים מזוהמים נודפים ריח של זבל פרות נכנס לבית המדרש, הוא פנה ל"אוהב ישראל" ואמר 'רבי הפרה שלי עומדת ללדת ואני פוחד שתמות', הפסיק ה"אוהב ישראל את אמירת שיר השירים ויעץ לכפרי מה עליו לעשות, לאחר שסיים חזר ה"אוהב ישראל" לומר את שיר השירים, לאחר סעודת שבת שאלו החסידים את ה"אוהב ישראל" כיצד זה הפסיק מדבקותו באמצע שיר השירים כדי לעסוק בעניין כה גס כפרה, ענה ה"אוהב ישראל" ואמר 'כאשר אתם שמעתם את הכפרי שמעתם אותו אומר פרה, פרה, ואילו אני שמעתי אותו זועק רבה, רבה, אני צריך עזרה'. החסידים מספרים כי לפני פטירתו פנה ה"אוהב ישראל" לקב"ה ואמר "רבש"ע ידעתי בי כי אין לי שום מצווה וזכות אשר על ידי זה תכניסני אחר פטירתי לגן עדן בין הצדיקים, אולם אם תרצה להכניס אותי לגיהינום בין הרשעים, רבש"ע הלא אתה יודע כי שנאתי אנשים שעברו על רצונך בתכלית השנאה ואיך אוכל להיות ביניהם, על כן אבקשך שתוציא את כל רשעי ישראל מגיהינום למען תוכל להכניסני שמה".

בית הקברות היהודי במז'יבוז' אוהלי צדיקים

ה"אוהב ישראל" נתבקש לישיבה של מעלה ביום ה' בניסן שנת תקפ"ה, לפני פטירתו הוא אמר "מדוע בן ישי לא בא, הרב מברדיטשוב אמר לפני פטירתו שכאשר יגיע לשם לא ינוח ולא ישקוט וירעיש עולמות עד שמשיח יבוא, אולם כאשר הגיע לשם השתעשעו עמו והראו לו היכלות ומדרגות עד ששכח, אך אני לא אשכח!"

ה"אוהב ישראל" נטמן במז'יבוז' באוהלו של הבעל שם טוב הקדוש, על מצבתו נכתב "פ"נ הרב אדמו"ר אוהב ישראל מ"ה אברהם יהושע העשיל מק' אפטא בהרב החסיד ועניו שלשלת היוחסין מ' שמואל ז"ל. נפ' ה' ניסן תקפ"ה. לעת זקנותו תקע אהלו של תורה פ"ק מעזבוז ולו דומי' תהילה ובמקום גדולתו שם ענותנותו, אשר יצוה את בניו שלא לכתוב על מצבתו שבחות. תנצב"ה." בבית הקברות בטבריה מצויה אבן לזכרו וחסידים מספרים כי מלאכים העלו את גופתו הטהורה לארץ ישראל וטמנוה בטבריה.

ה"אוהב ישראל" הבטיח כי יחזיק טובה לכל מי שידליק נר לעילוי נשמתו. דברי תורתו ראו אור בספר "אוהב ישראל" ובספר "תורת אמת". הוא הותיר אחריו שני בנים צדיקים הרה"צ רבי יצחק מאיר מזינקוב, והרה"צ רבי יוסף משה ממעזיבוז'.
  1. 1. מאמר יפה וממצה [לל"ת]
    מישהו 30/03/2009 17:10