יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

רבי אליעזר פאפו זצ"ל – ה'פלא יועץ'

מגדולי רבני אזור הבלקן היה הגאון רבי אליעזר פאפו זצ"ל - 'הפלא יועץ', בעל ניסים מופלא המשפיע בקדושתו עד ימינו אנו ורבים הפוקדים את קברו זוכים ורואים ישועות בזכותו.

מוטי מרינגר כ' בתשרי תש"ע - 08/10/2009 06:00
הגאון רבי אליעזר פאפו זצ"ל – 'הפלא יועץ' נולד בשנת ה'תקמ"ו בשאראיי (סארייבו) שבבוסניה. אביו של רבי אליעזר היה צדיק וחסיד כפי שמעיד עליו בנו בספרו 'פלא יועץ' בערך 'חולה', 'ברם זכור לטוב עטרת ראשי אבא מרי זלה"ה כי בכל יום מימי חוליו ההוא אמר בקשת 'לך אלי תשוקתי' ושאר וידויים ותחינות של יום הכיפורים, ופלגי מים ירדו עיניו אשרי עין ראתה אלה, וכל מי שיהיה נכנס אצלו היה אומר לו 'ראו סופו של בשר ודם' עין
ראתה ותאשרהו, אשריו ואשרי חלקו...'

הקהילה היהודית בשאראיי הייתה קהילה מלאה בחכמים וסופרים וגדולי ישראל רבים ישבו על כס הרבנות בעיר ביניהם רבי שמואל בן ברוך זצ"ל, רבי צבי אשכנזי זצ"ל – 'החכם צבי' ועוד. מקום תורה זה היווה חממה לחינוכו של רבי אליעזר שצמח לתפארה והיה לאחד מגדולי ישראל. רבותיו של רבי אליעזר היו רבי אליהו חיון זצ"ל ורבי משה דאנון זצ"ל שניהם מתלמידי ישיבתו של רבי חיים מוסאפייה זצ"ל שהיה מגדולי תלמידיו של רבי דוד פארדו זצ"ל.

בהגיעו למצוות נערכה לכבוד האירוע סעודת מצווה במהלכה נשא רבי אליעזר דרשה עמוקה בפלפול וסברה שהותירה את כל תלמידי החכמים שבעיר פעורי פה, לאחר אירוע זה הוכר רבי אליעזר כאחד מגדולי התלמידים וניתנה לו הזכות לישב וללמוד עם הלומדים המבוגרים בעלי הסברא, רבי אליעזר סרב להצעה זו והעדיף להישאר ללמוד יחד עם בני גילו על מנת להרבות בהם את החשק לעמול בתורה בהתמדה.

בשנת ה'תקע"א משהגיע רבי אליעזר לגיל כ"ה שנים הוא החל כותב את חיבורו הראשון 'חודש האביב', בחיבור זה כתב רבי אליעזר את חידושיו על התלמוד הבבלי על דרך הפלפול בחריפות ובסברא.

בשנת ה'תקע"ד הוכתר רבי אליעזר כרבה של הקהילה היהודית בעיר סליסטרא ובתפקיד זה כיהן י"ד שנה עד לפטירתו. בעת כהונתו בסליסטרא באה בעקבותיו ברכה אל העיר ובכל שנות רבנותו לא נפטר יהודי מיהודי העיר בחצי ימיו וכל היהודים חיו עד זקנה ושיבה. מעשה מופלא מסופר אודות רבי אליעזר כי באחת הפעמים כשהוצרך רבי אליעזר לשהות עד לערב שבת בעיר וורנא הוא יצא בערב שבת לדרכו מוורנא לסליסטרא, את הדרך עשה רבי אליעזר בעזרת עגלון שאת שרותיו שכר ובעגלתו נסע. במהלך הדרך ראה רבי אליעזר כי השעה מתאחרת והעגלון וסוסיו נוהגים בעצלתיים כמי שנחה לפניהם הדרך ואין הם ממהרים להגיע לעיר לפני כניסת השבת, חרד רבי אליעזר חרדה גדולה שמא חס ושלום יחלל את השבת או ייאלץ לשבות על אם הדרך ונשא עיניו כלפי שמיא בתפילה אל הקדוש ברוך הוא כי יזכהו לכבד שבת זו כמנהגו בכל שבת ושבת. עוד רבי אליעזר מתפלל והנה נפלה על העגלון המוליך את סוסיו תרדמה עזה והסוסים החלו דוהרים במהירות מסחררת לכיוון העיר סליסטרא, בטרם חלפו דקות אחדות ניצבה העגלה בלב העיר סליסטרא זמן מספיק לפני כניסת שבת קודש. על נס זה ועוד רבים אחרים שאירעו עם רבי אליעזר הוא היה נוהג לערוך סעודת הודיה לקדוש ברוך שהיטיב עמו בחסדיו. תיעוד לניסים אלו נמצא בפנקס הקהילה של קהילת סליסטרא והם מעידים על קדושתו ורום מעלתו של רבי אליעזר.

י"ד שנה כיהן רבי אליעזר כרבה של סליסטרא עד שנאסף אל עמיו בחולו של מועד בחג האסיף בתאריך כ' בתשרי שנת ה'תקפ"ח. לפני הסתלקותו מהעולם אמר רבי אליעזר כי מן השמים גילו לו כי סכנת מגיפה מרחפת על עירו ונתונה בידו הבחירה להקריב את עצמו על מנת לכפר על עירו כמאמר הפסוק 'דודי ירד לגנו... ...לרעות בגנים וללקוט שושנים'. רבי אליעזר בחר להקריב את עצמו בעבור עירו וכך נפל למשכב בחולי הכבד עד שנתחזקה מחלתו והוא נפטר. רבי אליעזר הוסיף ואמר לפני פטירתו כי מי שיטבול במקווה טהרה ואחר כך יעלה על קברו ויתפלל שם לקדוש ברוך הוא בשברון לב, הרי הוא ערב לכך שתפילתו תתקבל לפני בורא עולם, בעקבות הבטחה זו נוהרים יהודים רבים לפקוד את קברו של 'הפלא יועץ' ואכן אותם יהודים זכו לראות ישועות רבות בענייניהם.

בעת שכבשו הרוסים את בוסניה הגיעו אל עירו של רבי אליעזר וביקשו אחר שטח אדמה רחב ידיים על מנת להקים בו כנסייה נוצרית, לאחר חקירה ודרישה הוחלט על ידי הרוסים לעקור את בית הקברות היהודי ולהשתמש בשטחו, הרוסים החלו מבצעים את זממם ופינו חלקים מבית הקברות אך משהגיעו אל מצבת קברו של 'הפלא יועץ' הם לא הצליחו לעוקרה ולהזיזה ממקומה, גם ניסיונות לפוצץ את המצבה לא צלחו והיא נותרה שלמה, לאחר מספר ניסיונות נפל נגלה לעיני הרוסים דבר פלא, המצבה בשלמותה החלה שוקעת באדמה למול עיניהם הנדהמות, הרוסים הבינו כי במקום זה טמון גופו של איש קדוש וחזרו בהם מתוכניתם, עד היום נראה לעין רק החלק העליון של מצבתו של 'הפלא יועץ' ואילו חלקה התחתון של מצבת האבן שקוע תחת האדמה.

בן מ"ב שנים בלבד היה רבי אליעזר עת התבקש לישיבה של מעלה, ובחייו הקצרים הספיק ליצור מפעל תורני ספרותי ענק. חיבורו המפורסם ביותר שעל שמו הוא נקרא הוא הספר 'פלא יועץ'. הספר 'פלא יועץ' הוא ספר מוסר ומושגים יהודיים אותו חיבר רבי אליעזר לפי נושאים על סדר האלפ"א בית"א, הערכים בספר נכתבו בשפה יפה ונקייה השווה לכל נפש, הערך הראשון בספר הוא 'אהבה לקדוש ברוך הוא' והערך האחרון הוא 'תשועה' כשבין שני ערכים אלו מצויים כל עיקרי היהדות. את סיבת מתן השם 'פלא יועץ' מסביר רבי אליעזר בהקדמה לספר וכך הוא כותב 'קראתי שם הספר הזה פל"א יועץ כי בתיבת פלא רמוז שמי הדל באלפי אליעזר פאפו ס"ט יועץ אנוכי לעצמי ולאנשי גילי אנשי סגולה'. הספר פלא יועץ הוא כיום ספר מוסר נפוץ ביותר הנלמד בכל העולם כולו.

מלבד החיבורים 'חודש האביב' ו'פלא יועץ' חיבר רבי אליעזר גם את הספר 'אורות אילים' בו מכונסים דברי מוסר מהתלמוד בבלי, החיבורים 'דן ידין' ו'אלף המגן' על התורה, הספר 'חסד לאלפים' ובו פסקי דינים על 'שולחן ערוך' חלק 'אורח חיים', הספר 'בית תפילה' המבאר את כוונות התפילה, הפירוש 'יעלזו חסידים' על 'ספר החסידים' ועוד חיבורים אחרים.
  1. 1. כותב נהדר
    ruti 08/10/2009 10:13
    כבר מזמן לא נתקלתי בכתיבה כזו, חדות בהירות ותימצות בצורה מענינת ולא מכבידה על הקריאה.תודה ובהצלחה בהמשך.