יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

שושלת בויאן

האדמו"ר רבי ישראל מרוז'ין היה אחד המיוחדים והבולטים במנהיגי החסידות בדורות שאחר הבעל שם טוב. בין הליכותיו שהנהיג- עבודת ה' בפנימיות ללא התלהטות והתלהבות חיצונית. גם בניו אחריו המשיכו לנהוג במנהגים הייחודיים הללו. מתוך חממה זו צמחה השושלת המפוארת של בית בויאן.

נטע נינארי ל' באב תשס"ט - 20/08/2009 06:12

אין ספק שהאדמו"ר רבי ישראל מרוז'ין היה אחד המיוחדים והבולטים במנהיגי החסידות בדורות שאחר הבעל שם טוב. החידושים העיקריים שנראו בהנהגתו היו אורח החיים המלכותי שסיגל לעצמו, שהתבטא בין השאר במרכבה מלכותית מפוארת, להקת מנגנים, כלי זהב רבים ואף נעליים עשויים זהב. גינונים נוספים שהנהיג היו תפילה בחדר נפרד משאר הקהל, ועבודת ה' בפנימיות ללא התלהטות והתלהבות חיצונית. גם בניו אחריו המשיכו לנהוג במנהגים הייחודיים הללו.


מתוך חממה זו צמחה השושלת המפוארת של בית בויאן. האדמו"ר הראשון שקבע משכנו בעיירה בויאן השוכנת בחבל בוקובינה היה רבי יצחק פרידמן שנתכנה ה'פחד יצחק'. רבי יצחק היה בנו השלישי של רבי אברהם יעקב מסדיגורא - בנו של רבי ישראל מרוז'ין. תחילת כהונתו הייתה בשנת ה'תרמ"ו בעיירה סדיגורא, אך עזב את סדיגורא בה כיהן אחיו הצעיר כאדמו"ר, וקבע מושבו בעיירה בויאן. שם החל להתאסף קהל חסידים גדול ונכבד שהסתופף בצילו ושתה מימיו בצמא. כשפרצה מלחמת העולם הראשונה בשנת ה'תרע"ד הפך חבל בוקובינה לשדה קרב בין האוסטרים והרוסים, ורבי יצחק שהיה מבוקש על ידי הרוסים בגלל בריחת סבו רבי ישראל מרוז'ין מהכלא הרוסי, בו נאסר באשמת עלילה שטפלו עליו מתנגדיו שציווה להרוג שני מוסרים, נמלט לווינה.


ימי חייו של רבי יצחק בווינה לא ארכו ושלוש שנים לאחר מכן בי"ז אדר התרע"ז השיב את נשמתו ליוצרה ונקבר בבית הקברות בווינה. לאחר פטירתו פתחו ארבעת בניו בתי מדרשות נפרדים בווינה.


הבכור רבי מנחם נחום אליו פנו רוב חסידי אביו, העביר את בית מדרשו בשלהי ה'תרע"ח לעיר צ'רנוביץ שהייתה סמוכה לבויאן והתגוררו בה רבים מן החסידים. אותם ימים היו ימי מלחמה שבין מלחמה למלחמה, ורבי מנחם נחום דאג את מצב הדור בכללות ולכל חסיד בפרטות, כל מר נפש או קשה יום מצאו אצלו אוזן קשבת ולב שהכיל את כל מצוקותיהם. בקיץ שנת ה'תרפ"ז בא לביקור בארץ ישראל, אז גם קבע וקיים את החזקה של הדלקת המדורה המרכזית בציון רשב"י שנקנתה מזקני צפת על ידי רבי ישראל מרוז'ין. בשנת ה'תרצ"ו החל לסבול על כליותיו, ונסע לווינה כדי לעבור בה ניתוח, אך למגינת לב הוא נפטר ממחלתו בי"ט אב ונקבר באוהל אביו בווינה. הותיר אחריו שני בנים רבי אהרן ורבי מרדכי שרגא שסירבו ליטול נזר אדמורו"ת על ראשם, שניהם נהרגו בשנות הזעם ונקברו בווערחיווקי.

 

ידיעה בעיתון "קול ישראל" של אגודת ישראל, על פטירת האדמו"ר מבויאן, 1936
 


בנו השני של ה'פחד יצחק' היה רבי ישראל, הוא היגר לאחר כמה שנים ללייפציג שבמדינת סקסוניה בגרמניה, שם קבע את בית מדרשו. לאשה נשא את בתו של דודו רבי שלמה מסדיגורא. לאחר כמה שנות אדמורו"ת עזב את לייפציג ועלה לארץ ישראל והשתקע בתל אביב. רבי ישראל הרבה להסתגר ולא הסתובב בין החסידים. בשבת קודש ל' אב ר"ח אלול ה'תשי"א נלב"ע ונקבר בבית העלמין הישן בצפת.


בנו השלישי היה רבי אברהם יעקב שהיגר ללעמברג שם קבע את בית מדרשו. לאשה נשא את מרת חנה בתו של רבי מרדכי טברסקי מליאעב, אך לא זכו לזרע של קיימא . בב' אלול התש"ב נרצח על קידוש השם בידי הנאצים הארורים.


בנו הרביעי של ה'פחד יצחק' ממנו נותר שם וזכר, וממנו החל בנין בית בויאן לאחר השואה היה רבי מרדכי שלמה. לאחר פטירת אביו היגר לארה"ב למדינת ניו יורק שם קבע את מושבו, משם הפך אבן שואבת לכלל חסידי בויאן, ביניהם חסידי אחיו רבי ישראל שנפטר מוקדם יותר. רבי מרדכי שלמה עסק רבות בבניין יהדות אמריקה ובחיזוק היהדות, והיה בין ראשי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארה"ב. במהלך השנים בא ארבעה פעמים לבקר בארץ ישראל כשפעמיים מתוכם היו בתקופת ל"ג בעומר אז בא להדליק את המדורה המרכזית בקבר רשב"י כחזקת אדמור"י בית רוז'ין. בה' אדר ה'תשל"א נתבקש רבי מרדכי שלמה לישיבה של מעלה, ארונו הובא לארץ ישראל והוא נקבר בהר הזיתים בירושלים.


לרבי מרדכי שלמה היו בן אחד רבי ישראל שלא המשיך בהנהגה, בת אחת, שנישאה לרב ד"ר מנחם מנדל ברייאר שהיה דמות יוצאת דופן בעולם החסידות. הרב ברייאר, בנו של רבי יוסף בראייר רבה של שטעפענעשט - רומניה,  היה תלמיד חכם מופלג וידוע שערך ספרי קודש רבים, בהם 'גור אריה' למהר"ל מפראג בהוצאת מכון ירושלים. כמו"כ הוא היה ד"ר לפסיכולוגיה ומרצה לתנ"ך בישיבת רבינו יצחק אלחנן - 'ישיבה יוניברסיטי' בניו יורק, ועמד בראש קהילה של חרדים ודתיים בני יורק. לאחר מות חמיו האדמו"ר רבי מרדכי שלמה סירב לקבל את עול האדמורו"ת משום שלא ראה את עצמו מתאים להנהיג קהילה חסידית, ולא רצה לוותר על הקריירה האקדמית שלו. כך במשך תשע שנים לא מונה אדמו"ר לכהן בחסידות בויאן. רק לאחר שבנו של הרב ד"ר ברייאר, רבי נחום דב ברייאר בא בברית הנישואין, הוא מונה להיות האדמו"ר מבויאן ולמלאות את מקום סבו.


רבי נחום דב עלה מארה"ב לארץ ישראל שם הוא מנהיג את עדתו ביד רמה. שם בירושלים שוכנת גם המתיבתא 'תפארת ישראל' שהוקמה על ידי רבי מרדכי שלמה, ובראשה עומד רבי צבי רבינוביץ שליט"א. עדת חסידי בויאן מונה כיום מאות ואלפים חסידים והיא המרכזית שבחצרות רוז'ין עליהם נמנות גם חצרות סדיגורא, בוהוש, הוסיאטין קופיטשניץ ועוד.

 

  1. 1. תקון טעות
    באיאנער 03/09/2009 19:35
    לרמ"ש יש 2 בנים שב"ה עדיין חיים