יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

רבינו שלמה יצחקי - רש"י הקדוש

רבן של כל ישראל היה רבי שלמה יצחקי – רש"י הקדוש שבפירושיו הקיף את כל התנ"ך וחלקים נרחבים מהתלמוד וקנה את כל עם ישראל להיות בניו לומדי תורתו.

מוטי מרינגר כ"ט בתמוז תשס"ט - 21/07/2009 05:31
רבינו שלמה יצחקי – רש"י הקדוש נולד בצרפת בעיר טרוייש המוכרת כיום בשם טרואה, שנת לידתו הייתה בערך שנת ד' אלפים ת"ת, שנה זו הייתה שנת פטירתו של רבינו גרשום מאור הגולה שלימים נחשב רש"י על ידי גדולי דורו כממלא מקומו, משפחתו של רש"י הייתה משפחת תלמידי חכמים ידועה שהייתה מיוחסת עד לדוד מלך ישראל, אודות נסיבות לידתו של רש"י מפורסם המעשה כי לאביו רבי יצחק שהיה גדול בתורה הייתה באוצרו מרגלית יקרה בה חשק המלך על מנת לשבצה בבית העבודה-זרה שלו, ועל כן שלח שלוחים לרבי יצחק וצו בידם כי יבוא לארמונו עם המרגלית ויקבל את שכרו משלם, על כורחו הצטרף רבי יצחק לשלוחיו של המלך אך באמצע הדרך בעודם מפליגים בספינה הוציא רבי יצחק את האבן מכיסו כביכול על מנת ליהנות מזיוה ותוך כדי כך השליכה המימה כאילו נפלה מידיו, בזכות הקרבתו זו שעלתה לו בדמים מרובים ובנזק רב זכה רבי יצחק ונולד לו בן שעתיד להיות גדול בישראל.
 
מסופר כי בעת שאימו של רש"י הרתה אותו, היא הילכה פעם ברחובותיה של העיר וורמייזא, בעת הגיעה אל סמטה צרה הופיע למולה פרש נוצרי רוכב על סוס והוא החל דוהר לעברה, הסמטה הייתה צרה ולאימו של רש"י לא היה לאן לברוח. היא נלחצה בכח אל הקיר ולמרבה הנס נפער שקע באותו קיר בתוכו הסתתרה אימו של רש"י עד שעבר הפרש והיא ניצלה.
 
קורות חייו של רש"י אפופים ברובם בערפל ההיסטוריה, שנת נישואיו אינה ידועה ורק מעדותו של רש"י שהעיד על עצמו 'בדברים אשר הגיתי לפני מלמדי, כי חסר לחם ועדי לבוש ורחיים על צווארישמשתי לפניהם', למדים אנו שעוד בטרם יצא ללמוד בישיבת חכמי לותיר כבר נישא רש"י והקים משפחה.
 
רבותיו של רש"י נמנו כולם על תלמידיו של רבינו גרשום מאור הגולה, רבינו גרשום ייסד את ישיבת חכמי לותיר אליה שם רש"י את פעמיו על מנת ללמוד תורה. בגיל עשרים הגיע רש"י לישיבת חכמי לותיר שבראשה עמד רבי יעקב ב"ר יקר, שהחל מכהן כראש הישיבה לאחר פטירתו של רבינו גרשום, רבי יעקב ב"ר יקר הפך לרבו המובהק של רש"י והוא מכנה אותו בכתביו בשם 'מורי הזקן' ובמקומות אחרים מזכירו כ'מורי' בלבד.
 
כארבע שנים לאחר שהגיע רש"י לישיבת חכמי לותיר נפטר רבי יעקב ב"ר יקר, לאחר פטירתו של רבי יעקב הוסיף רש"י ללמוד תורה מפי רבי יצחק בר יהודה ולאחר מכן עבר לעיר וורמייזא שם למד אצל רבי יצחק הלוי.
 
באמצע שנות העשרים לחייו שב רש"י לעירו טרוייש ועד מהרה שמו יצא לתהילה בכל צרפת ואשכנז, והוא נחשב כממלא מקומם של חכמי לותיר תלמידיו של רבינו גרשום מאור הגולה. איגרות רבות נשלחו אל רש"י מרחבי אירופה על ידי כל גדולי הדור על מנת שיחווה את דעתו בסוגיות השונות, ודעתו נחשבה כמכרעת בכל דבר ועניין. רש"י הצטרף לבית הדין שבעירו וכן ייסד ישיבה שהלומדים בה היו סמוכים על שולחנו ואכלו מפתו.
אהלי צדיקים
בית החיים בטרויש שבצרפת בו טמון רש"י הקדוש צלם

אין ידוע מספרם המדויק של ילדי רש"י או אם היו לו בנים, רק ידוע על שלשה בנות שהיו לו. בתו הגדולה נישאה לרבינו מאיר בן שמואל מרוטנבורג. בתו השנייה נישאה לרבי יהודה בר נתן – הריב"ן, ובתו השלישית נישאה לרבינו אפרים. מבתו הגדולה נולדו לרש"י ארבעה נכדים ששלשה מתוכם הפכו לגדולי בעלי התוספות, הראשון רבינו שמואל מפורסם בכינויו הרשב"ם, השני רבינו יעקב המכונה רבינו תם, השלישי הוא ריב"ם, והרביעי היה שלמה שנפטר בצעירותו. בת נוספת הייתה לבתו הגדולה של רש"י והיא נישאה לתלמידו של רש"י רבי שמואל ב"ר שמחה מחבר 'מחזור ויטרי', מבת זו נולד נינו של רש"י רבי יהודה הזקן שמובא פעמים רבות בתוספות בשם ר"י הזקן.
 
מסופר כי בעת שהיה רבינו יעקב תם ילד קטן הוא ישב על ברכיו של רש"י ושלח את ידו אל התפילין בהם התעטר רש"י, לנוכח מעשה זה התבטא רש"י כי עתיד רבינו תם לחלוק עליו בעניין התפילין כפי שאכן קרה ברבות הימים, מחלוקת ממנה נולדו תפילין של רש"י ותפילין של רבינו תם.
 
בשנותיו האחרונות של רש"י החלו מתארגנים מסעות הצלב לכיבוש ארץ ישראל. משתתפי המסעות פגעו בעת מסעם ביהודים רבים ברחבי אירופה שנהרגו על קידוש השם. מסופר כי אחד ממנהיגי המסע הגיע לבית מדרשו של רש"י על מנת שיאמר לו האם ינצח במסע או שמא ישוב ואות קלון לראשו, רש"י ענה לאותו מצביא כי יכשל במסעו וישוב לעירו כאשר מלווים אותו שני חיילים בלבד, המצביא יצא למסעו ואכן כפי שצפה רש"י הוא נכשל ושב מובס לעירו, דא עקא שאת דרכו חזרה ביצע אותו מצביא כשלצידו שלשה חיילים ולא שניים כפי שצפה רש"י, המצביא כבר החל מתכנן כיצד ינקום ברש"י על תחזיתו הקודרת והבלתי מדויקת, אך כשהגיעה השיירה המדולדלת אל שערי העיר ניתקה אבן מחומת העיר, נפלה על אחד החיילים והרגה אותו, כך שאותו מצביא שב לעירו כשלצידו שני חיילים בלבד כפי שצפה רש"י.
 
מפעלו הגדול של רש"י הוא פירושו הנרחב על התנ"ך ועל התלמוד בבלי. פירושו של רש"י על התנ"ך מקיף את כל כ"ד הספרים שבתנ"ך, ובו רש"י מסביר בפשטות ובבהירות על דרך 'פשוטו של מקרא' את הפסוקים. פעמים רבות מתבטא רש"י בפירושו בביטויים כמו 'הדרשה תדרוש והמקרא יתיישב על פי פשוטו דבר דבור על אופניו' או 'רבותינו דרשו מה שדרשו', בהקדמה לפירושו על מגילת שיר השירים כתב רש"י 'אחת דבר אלוקים שתים זו שמעתי, מקרא אחד יוצא לכמה טעמים וסוף דבר איןלך מקרא יוצא מדי פשוטו ומשמעו'. ביתר הרחבה כותב רש"י בתחילת ספר בראשית 'יש מדרשי אגדה רבים וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה ובשאר מדרשות, ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא ולאגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו'. פירושו של רש"י הפך עם השנים לפירוש יסוד על התנ"ך והוא הפירוש הראשון שנלמד על ידי כל מי שמעיין ולומד בתנ"ך.
 
מפעלו השני של רש"י הוא פירושו על התלמוד בבלי, פירוש זה נקרא בפי ראשונים אחרים גם בשם פירוש הקונטרס. הפירוש נכתב על מרבית מסכתות התלמוד בבלי, קיימות מספר מסכתות שבהם פירוש רש"י פוסק באמצע המסכת כמו במסכת בבא בתרא בה פוסק הפירוש בתחילת הפרק השלישי – פרק חזקת הבתים או מסכת פסחים בה חסר הפירוש על הפרק העשירי – ערבי פסחים, לעומתן ישנן מסכתות שרש"י לא כתב עליהן פירוש כלל או שקיים ספק לגבי זהות כותב הפירוש כמו הפירוש למסכת נדרים.
 
במקומות שבהן לא כתב רש"י את פירושו מצאו אחרים מקום להתגדר בו, כמו פירוש הרשב"ם – נכדו של רש"י למסכת בבא בתרא. בהקשר לפירושו של הרשב"ם מסופר, כי הרשב"ם כתב פירוש על הש"ס כולו אך לאחר שנוכח כי סבו – רש"י כתב פירוש קצר מפירושו שלו ולמרות קיצור לשונו מכיל הוא את כל התוכן שכתב הוא עצמו החליט לגנוז את פירושו ולהותיר ממנו רק את אותם חלקים עליהם רש"י לא כתב, ואכן בפירושו של הרשב"ם ניתן לראות אריכות לשון שאיננה קיימת בפירושו של רש"י.
 
ככל הנראה לפירושו של רש"י על התלמוד היו מספר מהדורות אותן כתב רש"י עצמו, עדויות לקיומן של מספר מהדורות ניתן לראות בדברי התוספות ושאר הראשונים שבמספר מקומות מצטטים את דברי רש"י כאשר דברים אלו אינם נמצאים בפירושו שלפנינו. הדעה הרווחת בין החוקרים היא כי רש"י כתב שלש מהדורות, מהדורה אחת היא הנמצאת בידינו, מהדורה שנייה יש שטוענים שהיא הפירוש שהוצמד לחיבורו של רבינו יצחק אלפסי - הרי"ף ומהדורה שלישית אבדה.
 
על פירושו של רש"י לתורה נכתבו במשך מאות השנים מאז פטירתו עשרות ומאות של פירושים מפורסמים בהם המהר"ל מפראג והמזרחי.
 
מקובל כי פירושיו של רש"י נכתבים בכתב עברי השונה במקצת מהאותיות העבריות הרגילות בימינו, למרות שכתב זה מכונה כתב רש"י, בכל זאת נראה שאין קשר בין רש"י לבין כתב זה. אגדה שלא ידוע מה מקורה טוענת כי בנותיו של רש"י הם שציירו כתב זה אולם אין לכך מקור מוסמך.
 
לאורך פירושו גם על התורה וגם על הש"ס מציין רש"י פעמים רבות מילים לועזיות בצרפתית עתיקה על מנת לפרש את הדברים בשפה שהייתה מדוברת אותה העת, ללעזי רש"י אלו נכתבו פירושים רבים חלקם על ידי יהודים וחלקם על ידי כאלה שאינם מבני ברית, בשנים האחרונות הוכר רש"י על ידי האומה הצרפתית שראתה בלעזי רש"י מפעל שעל ידו נשתמרו מילים רבות בצרפתית עתיקה.
 
פירושיו של רש"י הפכו לנכס צאן ברזל של עם ישראל לדורותיו והוא מוערך על ידי גדולי כל הדורות כפירוש בסיסי והכרחי ללימוד התנ"ך והש"ס. בעל 'הצידה לדרך' התבטא על פירוש רש"י בהקדמה לספרו, כי 'לפניו לא קם כמוהו מורה דרך ומאיר נתיבות ים התלמוד בפירושו בלשוןצח וקצר, ואלמלא הוא נשתכח דרך התלמוד בבלי מישראל'. רבי בצלאלאשכנזי כתב בתשובותיו, כי 'אביהן ורבן של ישראל היה רש"י ז"ל הוא המגלה לנו כל סתוםובלעדיו היה הגמרא כספר החתום'.
 
רבינו שלמה יצחקי נפטר ביום כ"ט בתמוז שנת ד' אלפים תתס"ה ומקום קבורתו לא נודע. מסופר כי רש"י נפטר בעת שעסק בכתיבת פירוש למסכת מכות, ובעת שהגיע לדף י"ט וכתב את המילה 'טהור' יצאה נשמתו בטהרה, לאחר פטירתו יצאה בת קול משמים ואמרה 'עתידים כל ישראל להיות בניך', בת קול זו התקיימה במלואה כאשר לאורך כל הדורות כל יהודי ויהודי למד מתורתו והיה לתלמידו.
------------------
 עוד בנושא: רבנו שלמה יצחקי