יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

טוגבק

  • לכו תחזירו אותם למסגרת עכשיו

    החופש של הילדים כבר הגיע לכם 'עד לכאן'? הם כבר חוזרים למסגרת מסודרת, רק צריך שהיא תהיה גם בריאה מספיק עבורם. איזה ילקוט לבחור, איך להאכיל אותם, מה למרוח בסנדביץ' ומתי לכבות אורות - המומחים משיבים

    להמשך...

צרכנות

מאמר

חופה במקום חופה

שלושה ימים נמשך הטבח הגדול, הטבח הנורא. ללא רחם טבחו גדודי הקוזקים הארורים ביהודי אומן והקהילות שסביבה. בתום שלושת ימי הטבח, נספרו כשלושים אלף גופות של יהודים הי"ד

חיים טברסקי ז' בתמוז תשס"ט - 29/06/2009 05:51

מרד הקוזקים הגדול. בשנת תקכ"ח יצאו גדודי קוזקים אוקראיניים במאבק עצמאות נגד ממשלת פולין ששלטה באותה עת בכל שטחי ליטא לטביה ואוקראיינא. הם השתלטו בקלות על עיר אחר עיר ומחוז אחר מחוז. בכל מקום אליו הם הגיעו, אבל גדול ליהודים, הם הותירו אחריהן הרג דם ואש. אך לשיא אכזריותם הם הגיעו כאשר חנו בשערי העיר אומן.

כמה שבועות קודם לכן, התעוררה תקווה בליבות יהודי האיזור. היה זה כאשר הממשלה הפולנית החליטה לשים קץ למרד הקוזקים, ושלחה להילחם בהם כמה גדודי צבא מאורגנים בפיקודו של הגנרל איוון גנטה. גנטה שהיה אנטישמי בעצמו, מעל בשליחותו, והתחבר מיד בהגיעו אל גדודי הפורעים, במלחמתם המשותפת נגד היהודים. וכך הגיע כל הצבא העצום הזה אל שערי העיר אומן, בה שכנה קהילה יהודית מפוארת רבת אוכלוסין ועתיקת יומין.

מושל אומן שהיה אוהב יהודים, ציווה לצבאו הפרטי לנעול את שערי העיר, ולהגן על פתחיה מפני המורדים. אלו מצידם שלחו משלחת אל מושל העיר ובפיהם איום ברור, לפיו באם לא יפתח בפניהם את שערי העיר, לאחר שיפרצו אליה בכח, תהיה בתו סופיה הקורבן הראשון בידיהם הרצחניות. למרות זאת עמד המושל בסירובו לפתוח בפניהם את שערי העיר.

לאחר כמה ימים של מצור, ויש אומרים שגם בסיוע אנשי צבאו של המושל שבגדו בפקודתו, פרצו הפורעים את שערי העיר, ושטפו את מבואותיה בדם ואש. כהבטחתם, ראשונת הקורבנות היתה סופיה - בתו של המושל רב החסד. משהבינו היהודים כי שערי העיר נפתחו, נמלטו כולם אל בית הכנסת המרכזי שהיה גדול ומבוצר, שם קיוו למצוא מפלט מפני הפורעים.

כאשר הגיעו הפורעים אל רחבת בית הכנסת, העמיד גנטה חופה נמוכה על במה קטנה בחזית בית הכנסת, ומולה הציב צלב. בהכריזו ליהודים הנצורים, כי מי שיצא אל החצר, ויעבור תחת החופה הנמוכה בהרכינו ראשו בפני הצלב, ינתנו לו חייו לשלל. למותר לציין שמכל אלפי היהודים שהיו נצורים בבית הכנסת, לא נמצא אחד או אחת מהם שיסכימו להצעתו הנואלת, להמיר ולו למראית עין ולרגע כמימרא אמונת עולמים בהבלי הבלים.

בראותם זאת, פרצו הפורעים אל בית הכנסת, והחלו בביצוע הטבח האיום והנורא. במשך שלושה ימים רצופים, ה'-ו'-ז' בתמוז, השתוללו הפורעים בעיר אומן ובסביבתה, דקרו ושחטו כל יהודי שנקלע לידיהם. הפכו את גופות ההרוגים על פניהם בחמת זעמם, ודקרו אותם שוב ושוב לוודא את מותם. שלושה-עשר יהודים בלבד, בראשם רבי דוד חזן שהיה מתלמידי הבעש"ט הצליחו להימלט מאימת הרוצחים, כאשר התחבאו במערה קטנה ששכנה בפאתי אומן.

משסיימו הפורעים את מלאכתם, ועזבו את האיזור, יצאו הניצולים מהמערה, והחלו במלאכת הקודש של איסוף הגופות מהעיר וסביבותיה. בשני ערימות גבוהות נערמו כשלושים אלף גופות של יהודים, גברים נשים וטף, עוללים וזקנים. את ערימות ההרוגים הקדושים כיסו בחול, והפכו אותם לקבר אחים ענק ליהודי אומן והסביבה.

לאחר שממשלת פולין חזרה הושתלטה על העיר, הנציח מושל העיר את זכרה של בתו סופיה, בבניית גן מרהיב ויפהפה הקיים עד היום בתחומי העיר אומן. על הגן הזה שנקרא בשמה של נערה שנהרגה בגין רצון אביה להגן על יהודי עירו, אמר לימים רבי נחמן מברסלב: להיות באומן ולא להיות בסופיה?

לימים איווה רבי נחמן מברסלב את נפשו להיקבר במחיצת קדושים אלו, ואכן לאחר הסתלקותו נקבר בבית הקברות של אומן, ליד גבעות קברי האחים מטבח הקוזקים הנורא.

כאשר שוקמה הקהילה היהודית של אומן, ועד לתחילת ימי האימים של השלטון הקומניסטי בשנת תרע"ז, נהגו יהודי אומן, להעמיד את חופותיהם, בהם הוקמו בתים יהודים וכשרים בישראל, על אותה בימה קטנה, עליה הציב הצורר גנטה ימ"ש את חופת הצלב בימי הפרעות, ואשר בה קידשו אלפי הקדושים את שמו של הקדוש ברוך הוא, בבחרם בחיי נצח על פני חיים באמונת הבל.