יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

בשר כשר במערב אוקראיינה

שחיטה כשרה למהדרין התקיימה באוקראינה ע"י שוחטים בראשות הרה"ג ר' יצחק אליעזר יאקאב שליט"א

יוחנן וייסברג כ' בתמוז תשס"ט - 12/07/2009 21:02
בני ירושלים ובני ברק, בורו פארק, מאנסי ולונדון, לעולם לא יצליחו לתאר לעצמם את הקושי העצום והמאמצים האדירים הנדרשים, מיהודי מערב אוקראינה, בשמירת דיני כשרות המאכלים. שבעים שנות דיכוי קומוניסטי מרושע, עקרו לדאבוננו כל זיק וניצוץ של יהדות, והרסו והחריבו את קהילות הקודש עד היסוד.

קשה וארוך הוא תהליך שיקום הקהילות וקימומם, להשיבם כבראשונה. ואף כי חסדי ד' לא תמנו, ומאז קרס השלטון הקומוניסטי פועל "איגוד יהודי זיטומיר" באינטנסיביות ובמגוון מישורים לבניית מערך הקהילות מחדש, ולהשבת רבבות אלפי יהודי המקום אל עמם ומורשתם. אמנם ארוכה היא הדרך, ומדובר בתהליך ארוך ומייגע.

נכון להיום, עדיין לא מתקיימת שחיטה יהודית כשרה במערב אוקראינה, מאחר והיקף הקהילות ומימדיהן - בהתחשב באופי הקהילה ומצבה הכלכלי הקשה - אינם מאפשרים הפעלת מערכת כשרות עצמאית. כך שבינתיים כל תצרוכת הבשר הכשר – כמו מוצרים רבים אחרים – הינה אך ורק מייבוא מארצות אחרות; מה שמייקר עד מאוד את העלויות, וכנגזר מכך גם המחיר לצרכן גבוה פי כמה וכמה מבשר הטריפות הנמכר בשווקים.
 
יהודי אוקראינה, נמנים כידוע ברובם הגדול על השכבה הסוציו-אוקונומית הנמוכה. חלק גדול מחברי הקהילה הינם יהודים מבוגרים, חסרי אמצעים; מרכיב גדול אחר הם הילדים היתומים והנטושים המתגוררים בבתי היתומים שעל ידי האיגוד; ואילו היהודים המבוססים יותר מבחינה כלכלית טרם התקרבו בהמוניהם ליהדות. כך שדווקא צרכני המזון הכשר, הנאלצים לשלם מחירים כפולים ומכופלים, ולהוזיל הון תועפות על מזונם המינימלי – הם אנשים עניים ואביונים שאין ביכולתם בשום פנים ואופן לעמוד במחירים שכאלה.
 
מעבר לכך, גם מי שיכול לאפשר לעצמו לשלם מחירים מופקעים על מנת הבשר לשבת קודש, אינו זוכה תמיד לכבד את השבת כרצונו; בעקבות השיבושים התכופים באספקה כי ייבוא הבשר מעבר לים אינו קוו אספקה סדיר, ולעיתים קרובות "נתקעים" יהודי מערב אוקראינה ללא כל מזון בשרי, למשך תקופות ארוכות, עד לחידוש ההספקה.
 
אולם אם בימות השנה נאלצים יהודי המקום להשלים עם המציאות הקשה, להתנחם במהפכה היהודית הקורמת עור וגידים, ולחשוב על השנים הבאות כאשר הגידול המתמיד במספר חברי הקהילות יצדיק ייסוד מערכת כשרות מקומית – אבל בהתקרב החג טרודים הם מאוד, והדאגה ממלאת את כל ישותם: האם יהיה בשר לחג? הנוכל לכבד את המועד המתקרב במנת בשר כשרה למהדרין, לקיים מצוות שמחת יום טוב?... זקני הקהילה מעלים זכרונות מבית סבא, ומתארים שולחן-חג עמוס בבשר ודגים וכל מטעמים, זמירות שירות ותשבחות, דברי תורה ועניני דיומא. הצעירים עומדים מסביב פעורי פה ומקשיבים לכל הגה, ודמיונם מצייר שולחן-חג מפואר ומכובד, כראוי וכנכון; אך יודעים הם שהמציאות שונה לחלוטין, ויתכן שאף מנת בשר בסיסית ומינימלית לא תעלה על שולחן החג...
 
אך לא עוד...

בחג השבועות השתא זכו יהודי מערב אוקראינה לחוג את החג בשמחה ובטוב לבב, לכבדו ולענגו בבשר כשר למהדרין מן המהדרין,
וזאת, לאחר שהרב הגאון רבי יצחק אליעזר יאקאב שליט"א רב ביהמ"ד ומח"ס "תבואות שור", חבר "וועד הכשרות וביד"ץ משמרת למשמרת" הפועל גדולות ונצורות להעמדת חומות הכשרות על תילם,יחד עם תלמידיו בשו"ב  נחלץ לעזרתם במסירות נפש; בצאתו בעצמו לאוקראינה הרחוקה בראש משלחת השוחטים החשובים, לקיים שחיטה כשרה ומהודרת במקום, ולספק את כל תצרוכת הבשר הכשר למהדרין במערב אוקראינה.
 
יוזמה זו, נקט הרב אליעזר יאקאב בעת אשר זכה לשפץ ולשקם את ציונו הק' של הגה"ק בעל ה"תבואות שור" זצוק"ל, לפני שבע שנה, אז הזדמן לקורוסטין וחווה בעצמו את קשייהם של יהודי המקום בהעדר בשר כשר. "ראיתי את ילדי ביה"ס היהודי, ילדים מורעבים ומצומקים, חלשים ורעבים; היה זה בעונת חנוכה, והמנהל העיד בפני שמאז ראש השנה טרם בא בשר בקר או עוף אל פיהם". באותו הרגע, החליטו הרב אליעזר יאקאב ותלמידיו לארגן את השחיטה הכשרה והמהודרת באוקראינה עצמה, לרווחת יהודי המקום.
 
שוב לא נאלצים יהודי מערב אוקראינה לארגן מבצע ייבוא מסובך, לשלם הון עתק עבור עלויות ההובלה, להפעיל פרוטקציה ומערכות קשרים ע"י אישי השלטון כדי לקבל את האישורים הנדרשים להכנסת מוצרי הבשר אל המדינה, ולייחל שלא תקרה חלילה כל תקלה שתשבש את כל התכניות... השנה,  בזכות פעלו הגדול של מוסדות "מכון להוראה וכולל תבואות שור" בראשות הרב יאקאב, מתקיימת השחיטה המהודרת בתוך גבולות המדינה. האספקה בס"ד סדירה וזורמת, ללא סיבוכים ותקלות, והמחיר – בזיל הזול, ממש פרוטות.
בימים שכלל ישראל עסוק עד למעלה ראש בהכנות לקראת החג המתקרב, בימים העמוסים ביותר בשנה, הרב יאקאב שליט"א ותלמידיו הרבים עוזבים את הכל – את הבית והמשפחה, את קהילתו ואת עסקיו וטרדותיו הרבות, ומרחיקים לטוס עד לאוקראינה הרחוקה, ובלבד שיהודים רחוקים אלו השבים אל צור מחצבתם יזכו לענג את החג בבשר כשר ומהודר, למהדרין מן המהדרין, ובכך מביא הרב יאקאב שליט"א אור גדול ושמחה רבה בבתיהם של מאות ואלפי יהודים בזיטומיר ובבארדיטשוב, בטשרנוביץ ובבלא-צ'רקוב, ברובנא ובאונגוואר, ובעשרות נקודות ישוב בכל רחבי מערב אוקראינה, שביום היותנו לעם - יום קבלת התורה,  יזכו לאכול בקדושה מן הבשר הנשחט בשחיטה מאורגנת בתחומי המדינה.
 
מלאכת הקודש הופקדה בידיו הנאמנות של הרה"ג שאול הורביץ שליט"א, רב העיר ויניצא והמחוז, ומרבני האיגוד שפעל גדולות ונצורות לסייע בידיהם של המשלחת ככל הנדרש, ולהבאתו של הבשר הכשר לקהילות היהודיות.
 
יצוין שארגון המשלחת מתבצע בשיתוף פעולה עם ארגון הגג היהודי במערב אוקראינה "איגוד יהודי זיטומיר" בראשות הרה"ג רבי שלמה וילהלם שליט"א, רב העיר זיטומיר ומערב אוקראינה, הפועל במסגרת "איגוד הקהילות היהודיות" מיסודו של הנגיד הידוע מר לוי לביוב.
 
לאור התוצאות הכה-חיוביות והכה-מרשימות, הוקמה ועדה במסגרת איגוד יהודי זיטומיר, שתבדוק את הנושא לעומק מכל ההיבטים והצדדים; במגמה לייסד מערכת שחיטה קבועה, בעזרת "וועד הכשרות משמרת למשמרת"  אחת לתקופה, בתחומי מערב אוקראינה. רבני האיגוד מציינים, כי מעבר להקלה המשמעותית על חברי הקהילה צרכני המזון הכשר, הרי עצם הוזלת מחירי הבשר הכשר והשוואתם למחירי הבשר בשוק משכנעת עוד ועוד יהודים לקבל על עצמם להקפיד על דיני הכשרות. והשלכותיה של השחיטה המקומית עלולות להיות מכריעות, לתקומת יהדות מפוארת זו.
 
כך, נוסף נדבך לחומותיה המתחדשת של יהדות מערב אוקראינה...
  1. 1. זה שקוף...
    קבל עם 13/07/2009 14:18
    ןהמבין- יבין...