יום רביעי ט' בניסן תשפ"ד 17/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

אובמה לא לבד, גם אנחנו לא!

אובמה אינו רשע, הוא פשוט טיפש. חיים טברסקי ינסה להפנות את תשומת ליבו להבנה, שהוא – עם כל הכבוד למעמדו, בורג קטן בהסטוריה של עם נצח עתיק יומין. מערכת Tog העוברת למתכונת חג, מגישה לפניכם פרוייקט מיוחד – "מנהרת הזמן" ומאחלת לכולכם, פסח כשר ושמח!

חיים טברסקי, י"ג בניסן תש"ע - 28/03/2010 23:11
הגמרא במסכת עבודה זרה, מתייחסת לעתיד לבוא, אז יבואו נציגי כל העמים לבקש שכר תמורת פועלם עבור היהודים לאורך השנים. אלו יטענו שהם בנו שווקים, אלו יאמרו כי תקנו מרחצאות או גשרים, יהיו גם שיבקשו שכר עבור מלחמות שהם עשו. את הכל הם עשו עבור היהודים, כך לדבריהם. תשובת הקב"ה כפי שמובאת בגמרא, מפתיעה במקצת. וכך הוא יאמר להם: שוטים שבעולם, כל מה שעשיתם לא עשיתם אלא בשבילכם.
כבר תמהו מן הקדמונים על הלשון 'שוטים שבעולם', וכי שוטים הם, רומי, פרס ובבל ? הלא רשעים הם, רשעים ארורים שהציקו ופגעו ביהודים במשך אלפי שנים בכל מיני גזירות ורדיפות שונות ומשונות. אבל התשובה היא פשוטה. לעתיד לבוא – קץ הפלאות, כאשר הכל יהיה ברור, וכל השתלשלות ההסטוריה על מעשיה, עלילותיה ומלחמותיה יובנו שבעתיים מאור החמה, אז יראה לעין כל, כי אכן, כל מה שנעשה, נעשה עבור ישראל. פשוט הדבר, שכל הרשעים הללו שפתאום יתפסו שהם וכל תחבולותיהם היו בסך הכל כלי שרת בדרך לתיקון העולם והרמת קרן ישראל, יבואו לבקש שכר על כך. התשובה האמיתית אליהם היא אם כן צודקת: 'שוטים שבעולם'.
הצצה חטופה אל ההסטוריה של עמי העולם, היתה מלמדת כל צורר ישראל מתחיל, שמלכתחילה אין לו הרבה סיכויים להצליח במשימתו. לאורך ההסטוריה, לא היה מנהיג אחד שפגע בעם ישראל ויצא מן העניין כשידו על העליונה. עיתונאי בריטי ידוע כתב על כך רק לאחרונה, והצביע על הנקודה בה החלה אנגליה הגדולה לבגוד בעם היהודי, כרגע בו החלה שמשה של האימפריה 'בה תמיד זורחת השמש' לשקוע.
נמרוד, פרעה, סנחריב, נבוכנדנצאר, המן, אנטיוכוס, טיטוס ועוד רבים אחרים, שחשבו כי הם חזקים מן הכל יכול, גילו מהר מאוד את המציאות האלוקית לנגד עיניהם, ובכל עוצמתה. אם אובמה לא יביט אל העבר וירגיע את עצמו, הוא יצטרף חיש מהר, לרשימה המכובדת של אותם טיפשים, שחשבו שבכמה שנות כהונה וסמכות, ארוכות או קצרות, יהיה בידם לפגוע או לשבש את הדרך אל הגאולה של אותו עם נצח עתיק יומין, עמנו – עם ישראל.
מעניינת הגרסא בירושלמי בפסחים, המדברת על הבן הטיפש כאחד מארבעת הבנים שבהגדה, בניגוד לנוסח המוכר לנו כיום. במשנתו של כ"ק האדמו"ר בעל ה'שפע חיים' מצאנז זצ"ל, נוכל לקבל מבט מפוקח יותר על עניין הבן הטיפש. בעודו תוהה על פשר אכילת מצה – לחם עוני ומרור בחג שכולו אומר חירות, מחדש הרבי מצאנז תובנה שמסבירה עד לאחת, כיצד חגגו יהודים את חג החירות תחת אימת האינקוזיציה ובין דרגשי אושביץ ובוכנוואלד.
החירות, במשנתו של הרבי מצאנז, היא חירות הרוח. חירות הרוח ניתנה לעם ישראל באותו ליל שימורים במצרים, והיא נתונה לו מאז בכל מקום ובכל מצב. אין היהודי חוגג את הצלת סב-סביו מן הכלא המצרי. שטות גמורה היא לשכב קפוא ומבוהל תחת דרגש עץ מזוהם ולחגוג שחרור מעין זה. חוגג הוא היהודי את חירות נפשו שלו, אותה חירות שניתנה לסב-סביו במצרים ונשמרה עבורו לעדי עד. חירות זו אין גלות יכולה לה, ואין מצוקה שתעמעם את עוצמתה.
וכך אמר הרבי: דוקא אכילת לחם עוני ומרור בחג החירות, הם הם הסמל האמיתי והמובהק ביותר של חירות נפש היהודי, אותה חירות שאין אחד היכול לה. רק חירות מסוג זה, היא שהיתה יכולה להביא את הרבי הקדוש רבי שלמה דוד יהושע וינברג מסלאנים הי"ד בחג הפורים של שנת תש"ג בעמק הבכא של מחנה קולדיצ'בו, להתחרות בשטן הנאצי במקצה ריקודים כששפתיו לוהטות באמונה שאינה ניתנת לביקוע 'להודיע שכל קוויך לא יבושו'. רק חירות מסוג זה, היה בכוחה להביא ביום טוב הראשון של חג הפסח תש"ה, קבוצת מתפללים בודדים ממשפחותיהם וגלמודים מכל אשר להם, לתפילת הלל בנוסח הויז'ניצאי החמים במבנה נטוש בגיא הצלמוות של בוכנוואלד.
טיפש הוא אם כן זה החוגג את חירות גופו, שכן מפקיר הוא את חגו לתהפוכות השנים ולחסדי לאומים. טיפש הוא גם זה החושב ורם לבבו, כי תפקידו והשפעתו בכוחן לשנות פסיק מן העתיד ההסטורי של עם ישראל, עתיד הכתוב מאז ומעולם בידי נצח ישראל לא ישקר.
אותו בן טיפש המופיע בהגדה, ללמד אותנו בא, שאין צורך להשתייך לאומות העולם בכדי להימנות על אותה חבורת טיפשים. גם יהודי היושב ליד שולחן הסדר, וזה יכול להיות גם בבית הלבן בתפקיד של יועץ או עוזר, יכול להיות טיפש. וטיפשותו זו, כמו לדאבונינו טיפשותם של יהודים רבים אחרים, מהם המתגוררים עמנו כאן על אדמת הקודש, תוביל אותם לכך שבעת הבירור הגדול והנורא, הנערך כבר לנגד עינינו, הם יתפסו את מקומם המכובד בחלקו של עמלק, וגורלם יכרך בגורלו. ואין מדובר בחידוש שלנו, אלו דברים שנכתבו לפני כמאתיים שנה בידי הצדיק המופלא רבי צבי אלימלך שפירא מדינוב זיע"א בספרו 'בני יששכר' (בדרושים לפסח), על כך ששלמות מחיית זכר עמלק לעתיד לבוא, תתבטא בכך שיבוערו זרע עמלק שהשתרבבו לתוך עם ישראל, ובעת הפקידה הם אפילו ישלטו על עם ישראל. ובתקופה זו של בין פורים לפסח תהיה מפלתם, עד למחייתם המוחלטת העתידה להיות ביום י"ד בניסן - ערב פסח (תש"ע, אמן.) ובמחייתם תושלם מלחמת ה' בעמלק מדור דור. ועלו מושיעים וכו' והיתה לה' המלוכה.
כחלק מאותה חירות רוח, עוברת מערכת Tog לפעול במתכונת חג. מדורי החדשות לא יעודכנו בהתרחשויות אקטואליות (למעט שערי מטבע ומזג האויר), אלא יסקרו אקטואליה הסטורית (ורלוונטית מאי פעם) של עם ישראל מהימים ההם בזמן הזה, במסגרת פרוייקט חג מיוחד - "מנהרת הזמן". ברמת התוכן, הכנו עבורכם מראש, כמות לא מבוטלת של כתבות חג, מאמרים הסטוריים ותורניים, פרפראות, המלצות לטיולים, ועוד. אשר יתעדכנו באופן שוטף במהלך ימי החג.
לכולכם, חג פסח כשר ושמח!
חג חירות אמת!