יום שישי י"ט באדר ב תשפ"ד 29/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

ב.ד.ה: נפטר הרב מנחם פרוש ז"ל

אמש הסתלק לבית עולמו זקן העסקנים של היהדות החרדית, הרב מנחם פרוש ז"ל, נאמן ביתם של גדולי ישראל בדורות האחרונים וממובילי שרביט העסקנות במשך עשרות שנים. הלוויתו תצא היום בשעה 13:00 מבית אגודת ישראל בירושלים

אברהם גרינפלד ויוחנן וייסברג, ח' באדר תש"ע - 22/02/2010 10:11
אמש (א') הלך לבית עולמו זקן העסקנים של היהדות החרדית, הרב מנחם פרוש ז"ל, נאמן ביתם של כל גדולי ישראל בדורות האחרונים, ממובילי שרביט העסקנות והסיוע הציבורי, בכל תחום וענין במשך עשרות שנים.

"חבל על יהודי ארצישראלי זקן" / חיים טברסקי.

הבשורה מכה באבל מר את הציבור החרדי, אודות הסתלקותו של "ר' מנחם". הרב פרוש נולד ביום כ"ט באדר תרע"ו, לאביו הרב משה גליקמן - פרוש ז"ל, שהיה אף הוא עסקן מפורסם בירושלים [ולימים סגן ראש העיר]. בצעירותו למד בישיבת 'עץ חיים' בנשיאות הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל. בהיותו בחור צעיר, בישיבה קטנה, ייסד את ישיבת מתמידים לילדים בימי החופש, ודאג לפעילות עבורם בימי שבתות וחג. בהיותו נער בן 17 כיהן ככתב לענייני חוץ של העיתונים החרדיים דאז בארץ ובהמשך ערך את העיתון "קול ישראל". עם קום המדינה החל לערוך את ביטאונה של אגודת ישראל "המבשר".

בשנת תשי"ז נקרא על ידי גדולי הדור מקימי החינוך העצמאי, להצלת המוסד הקדוש - החינוך העצמאי - שעמד אז בפני קריסה. הוא התמסר שנים רבות ונדד בכל רחבי תבל, עד שביסס את מעמדו הכלכלי של החינוך העצמאי.

בשנת תשי"ט, נבחר הרב פרוש ז"ל לראשונה לכנסת הרביעית מטעם אגודת ישראל, כאשר במקביל כיהן כיו"ר מרכז אגודת ישראל בארץ. מאז ועד שנת תשמ"ד כיהן ברצף כחבר כנסת מטעם הסיעות החרדיות, למעט הפסקה קצרה בת שנתיים. במקביל, כיהן 7 שנים בראשות ועדת העבודה והרווחה ו-5 שנים כסגן שר העבודה והרווחה. במשך 5 שנים אף כיהן כסגן ראש עיריית ירושלים במקביל לחברותו בכנסת [כאשר חיבתו לירושלים מפורסמת, ולא לחינם היה משתבח בהיותו נצר ל"משפחה ירושלמית"], כאשר הוא מנצל את מעמדו וקשריו הפוליטיים לסייע לכל פונה.

הרב פרוש נודע בכל שדרות הציבור כאדם שאינו משיב פני איש ריקם, בהעניקו את מיטב היחס והסיוע לכל נצרך ואף לאנשים שניצבו מעבר למתרס הפוליטי. בתקופת כהונתו בעיריית ירושלים, החלה העירייה להכיר במצוקת בני הישיבות כזכאים לתמיכה סוציאלית, ובשלו הפך הנוהל גם לנחלת עיריות אחרות בארץ.

הקים את רשת שיעורי תורה, שהיתה פריסה של אגודת ישראל במשך כל השנים, כאשר פעילי אגודת ישראל יצאו לערי הפריפיריה לדאוג לרוחניותם של אחיהם. לראשונה נסגרו כבישים בשבת, בעת אשר חתם את ההסכם הקוליציוני הראשון, שסיים את המאבק הממושך ברוחות ירושלים בשבתות. באותו הסכם קואליציוני גם נקבע לראשונה שעיריות יתמכו בתלמודי תורה על אף שאינם מוכרים במשרד החינוך.

אחד מעקרונותיו היה בשחרור ממאסרים. הוא פעל בענין מתוך אמונה בערך הנשגב של פדיון שבויים, כך פעל כלפי אסירי ההפגנות החרדיות וכך בכל מקרי מאסר אחרים, אם בהשתמטות מהצבא ואם בהסתבכויות אחרות. בשבתות כביום חול, לא נח ולא שקט עד השחרור ממאסר, גם בתקופות שהפגינו נגד אגודת ישראל - פעל לשחרורם המיידית. הוא לא נרתע ועשה ככל אשר בידו, תוך שהוא מפעיל את כל קשריו - לשחרר אסירים.

הרב פרוש עמד בראש המאבקים הדתיים נגד גיוס בנות, וזכור כי הפעם אחת ויחידה שכ"ק האדמו"ר הרה"ק מהר"א מבעלזא זצ"ל יצא להפגין בראש חוצות, היה בעת אשר הרב פרוש ז"ל הזמין אותו להפגנה על גיוס בנות. כמו כן, עמד בראש מאבקים נגד ניתוחי מתים, חפירות קברים, חילולי שבת ועוד.

כושר הארגון הפנומנלי שלו עמד לו לעזר במערכות הרבות שניהל. הוא הצליח לשלב את כל קצוות האוכלוסיה מנטורי קרתא ועד גוש אמונים. כך היה במאבק לפני כשלושים שנה נגד התכנית להקמתו של האצטדיון הגדול בירושלים [היכן ששכונת רמת שלמה ממוקמת כיום] וכך בהפגנת החצי מליון נגד עריצותו השיפוטית של ביהמ"ש העליון ופגיעתו העמוקה בדת, אשר הוביל בגילו המופלג לפני כעשור בעזרת בנו מאיר.

היה זה הרב פרוש שהוביל את ההסכם הקואליציוני ההיסטורי שחתמה אגודת ישראל עם מנחם בגין, במסגרתו חוקקו לראשונה חוקים להפסקת ניתוחי מתים, גיוס בנות וגיוס בני הישיבות. כמו כן, המציא לראשונה את הנוהל של תמיכת רווחה לבני ישיבות על אף שאינם רשומים במשרד הרווחה כזכאים.

הוא נמנה על באי ביתם של גדולי התורה הליטאים, כפאר הדור הגרש"ז אוירבעך זצ"ל והגר"ח שמואלביץ זצ"ל - כמו גם בבתי גדולי האדמורי"ם, כאשר קשריו הענפים עם גדולי ישראל מכל החוגים והעדות נוצרו בשל החביבות הרבה שנודעה לו בכל מקום.

ההרה"ק מבעלזא זצוק"ל אמר עליו, "ר' מנחם איז א איש מוצלח עד דארף מצליח זיין און ער וועט מצליח זיין" (ר' מנחם הוא איש מוצלח, הוא צריך להצליח והוא יצליח), והבית ישראל מגור הבטיחו: "איך זאג אייך צו ס'וועט אייך זיין גוט אויף דער וועלט און אויף יענער וועלט" (אני מבטיח לכם, שיהיה לכם טוב בעוה"ז ובעולם הבא).

הגאון רבי יחזקאל אברמסקי אמר על רקע פעילותו להצלת החינוך העצמאי מקריסה, "כולנו חייבים בכבודו, אילו היה צריך מישהו שיובילו את בגדיו לבית המרחץ, הייתי עושה זאת לכבודו".

הרב פרוש הותיר אחריו את בניו, ממשיכי דרכו הרב נפתלי, יו"ד תנועת הנוער דגל ירושלים, חה"כ ר' מאיר, ואת חתנו, נשיא ועד הישיבות הרב אשר טננבוים.

הלוויתו תצא היום (ב') בשעה 13:00 מבית אגודת ישראל ברחוב פרס בירושלים, המונים צפויים לצאת ללוותו למנוחת עולמים.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

(עודכן: 22/02/10 10:09)

כתבות נוספות אודות הרב פרוש ב'טוג':
ראיון חג מרתק עם הרב מנחם פרוש

ר' מנחם פרוש ז"ל בראיון מיוחד לאתרוג מספיד את ידידו ר' שלמה לורנץ ז"ל