יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16/04/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

"תקנות הגיור הם בבחינת השמירה על פך השמן הטהור של עם ישראל"

עשרות דיינים ורבני קהילות השתתפו בשורה של מושבים ודיונים מרתקים בימי עיון של "נצח משפחת ישראל"

עקיבא גוטליב כ"ה בחשון תש"ע - 12/11/2009 14:25
שלושת ימי הדיון המרתקים בוועידת הדיינים שנערכה על ידי ארגון 'נצח משפחת ישראל' לעשרות רבני קהילות ויושבים על מדין, ננעלו בצהרי יום שלישי במעמד מיוחד שנערך במלון 'שרתון מידולנדס' בניו ג'רזי. הכינוסים האינטנסיביים שנערכו במשך כל ימי הדיונים, עוררו הד רב בקהילות היהודיות ברחבי ארה"ב.

אל הועידה הוזמנו עשרות רבני קהילות ודיינים מלמעלה מ-15 בתי דין חשובים וידועים ברחבי ארה"ב, אשר אימצו את התקנות וההקפדות עליהם הורו ראשי ורבני 'נצח משפחת ישראל'. במהלך הועידה הועלו לדיון סוגיות הלכתיות רבות בענייני גיור ובנישואי תערובת, ח"ו.

במהלך הועידה נשא יו"ר ועד הרבנים של 'נצח משפחת ישראל', הגאון רבי ליב טרופר שליט"א, שעמד על הצורך בחיזוק בדק הבית ובביצור חומות הגיור כהלכה בעת הזו. "לכן אנו שמחים עם כל בית דין שמצטרף לנהוג כתקנות 'נצח משפחת ישראל', בבחינת ה'מסננת' שתשמר את פך השמן הטהור של עם ישראל", הסביר.

כחלק מבניית אותה 'מסננת', הסביר הגר"ל טרופר, יש להקפיד על צורתו של הדיין ובית הדין. "על הדיינים לראות את כוונותיו האמיתיות של הבא להתגייר, ואם קבלת עול מצוות שלו כנה", אמר הגר"ל טרופר. "ייחודו של הדיין הוא לדעת מתי יש לקרב ומתי יש להרחיק את המועמדים לגיור".

נשיא ועד ההלכה של 'נצח משפחת ישראל', הגאון רבי ראובן פיינשטיין שליט"א,הרחיב בצורת הגיור כהלכה ובצדדים בהם יש להחמיר או להקל. הגר"ר פיינשטיין הביא בדבריו פסקי הלכות של אביו, רשכבה"ג מרן הגר"מ פיינשטיין זצ"ל, כיצד יש לנהוג בגיורים ובפרט בגרים שהדיינים רואים שאין בפיהם קבלת עול מצוות כנה ואמיתית.

משא תורני מרתק נשא הגאון רבי חנוך ערנטרוי שליט"א, רב ואב"ד בד"צ אירופה ולונדון, בעניין 'גר קטן'. בסיום דבריו הרחיב אודות הסכנות שבגיור ובנגע ההתבוללות ברחבי אירופה. בסיום דבריו שיבח עד למאוד את פעילות 'נצח משפחת ישראל' בהטמעת תקנות הגיור כהלכה בבתי הדין בארה"ב, והביע תקווה כי התקנות ישתרשו בכל בתי הדינים בעולם. "מי ייתן ו'נצח משפחת ישראל' ירחיב את פעילותו בקרב בתי הדין באירופה להרמת קרן ישראל וחיזוק הדת. דבר זה יהווה תיקון גדול לתיקון הגיור ברחבי אירופה".

עוד נשאו דברים ראש ישיבת פילדלפיה וחבר מועצת גדולי התורה בארה"ב, הגאון רבי שמואל קמינצקי שליט"א והגאון רבי אליהו לווין שליט"א משיקגו. יו"ר ועד ההלכה בארץ ישראל, הגאון רבי שמואל אליעזר שטרן שליט"א, חבר בבית דין זיכרון מאיר וראש ישיבת 'חוג חתם סופר' שנבצר ממנו להשתתף בכינוס, שלח מכתב ברכה לבאי הועידה.

בליל היום השני של הוועידה נערכה אסיפה מיוחדת של גדולי ראשי הישיבות והרבנים בארה"ב, כדי לדון בסוגיות החמורות העומדות על הפרק בשמירה על יהדות ארה"ב, והגר"ל טרופר והגאון הגדול רבי יצחק שיינר שליט"א, האריכו בבעיות ובדרכי הפתרון השונים.

הדיין הרה"ג רבי בנימין אטיאס שליט"א, חבר בית הדין הרבני בתל אביב, הציג בעיה חמורה העומדת בפני הרבנים בתפוצות. בישראל, הסביר, בכל תעודת גיור מופיעה גם תמונת המתגייר, כך שיש זיהוי ודאי של האדם. בארה"ב ובאירופה, לעומת זאת, תעודת הגיור היא מסמך ללא תמונה וללא אמצעי זיהוי אחרים והיא ניתנת לזיוף בקלות, כך שלרבנים אין וודאות לדעת כי זהו אכן המתגייר שגויר כהלכה. הבעיה החמורה הוצגה בפני הראשון לציון, הגר"ש עמאר, ובימים אלו נבחנים הדרכים כיצד למנוע זיופים בתחום הפרוץ.

במהלך הפנאלים ומושבי הכינוס, נשאו דברים והנחו את הדיונים הדיין הרה"ג רבי בנימין אטיאס שליט"א, חבר בית הדין הרבני בתל-אביב, הרה"ג רבי טוביה וטנשטיין שליט"א, רב קהל מחזיקי הדת – בעלזא במונסי, הרה"ג רבי נחום אייזנשטיין שליט"א יו"ר הוועד העולמי לענייני גיור מיסודו של הגר"ח קריזוורטה זצ"ל, ראש ישיבת קמניץ הגאון רבי יצחק שיינר שליט"א, הרה"ג רבי אהרן פלדר מפילדלפיה, הגאון רבי יהונתן בנימין ווייס ממונטריאול שבקנדה, הרה"ג רבי יוסף ויינר שליט"א ממונסי והרה"ג רבי דוד אלעבסקי שליט"א מרבני גור בארה"ב שהרחיב על גודל החיוב שאנו מצווים לרכוש לגר.

לקראת הועידה יצא לאור קונטרס ליבוני ההלכות 'נצח ישראל' חלק ה', אשר מכיל אוצר בלום של פסקי הלכות, דינים, חיבורים תורניים ומאמרים בענייני גרות והתבוללות, וכשאר הקבצים התורניים התקבל הקונטרס בשמחה ובאהדה יתירה בקרב ציבור שוחרי התורה ובאי הוועידה.

בתום הועידה שעסקה כולה בעניינים הלכתיים ותורניים מעשיים, הודו עשרות הדיינים והרבנים לראשי 'נצח משפחת ישראל' באמרם כי "היה זה בית מדרש של ממש". בין לבין ניתן היה לראות את הדיינים מתנצחים זה עם זה בהלכה, כאשר סוגיות רבות שעלו במהלך הגיורים השונים הגיעו לפתרונן ההלכתי והמשתתפים יצאו בתחושת חיזוק וליבון ההלכה, בבחינת "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".
  []
  []
הגאון רבי ראובן פינשטיים []
הגאון רבי שמואל קמינצקי []
הגרל טרופר עם הגר"ש קמינצקי []
הגרל טרופר []
טרופר עם רבי טוביה וטנשטיין []