יום חמישי י"ח באדר ב תשפ"ד 28/03/2024
חפש
  • טורקיה על המשט: תקרית בין ידידות

    דיפלומטים טורקיים שהגיעו לוושינגטון הסבירו, כי טורקיה תמשיך לנהל יחסים דיפלומטים קרובים עם ישראל, וכי היא רואה את תקרית המשט כ"תקרית בין ידידות". ההבהרה מגיעה על רקע אזהרתו של אובמה לארדואן

    להמשך...

בראי היום

  • חג הסוכות

    Nati Shohat

    חג הסוכות משופע במצוות רבות, מצוות סוכה מצוות ארבעת המינים ומצוות שמחת החג, מצוות חג זה חביבות ביותר על עם ישראל שמזיל מאונו והונו לקיים את מצוות החג בהידור.

    למאמר המלא...

מקומון

  • מי מתנכל למשרד התברואה?

    שמואל בן ישי - חדשות 24

    גורמים עוינים הציתו אש זדונית שכילתה את משרד אגף התברואה בעיריית ירושלים. המשטרה בודקת את הקשר בין המקרה למקרי האלימות האחרים שנראו בימים האחרונים בירושלים

    לכתבה המלאה...

נסיונות

  • וויתרתם? תקבלו

    לכתבה המלאה...

מקום ואתר

  • הכל אודות ים המוות

    Yechiel

    בימים האחרונים מנפץ מד"א את התובנה, לפיה אי אפשר לטבוע בים המלח, בגלל הציפה שבו. מסתבר שהסיבות לטביעה בו הן אחרות לגמרי, ורק השנה מת בו אדם אחד. יחיאל בראון מספר הכל אודות הקבר הכי נמוך בעולם. מרתק

    לכתבה המלאה...

הצטרף לרשימת תפוצה

נא הכנס מייל תקני
הרשם
הצטרפותכם לרשימת התפוצה – לכבוד היא לנו, בקרוב יחד עם השקתה של מערכת העדכונים והמידע תעודכנו יחד עם עשרות אלפי המצטרפים שנרשמו כבר.
בברכה מערכת 'עולם התורה'

אנ"ש

הוקמה מצבה על קבר האחים של נרצחי השואה הי"ד שהתגלה לאחרונה באונגוואר

באירוע השתתפו רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, רבנים, תושבים ואישי ציבור

יוחנן וייסברג י"ט באלול תשס"ט - 08/09/2009 15:14

לפני חמישה חודשים גילה הרב מנחם מענדל טייכמן, רבה של העיר אונגוואר וחבל הקרפאטים, כי שטח לא מסומן שנמצא בבית העלמין המקומי הוא בעצם קבר אחים בו נקברו למעלה מ-200 יהודים הי"ד שנרצחו על ידי הנאצים בתקופת השואה.

בתחילת השבוע נערך בעיר אונגוואר באוקראינה, טקס הסרת הלוט מעל המצבה לזכר היהודים שנרצחו בשואה ונקברו בקבר אחים שהתגלה לאחרונה בהשתתפות רבה הראשי של רוסיה וחבר מועצת רבני אירופה הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, רבה של חרקוב הרב משה מוסקוביץ, רבה של ז'יטומיר ומערב אוקראינה הרב שלמה וילהלם, הרה"ח ר' אריה גולדברג סמנכ"ל מרכז רבני אירופה, הרב שעיה בועז מנהל LBS בוינה יו"ר איגוד הקהילות באוקראינה הרב מאיר סטמבלר, הרב שעיה בועז מנהל LBS בוינה, סגן מושל המחוז הממונה על הדתות במחוז,  ראשי קהילות מכל המחוז ואורחים רבים מרחבי אוקראינה.

המצבה הוקמה במימון מחלקת בתי עלמין במרכז רבני אירופה והפדרציה של הקהילות היהודיות בחבר העמים.

את הטקס פתח בדברים הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א. בנאומו הדגיש הגר"ב לאזאר שליט"א כי במלאת 70 שנה לשואה האיומה שפקדה את אירופה, על המנהיגים ברחבי העולם לגלות משנה זהירות בדבריהם שכן הניסיון המר הראה כי מילים יכולות להוביל לאסונות. כמו כן, קרא הרב לסובלנות וכבוד הדדי בין העמים. במהלך הטקס הוקראו אף מכתביהם של הרב הראשי לישראל הרה"ג ר' יונה מצגר שליט"א ושל הנהלת 'יד ושם'. חלק הנאומים נחתם בתפילת "א-ל מלא רחמים" מפי הרה"ח ר' אריה גולדברג, סמנכ"ל מרכז רבני אירופה.

עם תום חלק הנאומים הוסר הלוט מעל המצבה תוך כדי שרבים מהיהודים המשתתפים מזילים דמעה. הסרט הלוט לוותה בהדלקת נרות זכרון מעל המצבה על ידי הגר"ב לאזאר, האורחים הרבים וחברי הקהילה היהודית המקומית.

בהמשך נשא דברים הרב מנחם מענדל טייכמן, רבה של העיר, אשר ניצל את ההזדמנות להזמין את כל יהודי העיר לבקר בבית הכנסת המקומי בחגים הבאים עלינו לטובה.

לאחר הטקס פנו הנוכחים להשתטח על קבריהם של רבי שלמה גאנצפריד בעמח"ס 'קיצור שלחן ערוך', אשר שימש כאב"ד העיר אונגוואר, והמהר"ם אש (אייזנשטאט) אשר שימש כרבה של העיר, זצוק"ל, אשר קבורים באותו בית העלמין.

במהלך היום נחנך במקום גם אגף חדש בבניין הקהילה היהודית ובו קליניקה לבריתות, משרדי הקהילה ואולם מפואר "חיי שרה". כל הקומה החדשה נתרמה על ידי משפחת ראהר מארה"ב לזכר אמם שרה ראהר ע"ה אשר נולדה וגדלה בעיירה מונקאטש הסמוכה. כמו כן, נערכה בקליניקה החדשה ברית מילה, החמישים במספר מאז הגיעו של הרב טייכמן לעיר, כאשר הרב אריה גולדברג משמש כסנדק.

יצויין כי אונגוואר, שהייתה בעבר עיר ואם בישראל, עוברת בשנים האחרונות תחייה יהודית מחודשת בניצוחו של שליח חב"ד במקום ורבה של העיר הרב מנחם מענדל טייכמן. במקום מתקיים מנין קבוע ופעילויות לצעירים ומבוגרים, נבנה מקווה מפואר, בית התבשיל ועוד.

אונגוואר נמצאת כיום בשטח מדינת אוקראינה, ושמה האוקראיני הוא אוז'הורוד. העיר היא בירתה של חבל הקרפאטים באוקראינה הכולל עיירות קטנות רבות, אשר אחת הגדולות והנודעות שבהן היא מונקאטש. לפני מלחמת העולם השנייה הייתה אונגוואר חלק מהונגריה ויש האומרים כי מקור השם 'הונגריה' הוא בשמה של העיר אונגוואר. לאונגוואר עבר יהודי היסטורי מפואר, לפני השואה חיו בה 15,000 יהודים, התקיימו בה חיי קהילה יהודיים פעילים והיא הוותה מרכז יהודי ליהודי חבל הקרפאטים.

מהר"ם אש זצ"ל כיהן כרב העיר לפני למעלה ממאה שנה, וספרו "שו"ת מהר"ם אש", היה הספר העברי הראשון שנדפס בעיר, בשנת ה'תרכ"ד. בשנה זו גם נדפסה בעיר המהדורה הראשונה של הספר "קיצור שולחן ערוך", שנכתב על ידי הרב שלמה גאנצפריד זצ"ל, ששימש כאב"ד העיר. רבה האחרון של העיר היה הגאון האדיר רבי אלימלך כהנא הי"ד, שנספה בשואה יחד עם רוב רובם של יהודי אונגוואר.

הרב הראשי הגר"ב לאזאר שליט"א נושא דברים באירוע [צלם]
הרב הראשי הגר"ב לאזאר שליט"א בתפילה במקום[צלם]
הרב הראשי לרוסיה הגר"ב לאזאר שליט"א בהדלקת נר נשמה [צלם]
רבה של אונגווגר ואוזגרוד הרב טייכמן שליט"א מדליק נר נשמה [צלם]